Győr és környéke

2019.01.15. 07:25

Négy veterán Ikarus 280-as érkezett, tovább öregedett a buszpark Győrben

Köztudott, hogy hazánkban a kisalföldi megyeszékhely mellett Veszprémben szállították az utasokat a legöregebb buszokkal tavaly év végéig. A Királynék városában a korábbi helyzetről múlt időben beszélhetünk. Feltérképeztük a több szálon tanulságos ügyet.

Szeghalmi Balázs

50 busz


A Bakony "fővárosának" vezetése megelégelte az idős buszparkból fakadó üzemeltetési problémákat és saját tulajdonú közlekedési társaságot alapított. Mint minden döntés után, az idő mutatja majd meg, hogy jól vagy rosszul határoztak. Veszprémben jelenleg külföldről hozott buszokkal oldják meg a helyi tömegközlekedést, majd a tervek szerint nyáron már új, saját buszparkkal folytatják a közszolgáltatást.


Mivel Veszprémben 50 buszra már nincs szüksége az ÉNYKK-nak, a "menthetetleneket" selejtezik, a hadra fogható járműveket racionális alapon szétosztják a működési területükön. Így került négy Ikarus 280-as Győrbe a napokban. Az említett járművek 1989-es évjáratúak, vagyis három évtizede gyártott csuklósok.

A reggeli zsúfolt győri buszokról ide és ide kattintva olvashatnak!

Íme, az elsőként Győrben forgalomba álló, korábbi veszprémi Ikarus 280-as. Fotó: Győribuszok.hu (Zátonyi Gergely)

Íme, az elsőként Győrben forgalomba álló, korábbi veszprémi Ikarus 280-as. Fotó: Győribuszok.hu (Zátonyi Gergely)


Korrekord


Információink szerint a klasszikus modellek után hamarosan pár busz még érkezik Veszprémből Győrbe. A négy csuklós Ikarusszal ugyan bővült a több sebből vérző győri buszállomány, ám paradox módon emelkedett a városi buszok életkora. Így 2019 elején a győri buszok átlagkora meghaladta a 20 évet. Új buszok utoljára 2010 végén jöttek a városba. Akkor két csuklós és egy szóló busznak örültek az utasok. Mostantól 105 helyi autóbusz közlekedik a városban, ebből 50 darab csuklós-, 55 darab szóló jármű.


"A győri Ikarus 280-asok 1983 és 1993 közötti évjáratúak. Ezeknek a buszoknak a nagy részét az ezredforduló környékén újjáépítették, a Kisalföld Volán megbízásából vázcserét hajtottak végre rajtuk" – elemzett kérdésünkre Zátonyi Gergely, a Győribuszok.hu szakportál szerkesztője. Úgy tudjuk, a most Veszprémből érkezett Ikarusok nem estek át "nagygenerálon" korábban.

 

Fotók: Bertleff András

A csuklós járműpark felét eddig is az Ikarus 280-as típus adta Győrben. Most 23-ról 27-re nőtt a számuk. Fotók: Bertleff András


"Típusidegen" svéd járművek


A "Királynék városában" szolgáltak fiatalabb helyi buszok, Volvók, Scaniák is. Bár az összeesküvés-elméletek kedvelői ezt úgy sem hiszik el, utóbbiak racionális okból nem Győrbe kerültek. Mivel a győri csuklós állomány másik felét hazai gyártású Rába Premierek és Credo BN 18-asok alkotják, "típusidegenek" lettek voltak a svéd buszok az ÉNYKK Buda úti telepén. Gondot jelentett volna a szervizelésük, az alkatrész-biztosítás.


"Új vagy alig használt buszok érkezése várható a közeljövőben a helyi vonalakon Győrben?" – kérdeztük tavaly év végén az ÉNYKK-tól. "Jelentős értékű új vagy alig használt buszok beszerzése jelenleg azért nem időszerű, mivel a győri önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződésünk 2019. december 31-én lejár" – válaszolta Hegedüs-Kuti Piroska. Bizakodhatunk tehát, hogy a "veterán" Ikarusok bírják a strapát és kihúzzák év végéig.

Hány utas fér a csuklós buszba?


"A 12 méteres szóló Credo busz hivatalosan 106 főt szállíthat egyszerre, ennek a csuklós, 18 méteres változata 170-et. Győrben 4-5 típusú csuklós jár, mindegyiknek más-más a maximális utasszáma" – tudtuk meg Zátonyi Gergelytől.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!