Győr és környéke

2018.12.04. 07:30

Olvasónk lemaradt kisfiával a buszról Győrben - reggel zsúfoltak a járatok

"A 11-es buszra gyakran nem férnek fel az utasok reggelente a Bácsai úti megállónál. A napokban nekünk nem jutott hely a kisfiammal. Lassan heti szinten hívom az illetékeseket, különösebb eredmény nélkül" - mondta Olvasónk. Utánajártunk az esetnek.

Szeghalmi Balázs

A közlekedési szakma a városok átellenes részeit összekötő járatokat átmérős vonalaknak nevezi. Ilyen a 11-es győri busz is. A bácsai Ergényi lakóteleptől Marcalvárosig, a Kovács Margit utcáig szállítja az utasokat. A hosszú vonalak esetében eddig az volt a fő kritika, hogy sokat késnek a buszok. Ez igaz, de több érv szól mellettük.


Kevés a csuklós busz, égető a sofőr hiány


Például több városrész lakótelepei és intézményei (iskolák, kórház, rendelőintézet, rendőrség) között átszállásmentes utazást biztosítanak. Az, hogy reggel rengetegen utaznak a 11-esen Győrben, nincs köze a hosszú vonalhoz.


Sokkal inkább áll a háttérben, hogy egyre kevesebb a hadra fogható csuklós busz a városban. (Összesen közel 100 busz rója az utakat a győri helyi buszközlekedésben.) Jövő év elején már kereken 20 év lesz a győri buszok átlag életkora. Új buszok utoljára 2010-ben érkeztek a városba. Nyolc éve két csuklós és egy szóló busszal bővült az állomány. Ráadásul égető a sofőrhiány is a kisalföldi megyeszékhelyen.

A délutáni csúcs idején nincs olyan zsúfoltság a győri járatokon, mint reggel. 14 és 17 óra között jobban eloszlanak az utasok. Fotók: Mészáros Mátyás

A délutáni csúcs idején nincs olyan zsúfoltság a győri járatokon, mint reggel. 14 és 17 óra között jobban eloszlanak az utasok. Fotók: Mészáros Mátyás

Zsúfoltság


A zsúfoltság 7 és 8 óra között szinte az összes győri helyi járatra igaz – kisebb különbségekkel. Olyan városrészekben (például Pinnyéd), ahol viszonylag csekély számban laknak, kevesebb utas száll fel a buszokra, így ott elviselhető a zsúfoltság. Információnk szerint a helyhiány a 11-es jelzésű járatok mellett leginkább az 1-es, a 14-es, a 22-es buszokon jelent gondot reggelente.


Teljes körű utasszámlálást 1-2 évente tartanak a helyi járatokon, de konkrét panasz esetén az ÉNYKK rövid időn belül vizsgálja az aktuális helyzetet. Amennyiben van rá lehetősége, orvosolja azt rásegítő járattal vagy szóló helyett csuklós busz indításával. Ennek azonban gyakran gátat szab az önkormányzat által meghatározott éves kilométer-keret, valamint a buszok és a vezetők létszáma.


Reggel nő az utasok száma


"Az elmúlt években érezhetően növekedett a csúcsidei utazási igények száma Győrben. Reggel az összes üzemképes csuklós autóbuszunk dolgozik. A jelenleg hatályos menetrendet a győri önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés alapján alakították ki. Attól eltérni, új járatokat indítani saját hatáskörben nem tudunk. Az utazási igények módosulásáról folyamatosan tájékoztatjuk az önkormányzatot" – közölte Hegedüs-Kuti Piroska, az ÉNYKK kommunikációs csoportvezetője.

46 csuklós busz közlekedik Győrben


"Hány utas fér a csuklós buszba?" - vetettük fel. "A 12 méteres szóló Credo busz hivatalosan 106 főt szállíthat egyszerre, ennek a csuklós, 18 méteres változata 170-et. A városban 4-5 típusú csuklós jár, mindegyiknek más-más a maximális utasszáma" - válaszolta kérdésünkre Zátonyi Gergely, a Győribuszok.hu szakportál szerkesztője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!