Győr és környéke

2016.04.23. 02:40

Két keréken zötykölődtünk Győr és a Bakony között! - sok-sok fotó

Tavasszal nem csupán a motorosok, egyre több bringás "rajzik ki" a Győr környéki utakra. Három részes cikksorozatunkban arra keressük a választ, milyen minőségű utakon, körülmények között tekerhetnek a kerékpárosok a város közelében. A kisalfold.hu munkatársa nyeregbe pattant és két keréken járta be a legnépszerűbb bringás útvonalakat. Elsőként Győrből a Bakony, a Cuha-völgy felé vettük az irányt.

Szeghalmi Balázs


Mielőtt a tapasztalatok részletézésére térnénk, szögezzük le a legfontosabb szabályt. Ha a Bakonyba vagy a Balatonra szeretnének tekerni, ne a 82-es főutat válasszák. Bár másodrendű útról beszélünk, a 82-es több szakaszon rendkívül keskeny, az útszél kátyúkkal, hepehupás aszfalttal tarkított. Ecsetelni sem kell, milyen rosszul végződhet, ha a bringás veszít a figyelméből, elveszti egyensúlyát, megcsúszik az úthibákon és a főútra zuhan. Mi a 82-es helyett a Győr-Kismegyer – Sághalomalja – Pázmándfalu – Nyalka – Táp – Tápszentmiklós – Lázi – Veszprémvarsány – Bakonygyirót – Bakonyszentlászló – Vinye útvonalat választottuk. A szakasz 54,5 km hosszú. Tekintettel arra, hogy Vinyéről vonattal haza lehet térni Győrbe, a táv kezdő bringásokat se ijesszen el.


Kerékpáros tábla már mutat Veszprém és a Balaton felé Kismegyeren, az utakon még akad mit javítani


Nyitányként szlalomozás

Az utak állapota inkább ad okot aggodalomra. Tűnjön bármennyire nehezen hihetőnek, az egyik legnehezebb szakasz rögtön Győr-Kismegyertől a töltéstavai elágazóig vár a kerékpáros túrázókra. Borzalmas az agyonfoltozott úttesten a kátyúkat kerülgetni, miközben a kisalföldi megyeszékhely közelsége miatt az autós forgalom jelentős.

 

Minden kezdet nehéz: ez igaz a Győr-Kismegyer és a töltéstavai elágazó közötti szakaszra.


Az úthibák Sághalomalja határában gyérülnek. Érdemes megjegyezni: Sághalomalján a templom előtt kifejezetten bringások számára épített vízcsap segíti a felfrissülést. A Sághalomalja és Nyalka közötti hatkilométeres szakaszt négy éve újították fel 523 millió forintból.

 

Pázmándfalun négy évvel az útfejlesztés után jó az aszfalt minősége.


A szóban forgó út korszerűsítése, megerősítése egyelőre kiállja az idő próbáját. A bringások itt jó körülmények között tekerhetnek, élvezhetik a Pannonhalmi Apátság, a környező dombok látványát. A "jó világ" közvetlenül a Nyalka tábla után ér véget.

 

Kilátás a Pannonhalmi Apátságra Pázmándfalu és Nyalka között.


Éles váltások

Holott a Táp – Tápszentmiklós – Lázi közötti dimbes-dombos szakasz csodaszép. Úgy érezzük, mintha nagy "zöldlufiban" kerekeznénk. Kár, hogy az útfelület több helyütt olyan lyukas, mint az ementáli sajtok. Tápszentmiklós és Lázi között nem lehet nem észrevenni, milyen pocsék kátyúzási munkát végeztek a közelmúltban. A 15-20 cm mélységű lyukakat ugyan betömték, de az útburkolat egyenletességére fittyet hánytak.

 

Tápszentmiklós és Lázi között pocsékul kátyúztak.


A 82-es főút veszprémvarsányi kereszteződésében több halálos baleset történt: itt bringával is óvatosan közlekedjenek! Ezt követően Bakonygyirótra és Bakonyszentlászlóra remek út vezet. Bakonyszentlászlón beszélgettünk kicsit az egyik helyi bácsival. Ő azt mondta, a bezárt bauxitbányának köszönhető, hogy napjainkban jó állapotú utakon haladhatunk a környéken. Ez valóban így van.

 

Bakonyszentlászló környékén nincsenek kerékpárutak, de a települések közötti utak rendben vannak.


Leszámítva az utolsó Bakonyszentlászló – Vinye szakaszt. Az egysávos, töredezett út több mint méltatlan a Bakony egyik legnépszerűbb kirándulóhelyéhez.

 

Irány a Cuha-völgy: a Bakony egyik legnépszerűbb kirándulóhelyére egysávos út vezet.

Hogyan tovább a Bakonyból a Balatonra?

A Cuha-völgyben szinte mindig sok a turista, főleg hétvégén nem szerencsés itt bringázni. Ráadásul Porva-Csesznek és Zirc között nehéz terep vár a bringásokra. Ezt követően több mint 20 km-t kellene megtenni a 82-es főúton, de ezt továbbra sem ajánljuk. Bakonyszentkirály – Dudar – Tés majd Várpalota irányába távol a főutaktól, viszonylag nyugodtan lehet a Balatonra eljutni. Utóbbi szakasz a távolság és a szintemelkedések miatt számít "kemény diónak".

"Az úthibák balesetveszélyesek"

A győri Keöd Ágoston tavaly nyáron sikeresen eltekert megyénkből a horvát tengerpartra egyetlen nap alatt. A Tatanka Racing Team versenyzője gyakran edz a Bakonyban, kíváncsiak volt a véleményére. "Nem minden esetben baj, hogy nincs kerékpárút Győr és a Bakony között, mivel így legalább biztosan figyelnek a közlekedésre a kerékpárosok. Sokkal súlyosabb gond, hogy a meglévő harmad-, negyedrangú utak állapota sok helyütt rossz. A kátyúk kerülgetése a kerékpározás élvezetét csökkenti, de ami ennél fontosabb: az úthibák balesetveszélyesek. Magyarországon az utóbbi években egyre népszerűbb a kerékpársport. Ez a tényt az utak karbantartásakor jobban figyelembe kellene venni. Nagyot lehet ugyanis esni a nyeregből. Ha eljutunk a Bakonyba, összességében minőségi utakon kerékpározhatunk az erdő közelében. Az odavezető útról azonban mindent elmond: évek óta nem szívesen járok országúti kerékpárral ide. Nem merem megkockáztatni, hogy a vékony gumik kilyukadjanak" – mondta Keöd Ágoston.

A folytatásban a szigetközi kerékpárutat vesszük nagyító alá.

 

Keöd Ágoston edzés előtt Győr-Kismegyeren

Kiváló ötlet a bencés szerzetestől

A Győr–Veszprém vasútvonal nyomvonalát követve, széles, erdei kerékpárutat valósítanának meg a bencések Győr és a Balaton között. A bencés út ötletgazdája, Barkó Gábor Ágoston, a Tihanyi Apátság szerzetese. A különleges kerékpárútra pontos költségvetés egyelőre nem készült, uniós forrás nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen a megvalósítása.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!