Győr és környéke

2016.02.26. 01:44

Lassan veteránjárműveken utazunk: 17 év a győri buszok átlagkora

98 busz rója az utakat a győri helyi buszközlekedésben. Mind az ÉNYKK, mind a győri Városháza tisztában van az öregedő buszparkkal, de megoldás egyelőre nem körvonalazódik.

Szeghalmi Balázs


A győri közgyűlés pénteken tárgyalja és várhatóan elfogadja a város idei költségvetését. A büdzsé tervezetében 700 millió forint szerepel a helyi buszközlekedés finanszírozására. Az összeg arányaiban közelít az elmúlt évek számaihoz. 2014-ben összesen 728 millió forintot, tavaly 717 millió forintot fizetett ki a kisalföldi megyeszékhely az ÉNYKK-nak.


98 busz csatasorban Győrben 


"A 700 millió forint a buszok üzemeltetési veszteségeire rendkívül szigorú, költségtakarékos működés mellett nyújt fedezetet Győrben. A várossal kötött szerződésben foglaltaknak a felek eleget tesznek. Ezzel együtt társaságunk számára nyilvánvaló, hogy a szolgáltatás minőségét elsődlegesen meghatározó járműállomány megújítása időszerű kérdés. Erre azonban az ÉNYKK-nak saját erőből nincs lehetősége" - közölte kérdésünkre Kuti Piroska, az ÉNYKK kommunikációs csoportvezetője.


Az egyre öregedő buszpark mind komolyabb gondokat okoz a kisalföldi megyeszékhelyen: elég csak az év eleji járatkimaradásokra, késésekre gondolni. "Jelenleg 98 busz szállítja az utasokat a helyi közlekedésben Győrben. Ezeknek a buszoknak az átlag életkora 16,8 év, vagyis erőteljesen közelít a 17 évhez" - számította ki a Győribuszok.hu szakportál szerkesztője, Zátonyi Gergely. Új buszok utoljára 2010-ben érkeztek Győrbe. Akkor sem "buszkaravánnak" örülhettek az utasok, összesen két csuklós és egy szóló busszal bővült az állomány.

A gázolaj ára nincs a legfontosabb tényezők között


A buszok finanszírozásában az üzemanyag ára akkor sem jelentős tényező, amikor a mostaninál jóval drágábban, 400 forint körül mérik a gázolaj literét. A busztársaságok ugyanis közbeszerzési eljárás során vásárolják az üzemanyagot, így a mindenkori árnál olcsóbban jutnak a gázolajhoz.

Gyér uniós források a városi tömegközlekedés fejlesztésére


Győr városa az utóbbi években pályázatok segítségével próbálta volna modernizálni a buszparkot. 2013 őszén a Városháza hiába nyújtott be pályázatot harminc hibrid busz vásárlására, a nemzeti fejlesztési minisztérium tájékoztatása szerint abban az időszakban nem volt európai uniós forrás ilyen fejlesztésre. Ezt követően még egy pályázati lehetőség hiúsult meg.


"Tisztában vagyunk azzal, hogy a Győrben közlekedő buszok életkora kritikus határhoz közelít. Ebből egyre több gond származik, főleg a téli időszakban. Folyamatosan figyeljük ezért a pályázatokat, de egyelőre most sem áll rendelkezésre forrás új buszok beszerzésére. A 2020-ig tartó új uniós pályázati ciklusban reményeink szerint lehetőség nyílik a városi tömegközlekedés fejlesztésére. Az önkormányzat részéről egyértelműen meg van a szándék arra, hogy modern buszparkot vehessenek igénybe az utasok Győrben.


A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy az ÉNYKK-val kötött közszolgálati szerződés szerint új buszok beszerzése nem Győr város feladata. Amint lejár a hároméves szerződés, ezt a pontot az új felhívásban lehetséges majd módosítani, amennyiben ilyen döntés születik" - mondta megkeresésünkre Fekete Dávid, Győr egyik alpolgármestere. 

Nem változtak a kilométerszámok


A város döntése értelmében 2013. augusztusa óta 530 ezer kilométert vontak ki a győri helyi buszközlekedésből. Ez a keretszám napjainkra nem változott. Az apróbb menetrendi finomításokat úgy végzik el az ÉNYKK szakemberei, hogy a kilométerszám nem emelkedhet. Mivel a buszok teljesítménye állandóvá vált, az év végi közgyűléseken nincs szükség a finanszírozási összeg bővítésére. Az egyre öregedő buszpark folyamatos javítási költségei azonban megugorhatnak.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!