Győr és környéke

2017.11.18. 08:35

Hét éve érkezett utoljára új busz Győrbe - vajon most fog?

A visszautasított győri autóbuszos közszolgáltatási tender a jelenleginél magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtott volna az utasoknak. Ezt támasztja alá a pályázati kiírás is, amelyet a júniusi közgyűlésen fogadtak el az önkormányzati képviselők. Az új szerződést 10 év helyett 2 évre köti majd Győr és az ÉNYKK. Kérdés, így marad-e esély új buszok beszerzésére.

Szeghalmi Balázs

Ördögi kör


"Sokkolt ez az ár" – mondta Borkai Zsolt győri polgármester az októberi közgyűlésen a helyi buszközlekedésről szóló napirendi pont tárgyalásakor. A közbeszerzési pályázaton egyedül az ÉNYKK indult és évente 1,5 milliárd forint ellentételezést kért a várostól. Éves szinten 756 millió forinttal többet az eddiginél. A testület 23 igen szavazattal eredménytelennek nyilvánította a pályázatot.


A döntés után külön írásban elemeztük, hogyan csökkent az utasok és a járatok száma Győrben 1997 óta. A két tényező ördögi kört alkot, miközben egyre hosszabb kocsisorok araszolnak a reggeli és délutáni csúcsi idején.


 

Idézet a júniusi előterjesztésből. A teljes dokumentumot ide kattintva olvashatják el.

Idézet a júniusi előterjesztésből. A teljes dokumentumot ide kattintva olvashatják el.


Még üzleti titok


Megkerestük az ÉNYKK kommunikációs osztályát. Arra voltunk kíváncsiak, hány új busz beszerzését vállalta volna a szolgáltató a pályázati kiírás szerint Győrben. Válaszok helyett rövid közleményt kaptunk. "Győr városa a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény alapján nyilvános pályázati eljárást hirdetett az autóbusszal végzett, menetrend szerinti helyi személyszállítási feladatok ellátására.


Az ÉNYKK pályázatra benyújtott dokumentációja - szemben a megkötött közszolgáltatási szerződésekkel - üzleti titoknak minősül" - tájékoztatott az ÉNYKK. Mivel a pályázat eredménytelenül zárult, az önkormányzat törvény szerint közvetlenül bízhat meg szolgáltatót a közszolgáltatás ellátására. A létrejövő szerződés tíz év helyett legfeljebb kettő évre szólhat.


Az ÉNYKK jogelődje, a Kisalföld Volán a négy évvel ezelőtti győri közbeszerzés során 50 új buszt vásárolt volna több ütemben, nyolc év alatt - írtuk 2013 szeptemberében. Ebből azonban nem lett semmi, a város - akárcsak, mint idén - nem fogadta el az ajánlatot. A modern, akadálymentesített szólóbuszok átlagos piaci ára 75-80 millió Ft napjainkban. A csuklós buszok ára 85-100 millió Ft között mozog, extra felszereltségtől függően. Igaz, a tömegközlekedés csak a szolgáltatás emelésével lesz versenyképes Győrben.


101 busz Győrben


Nyáron klimatizált buszokra lenne szükség, két éve a téli mínuszokban sok győri tapasztalta az öregedő buszpark minden átkát. Jelenleg 101 helyi autóbusz közlekedik a városban, 46 darab csuklós-, 55 darab szóló jármű. A csuklós járműpark fele a jól ismert Ikarus 280-as típusból tevődik össze.


"Ezek a buszok 1983 és 1993 közötti évjáratúak. A teljes képhez tartozik: nagyrészüket az ezredforduló környékén újjáépítették, kisebb-nagyobb felújításokat pedig a mai napig eszközölnek rajtuk" - elemzett kérdésünkre Zátonyi Gergely, a Győribuszok.hu szakportál szerkesztője. A csuklós állomány másik felét Rába Premierek, valamint Credo BN 18-asok alkotják. Az előbbiek kivétel nélkül 1998 és 2001, utóbbiak 2005 és 2010 között érkeztek


Napi 75 ezer utas


A szóló járművek viszonylag folyamatosan érkeztek Győrbe 2010-ig. 1996-os évjáratú szóló buszból jelenleg 6 db, 1998-asból és 1999-esből 3-3 db, 2000-esből 2 db, 2001-esből 9 db rója a megyeszékhely útjait. "2002-től kezdődött a Nabi és a Credo buszok beszerzése, melyekből 32 db jött 2010-ig. A legfiatalabb győri autóbuszok most novemberben 7 évesek" - közölte Zátonyi Gergely. Januárban is napi 75 ezren utaznának buszon a városban. Sok idő tehát nem maradt tárgyalásra a győri önkormányzat és az ÉNYKK között.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!