Győr és környéke

2018.12.02. 13:40

Gigagyárral bővül a győri Audi?

Győr is ott van a Volkswagen új gigagyárának lehetséges helyszínei között - a német Automobilwoche című újság értesülésére nem csak mi kaptuk fel a fejünket. De komolyan számolhat Győr egy újabb óriásberuházással és 5 ezer emberrel?

Sudár Ágnes

A világ egyik legnagyobb autógyártója, a Volkswagen-csoport új üzemet építene Közép-Kelet-Európában. Az új gyárban 2022 után indítanák be a termelést, a gyártósorokon olyan népszerű városi terepjárók készülnének, mint a Škoda Karoq és a Seat Ateca. Jelenleg a csehországi Kvasinyben készül ez a két típus. 


A német Automobilwoche című újság szerint több helyszín mellett Győr is versenyben van. Hans Dieter Pötsch, a Volkswagen-csoport felügyelőbizottságának elnöke szerint még nem született döntés arról, hogy új helyszínre kerüljön a termelés – ami lehet Bulgária vagy Románia. Herbert Diess vezérigazgató ezt egészítette ki azzal, hogy jelenlegi gyárak is szóba kerülhetnek. Így került képbe az Audi Hungaria is, illetve a lengyelországi Polkowicében található, VW-motorokat készítő üzem.  


A sok kérdőjel mellett az biztos, hogy a Škoda jelenlegi gyárait elvetették, mivel az utóbbi években már túl drága lett a cseh munkaerő. S hogy a beruházás mértékét lássuk és értsük: az új gyár négy-ötezer embernek adna munkát, az Audi Hungariánál jelenleg csaknem 13 ezren dolgoznak.


 A stratégia lényege, hogy minél nagyobb volumenű állami támogatást tudjanak az adott kormányzatoktól kialkudni. 

 A német újság a VW-stratégia hátterét is igyekszik megfejteni: eszerint a konszern az elkövetkező öt évben összesen 44 milliárd eurót költ a gyáraira; több üzemet alakítanak át elektromos autók gyártására alkalmassá. Ezek azonban Németországban lesznek. Az Automobilwoche szerint ennek az az oka, hogy az elektromos autók  sokkal kevesebb alkatrészből állnak, egyszerűbb őket összerakni. A legtöbb munkafolyamat automatizálható, vagyis kevesebb élőmunkára van szükség.  


Ebbe a stratégiába illeszkedik a hagyományos motorral felszerelt autók gyártásának Kelet-Közép-Európába költöztetése. Az autógyártók azért szeretik Magyarországot és a többi kelet-európai országot, mert itt szombaton és vasárnap sem kell leállítani a termelést: a futószalag folyamatosan működik, a munkások három műszakban dolgozhatnak. A kormányok pedig elképesztő állami támogatást adnak egy-egy újonnan betelepülő cégnek. A német lap úgy tippel, a VW-stratégia része, hogy a vezetők  különböző nyilatkozatokat tesznek az újságokban a lehetséges helyszínekről. Valószínűleg mind a négy lehetséges város – tehát a román, a bolgár, a magyar és a lengyel – alkalmas lenne a leendő gyár felépítésére. A stratégia lényege, hogy minél nagyobb volumenű állami támogatást tudjanak az adott kormányzatoktól kialkudni. 


 Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetője nem kívánta kommentálni a lapértesülést. Borkai Zsolt győri polgármester azt válaszolta kérdésünkre, hogy őt is meglepte a sajtóinformáció, ilyen szándékkal ugyanis még nem kopogtattak nála. Mivel olvasóink közül többen – kommentjeikben – feltették a korántsem költői kérdést, hogy a város közlekedése, infrastruktúrája, ingatlanpiaca elbírna-e még egy ekkora beruházást, ezért megkérdeztük  a polgármestertől (még ha elvi síkon is): „Ahogy eddig, úgy továbbra is tárt karokkal fogadunk mindenkit – ha ilyen szándékkal érkezik. Hangsúlyozom, ebben a pillanatban nincs szó ilyenről, de mindent meg lehet oldani. Ezt is meg lehetne" – szólt a válasz. 


 Az alapításának huszonötödik évfordulóját ünneplő  Audi Hungaria területén több mint 50 ezer négyzetméteren építettek eddig gyártóhelyeket (csarnokokat); a német konszern több mint 9 milliárd eurót fektetett a győri vállalatába. A korábban megvásárolt terület így sem épült még be teljesen – elvben tehát van hely további fejlesztésekre. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!