2019.01.19. 08:25
Indul a téli kátyúvadászat, 48 helyszínen kátyúznak hidegaszfalttal Győrben - fotók
Ahogy beköszönt a téli időjárás, az autósoknak nem csak a csúszós utakra, a kátyúkra is figyelniük kell. A veszélyes, sokszor "elbújt" úthibák a keréknyomban alakulnak ki. A fagyás-olvadás-fagyás egyre gyarapítja a gödröket. Olvasóinktól több fotót kaptunk győri utakról, ahol apró úthibákból rövid idő alatt tekintélyes kátyúk alakultak a napokban. Mit lehet tenni ellenük? Megkérdeztük.
Zárt telepek
Az útkezelők nincsenek könnyű helyzetben év elején. Egyrészt melegaszfalt hagyományosan december 20-ig kapható, március végéig zárva tartanak az aszfaltkeverő telepek. Annyira magas a gáz- és áramköltsége az aszfaltkeverőknek télen, hogy nem éri meg a felfűtésük.
Ráadásul fagyok idején drasztikusan csökken a melegaszfalt bedolgozási minősége, mivel hamar hűl a flaszter. Januárban és februárban jobb híján hidegaszfalttal dolgoznak. Utóbbi neve félrevezető, hisz a hidegaszfaltot melegidőben is be lehet vetni. Ez az anyag nem termikusan köt, hanem henger segítségével, tömörítés útján.
200 négyzetméternyi kátyúzás
"2500-3000 négyzetméternyi felületen minden évben kétszer kátyúznak melegaszfalttal Győrben. Egyszer tavasszal, egyszer ősz végén, novemberben. Utóbbi munka a prevenciót szolgálja, a télre készülünk fel. Kevés hazai városban kátyúznak ősz végén a magas költségek miatt" - kezdte Máthé-Tóth Péter.
A Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnöke hozzátette: "hidegaszfaltos kátyúzást általában azért igénylünk télen, hogy a balesetveszélyes helyzeteket, a járművek sérülését megelőzzük". A kisalföldi megyeszékhelyen január 3-án 200 négyzetméternyi hidegaszfaltos kátyúzást rendeltek, ez a város 48 pontját érinti hamarosan. Az útkezelő munkatársaival ezen a héten egyeztetett a kivitelező, a tényleges útjavítások napokon belül kezdődnek.
Szigethy út-Táncsics út csomópont
Tihanyi út-Szauter út csomópont
Szent Imre út-Vasvári út csomópont
Tompa út-Puskás út csomópont
Arató utca 14. előtt
Tárogató utca-Venyige utca találkozásánál
Tatai út-Tibormajor utca találkozásánál
Ötház utca
Zöld utca
Újsor utca
Kardán út
Felüljáró utca, M19-es lehajtó és Kálmán Imre buszforduló között
Megjegyzés: A teljes listát nem közöljük a folyamatos frissítés miatt. Forrás: Győri Útkezelő Szervezet
Strapabírás
A tapasztalatok alapján a hidegaszfaltos "kényszermegoldás" az esetek 90 százalékában megállja a helyét. A "bestoppolt" utak bírják azt a 2-3 hónapot, ameddig a melegaszfaltot keverő telepek újra nyitnak. "A tél során hányszor van szükség hidegaszfaltos kátyúzásra a városban?" - kérdeztük.
"Ez időjárás függő. Minél előbb érkezik a tél, annál többet kell erre költeni. Február végén szinte biztos, hogy még egyszer igénybe kell vennünk a hidegaszfalttal végzett munkát" - válaszolta Máthé-Tóth Péter. Ritkán, de télen akár 2-3 négyzetméternyire hízott kátyúkkal is találkozhatunk a városban. Utóbbiak mérete balesetveszélyes és azonnali intézkedésért kiállt. Ilyen helyzetekben félpályás útzárról is dönthetnek. Az idei tél szezonban "megakátyúra" és útkorlátozásra eddig nem volt példa Győrben.
24 órán belül
Nézzük, hogyan térképezik fel a télen keletkezett kátyúkat városszerte. A Győri Útkezelő Szervezet 490 km-nyi úthálózatért felel. (Itt jegyezzük meg: a síkosságmentesítés a Győr-Szol feladata.) A városi úthálózatot három területgazdára osztották, egy kolléga legalább 140 km-nyi útszakaszról gyűjti az információkat. Feljegyzi azokat a kátyúkat, amelyek gondot okoznak a közlekedőknek. Az autósok is tehetnek bejelentéseket a [email protected] e-mail címen.
Súlyos esetben 24 órán belül kihelyezik a veszélyt jelző táblákat a kátyúba hajtás ellen. A napról napra növekvő úthibákat csokorba gyűjtik, majd pár napon belül az útkorrekciókkal végeznek a szakemberek. Igaz, a hidegaszfaltos kátyúzás is függ az időjárástól. Ha jéggel vagy vízzel telítődtek a gödrök, akkor várni kell, ameddig a szél és a napsütés kiszárítja a repedéseket. Mind a meleg-, mind a hidegaszfaltos kátyúzás főleg a fő- és gyűjtőutakat érinti Győrben. Bár akad pár ellenpélda a január 3-án készült helyi "kátyúlistán" is, a lakóutcák rendbetételét másképp orvosolja a Győri Útkezelő Szervezet.
Végezetül a káresetekről
Tíz éve 75-80 téli kátyúkárról adtak be dokumentumokat, mostanáig ezen a télen három kárigény indult Győrben. Ezek közül az egyik a mellékelt listán is szereplő Tihanyi-Szauter úti csomópontban történt, egy autós dupladefektet kapott, miután "találkozott" a kátyúval.
A kárbejelentő lapot a Győri Útkezelő Szervezet honlapjáról le lehet tölteni. Fontos: a kárigénnyel csak akkor foglalkoznak, ha a balszerencsés sofőr csatolja a rendőrségi jegyzőkönyvet. A káresetek elbírálása sokat szigorodott az elmúlt években - jogtanácsos és autószerelő szakértő is segíti az esetek rekonstruálását. Cél, hogy a "trükköző" autósokat kiszűrjék.
Miután belerongyoltak a kátyúba, a pórul járt autósok gyakori panasza, hogy nem látták a gödröt. Esti fényviszonyoknál különösen könnyen előfordul, hogy a vízzel vagy jéggel telítődött kátyú sima felületű aszfaltnak látszik a volán mögül. Ha szétszóródott aszfalttörmelékeket látunk az úton, akkor rögtön gyanakodjunk és lassítsunk: jó eséllyel kátyú "bújt meg" az úton.