2017.02.13. 07:53
Hiába épültek megállók, buszok nélkül maradt Szitásdomb Győr határán - fotók
A szitásdombi házak építésekor a kivitelező három buszmegállót és egy buszfordulót helyezett el a területen. A kész buszöblök négy éve parlagon állnak. Sem helyi, sem helyközi buszok nem szállítják az utasokat ide.
A Kisbácsa-Sárás és Vámosszabadi ölelésében fekvő Szitásdomb iránt az elmúlt években folyamatosan nőtt az érdeklődés. Eddig több mint 130 sorházi lakás és családi ház épült itt. Ezek többségét elfoglalták a lakók, miközben jelenleg új tömböket alakítanak ki. A hiányzó tömegközlekedés - érthetően - egyre jobban foglalkoztatja itt élőket.
Másfél km-es séta
"Szeretnénk elérni, hogy a Sárásig közlekedő 6-os járat folytassa az útját és álljon meg a szitásdombi buszmegállókban. Van, aki azért gyalogol több mint 1,5 km-t, hogy eljusson busszal a munkahelyére, iskolába" - mondta Bárándi-Nagy Viktória. A hamarosan négygyerekes családanya szerint az összes új buszmegálló esetében nem csak a lakóparkban élők vennék igénybe a tömegközlekedést, hanem a Győrhöz tartozó sárásiak és kisbácsaiak is.
A sárási fel- és leszállóhelytől a buszfordulóig 900 métert kellene haladnia a 6-osnak. Oda-vissza 1800 méterről van szó. A helyzetet bonyolítja, hogy a Győr és Vámosszabadi közigazgatási határán fekvő területen több utca a kisalföldi megyeszékhelyhez, több utca a határ menti településhez tartozik. Szitásdomb déli oldala Győr része, itt is sok ház épült az utóbbi időben. A probléma legalább 1000 embert érint.
Vétó indoklás nélkül
"A győri 6-os vonal összes járatának hosszabbítása a szitásdombi buszfordulóig évente 18 ezer km többletfutást igényelne. A győri önkormányzattal kötött szerződés alapján ez mintegy 9 millió forint pluszköltséggel járna" - kezdte Kuti Piroska. Az ÉNYKK kommunikációs vezetője szerint a busztársaság tavaly májusban kidolgozott egy részletes javaslatot, amely a menetrend racionalizálása révén - néhány kihasználatlan járat minimális ritkításával - többletköltség nélkül lehetővé tette volna munkanap csúcsidőben (reggel és délután) a 6-os autóbuszjáratok hosszabbítását a szitásdombi buszfordulóig.
Az egyeztetések biztatóan haladtak, a bevezetés időpontja június 16. volt. "A jóváhagyás mégsem valósult meg, október 24-én a győri önkormányzat indoklás nélkül írásban utasította el a tervet" - közölte Kuti Piroska. A Vámosszabadira induló helyközi járatok minisztériumi jóváhagyás esetén állhatnának meg. Arra, hogy országos hatáskörben szülessen pozitív döntés, kevés esély van, mivel az új megállók Győr területén vannak.
Győr és Vámosszabadi álláspontja
"A város foglalkozik a kérdéssel, a Pacsirta lakópark azonban nem Győr közigazgatási területéhez tartozik. A lakók közül többen jelezték, hogy örömmel vennék, ha Győrhöz tartozhatnának. A győri önkormányzat abban az esetben támogatja a váltást, ha anyagi terheket nem ró rá a terület. A lakók életminőségének javítását eddig is finanszíroztuk" - válaszolta Domanyik Eszter, a győri városháza szóvivője.
Szitásdombbal nem csak Győr, Vámosszabadi is számol. "Tudok a problémáról és szeretnénk a Pacsirta Lakópark lakóinak segíteni. A helyi buszjáratok útvonalának hosszabbítása a szitásdombi buszfordulóig Győr döntésén múlik. Az útvonal és a buszforduló is Győr közigazgatási területén található és nem csak a Pacsirta Lakópark, hanem a győri lakosok közlekedését is javítaná. Többször egyeztettünk erről Győr önkormányzati képviselőjével és kértem az ÉNYKK-tól is, hogy a helyi busz jöjjön el a buszfordulóig. Az ÉNYKK korrekt munkát végzett, sajnálom, hogy még nem lépett életbe a terv" - tudtuk meg Lizákné Vajda Líviától, Vámosszabadi polgármesterétől. A témát innen folytatjuk.