2019.09.10. 11:25
Régi csatabárdot ásunk elő egy panasz nyomán: szabad-e biciklizni a Széchenyi téren és környékén?
Régi csatabárdot ásunk elő egy apa panasza nyomán, aki szerint sok a gyorsan tekerő és figyelmetlen biciklis, rollerező a kiruccanó családoktól nyüzsgő Széchenyi téren és környékén. Be szabad-e hajtani az autómentes zónába? - kérdezte. A táblát nézzük meg figyelmesen! Be szabad.
A Széchenyi szép délutánokon megtelik családokkal, gyerekekkel, és sokan tartanak a téren vagy a tér mellett átkerekezőktől. Nem mondhatjuk, hogy nincs igaza annak az apukának, aki nemrég megkereste a Kisalföldet panaszával, mert szerinte a Széchenyi téren áttekerő kerékpárosok között sok a figyelmetlen, aki szinte felborítja az embert. Harminccal száguldanak át, miközben – jelezte a panaszos – ott a tiltó tábla a belvárosi zóna minden bejáratánál.
Motorral tilos
Ez utóbbi viszont már félreértés, amit tisztázni kell. Máthé-Tóth Péter, a Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnöke elmondta: az itt található segédmotorokra és nagymotorokra vonatkozó tiltó tábla – például a Czuczor vagy a Liszt Ferenc utca sarkán – nem keverendő össze a bicikliével. Ezenkívül ott van több kereszteződésben a „mind a két oldalról behajtani tilos" tábla is – a „kivéve engedéllyel" kombinációban –, de ez megint nem a kerékpárosokat érinti – közölte. Emberi erővel hajtott járművel ugyanis bárki behajthat, vagyis nagymotorral, segédmotorral nem, rollerral, kerékárral igen, de egyébként elektromos biciklivel is – tudtuk meg az illetékestől.
A kerékpár még magáról a Széchenyi térről sincs kitiltva, ahogy a Dunakapu vagy a Bécsi kapu térről, a Kazinczy vagy a Király utcából sem – mondta a szóvivő. Az egyetlen biciklimentes zóna a Baross út, ahol viszont külön jelzés vonatozik rá. Korábban – tette hozzá – a Szabadsajtó utca is ilyen zóna volt, de ma már az egységes burkolattípus szintje alkalmas a tekerésre, s mert a belváros szinte teljesen autómentes, a biciklisek biztonsága érdekében sincs szükség a korábbi korlátozásokra.
Sokan túl gyorsan tekernek át
Az már más kérdés – hangsúlyozta –, hogy néhány kerékpáros valóban gyorsan hajt át a zónán, miközben még a többi biciklisre sem figyel. Holott tőlük elvárható, hogy használják a féket, s hogy még fokozottabban legyenek tekintettel a sétáló felnőttekre, gyerekekre. A Jedlik utcában fokozott figyelemre van szükség a kerékpáros és gyalogos közlekedők részéről is, hiszen a Duna menti Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárútvonalnak is része a Jedlik utcai szakasz, ami a kerékpáros turistákat vonzza be a Belvárosba.
Alkalmazkodni kell
A kerékpárosok számára más útvonal nem igazán jöhet szóba. A Káptalandomb alkalmatlan lenne rá, ha pedig a Teleki utca felé terelnék el a kerékpáros-forgalmat, akkor onnan nem tudnának a kerekezők visszakeveredni az útvonalukra. A közbenső Stelczer utcában pedig elég csak elképzelni, hogy a beláthatatlan kereszteződéseken milyen életveszélyesen haladna át egy nagyobb biciklisforgalom. Vagyis a mostani az optimális megoldás – hangsúlyozta a szervezet műszaki vezetője. Ezért meg kell tanulniuk együtt élni a bicikliseknek és a gyalogosoknak.