2019.01.29. 07:14
Mutatunk egy lakópark melletti utcát Győrben, ahol "elfeledkeztek" a járdáról és a vízelvezetésről - fotók
Amióta gombamód szaporodnak az új építésű társasházak a városban, a kész épületek és a lakásokat övező környezet esetében a mennyiség nem feltétlenül jár együtt a minőséggel. Nem először és vélhetően nem utoljára foglalkozunk olyan szituációval, amikor a lakók kemény milliókat fizettek otthonukért, mégsem őszinte a mosolyuk.
Rombol a víz
"Győr-Ménfőcsanakon az Új Élet utcában, a Levendula lakóparkban élőknek három dolog miatt van hiányérzetük. Egyrészt a társasházakat övező kerítés mellett nincs vízelvezető árok a közúttal párhuzamosan. Így a kerítés állapota évről évre romlik, a téglák potyognak róla.
A víz fokozatosan rombolja a kocsibejárót is, az aszfalt töredezett, miközben a kaputartó alsó vaseleme az autók alvázát sérti. A kocsi-beálló javítása fél millió forintjába kerülhet a lakóközösségnek" – közölte Pingiczer Szabolcs.
Babakocsival egyből az útra
A közös képviselő így folytatta: "a legjelentősebb probléma mégis az, hogy a kerítés mellett járda sem épült. A kismamák jobb híján, rögtön az útra tolják a babakocsikat. A közlekedés mindenki számára távol áll a biztonságostól". A helyszínen láttuk, hogy esős időben járda és árok nélkül egyre terebélyesebb víztócsa gyűl a lakópark kerítése mellett.
"Ha a szemközti sávban kocsi jön és busszal találkozik, akkor a buszsofőrnek nincs más választása: egy méterre közelíti meg a lakópark főkapuját. Úgy, hogy ráhajt a kocsibejáróra. A lakók nem véletlenül közelítik mindig óvatosan a kaput" – magyarázta Pingiczer Szabolcs. "A lakópark kivitelezőjének jelezték a helyzetet?" – vetettük fel. "Igen. A vállalkozó elmondása szerint azt valósították meg, amire építési engedélyt kaptak" – hangzott a válasz.
Járda nélkül az Új Élet úton.
Szakmai állásfoglalás nélkül
"Az Új Élet utcai Levendula lakópark közös képviselőjével többször leveleztünk az elmúlt két és fél évben az ügyben. Jogosnak vélem a lakossági igényt járdára, vízelvezetésre, de a lakópark telkét, annak kerítését teljesen az Új Élet utca széléhez építették. A telekhatár és az út széle között alig egy méter távolság van" – kezdte Máthé-Tóth Péter.
"Így sem járdának, sem vízelvezetésnek nincsen helye. Fontos érzékeltetni, hogy az Új Élet utca paraméterei a társasház építés előtti időszakához képest nem változtak meg. Az utca magassági és keresztmetszeti adottságait sem a társasház tervezés, sem a kivitelezés időszakában nem vették figyelembe.
A lakópark engedélyezési eljárásába nem vontak be minket. Így szakmai állásfoglalást vagy konzultációt sem tudtunk folytatni a beruházóval a járda és vízelvezetés szükséges kialakításáról. Nincs lehetőségünk a műszaki probléma megoldására" – tette hozzá a Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnöke.
A kocsi-beálló egyre jobban töredezik.
"Szalmaszál"
Ebben a helyzetben érthetően minden "szalmaszálnak" örülnek a lakók. Az esővízcsatorna, víznyelős árkok építését a 83-as főúttól a Halász Ödön utca sarkáig a közelmúltban végezték. Ha az önkormányzati beruházást folytatnák az Új élet utcai sarokig – a két lakóutca között körülbelül 200 méter a távolság –, segítséget jelentene. "Így legalább a kocsibejárót kisebb költséggel rendbe lehetne tenni" – zárta szavait Pingiczer Szabolcs.
"2019 tavaszán a Halász Ödön utcában az Új Élet utca és a Forráskút utca közötti szakasz hiányzó csapadékvíz-gerincvezetéke épül. A területen további útszakaszok csapadékvíz-vezető hálózatba történő bevonását nem tervezzük idén" – tudtuk meg Szentgyörgyi Annától, a győri önkormányzat sajtóreferensétől. Utóbbi fejlesztés több család életét fogja könnyíteni, ám a Hármashatár út felől érkező esővíz továbbra is a járda nélküli társasház kerítését áztatja majd.
A ménfőcsanaki lakópark esete mutatja: lakásvásárlás előtt érdemes alaposan átnézni az engedélyeket, terveket. Akár úgy, hogy építész szakvéleményét kérjük.