2016.08.27. 13:41
Jövő ősztől épülhet a torkolati mű Gönyűnél
Közel húszmilliárdos beruházás támogatási szerződését írták alá, a Mosoni-Duna vízszintjét szabályozó gönyűi torkolati mű megépítése jövő ősszel indulhat. Hajók járhatnak Győrbe, javul az árvízi biztonság és a városkép.
A projektet a kormányhatározat kiemelten kezeli, s még tavasszal döntött úgy a fejlesztési minisztérium, hogy támogatja a vízügy pályázatát a 19,3 milliárd forintos gönyűi torkolati vízszintszabályozó megépítésére.
Simon Róbert Balázs Győr-Moson-Sopron megyei fejlesztési biztos akkor azt mondta a Kisalföldnek, hogy az utóbbi évtizedek egyik legfontosabb, térséget érintő döntése született meg.
A támogatási szerződés mostani megkötése az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és az illetékes tárca között végleg sínre teheti a műtárgy elkészültét. Talán emlékeznek, 82 ezer aláírás (melyet a Kisalföld és a Szigetközi Természetvédelmi Egyesület gyűjtött a megyében még 2012-ben) is támogatta, hogy foglalkozzanak a döntéshozók a győri Mosoni-Duna-szakasz (és a szigetközi Öreg-Duna-meder) vízszintrendezésével.
A szigetközi és a győri belterületi folyószakaszok vízszintemelkedése jelentős pozitív változást jelent majd – áll a környezeti hatásvizsgálati anyagban.
Úgy prognosztizálták, márciustól egy hónapon belül megköthetik a támogatási szerződést (ez csúszott), s még idén meglehetnek a szükséges engedélyek. Azóta a beruházó jogerős környezetvédelmi engedélyt kapott.
Jövőre indulhat a közbeszerzés, ősszel pedig az építkezés. A kivitelezés három évig tarthat – ennek időtartama függ a Duna vízállásától is.
A beruházás során a gönyűi kikötőt medencéssé alakítják, torkolatát áthelyezik. Ezzel a kis és közepes vízszinteknél emelik meg a Mosoni-Duna szintjét, a folyó ugyanis a Dunával együtt egyre mélyebbre ásta magát. A fejlesztéssel lehetővé válik a vizes élőhelyek rehabilitációja mellett a hajózás biztosítása és a győri városkép javítása. Sőt, ezáltal a már elkészült alsó-szigetközi vízpótlás is teljessé válhat.
Az épülő műtárgy kétnyílású, árvízkapus vízszintszabályozóból és a IV. osztályú vízi útnak megfelelő, 12-szer 90 méteres hajózsilipből áll majd.
„Az árvízkapu az eddigi két legnagyobb árvíznél jelentősen csökkentette volna a Mosoni-Duna és mellékvízfolyásainak árvízi terhelését" – áll az Ad Statua konzorcium által beadott környezeti hatásvizsgálatban (ennek megrendelője a regionális vízügyi igazgatóság volt). A torkolati tetején közlekedni is lehet majd Vének felé – de csak gyalogosan vagy kerékpárral. Hallépcső és csónakátemelő is épül a fejlesztés részeként, s a hajózsilip elkészülte után a szakemberek úgy számolnak, egy kétszintes irányítótoronyra is szükség lesz itt.