Győr és környéke

2017.03.25. 08:28

Épül a keleti elkerülő: elnyomja a madárfüttyöt a kamionok robaja Bácsán?

A környezetvédelmi hatóság előírta, hogy a keleti elkerülő harmadik szakaszának közelében hat ponton zajméréseket végezzenek több alkalommal. A bácsai lakossági fórumon többen kétségüket fogalmazták meg a várható zajhatásokról.

Szeghalmi Balázs

Amikor február elején felgyorsult a keleti elkerülő harmadik ütemének építése, lakossági fórumot tartottak Bácsán. A helyi Művelődési Házban 96-an voltak jelen. A fórumon két témakör csúcsosodott ki. Egyrészt az építési forgalom irányai. Azóta több cikkben írtunk arról, hogy Győr és Vámosszabadi közötti erős kamionforgalom szinte megduplázódott azzal, hogy a töltésanyag szállítók a város felől, a 14-es úton hordják az anyagot az útépítésre. Hasonlóan fontos kérdéssé vált, hogy a kész keleti elkerülőn zajló forgalom milyen zajhatással lesz a lakóövezetekre.


450-500 méterre a házaktól


A környezetvédelmi engedély alapján a keleti elkerülő harmadik szakaszán egyelőre nem szükséges zajvédő falat emelni. A hatóság ugyanakkor előírta, hogy további zajméréseket kell elvégezni. Összesen hat ponton vizsgálják a hanghatásokat. Ezek közül kettő Győr-Bácsán, kettő Kisbajcson, kettő Vámosszabadin van. Bárány Istvánnal, a városrész önkormányzati képviselőjével a Csikostó és a Karinthy utcában lévő mérőpontot közösen tekintettük meg. A Vámosi útról nyíló Csikostó utca van a legközelebb a majdani főúthoz. A családi házaktól itt 450-500 méterre fognak haladni a járművek. Közlekedési szakemberek szerint ha átadják a forgalomnak a teljes, 13,4 km hosszú keleti elkerülőt, napi 9000 jármű veszi majd igénybe az új utat. Nyilván ez becsült szám.


A nyilvánosság ereje


"Úgy látom, a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) korrekten áll a kérdéshez. A fórumon egyértelművé tettük, hogy rajta tartjuk a szemünket az ügyön és ha olyan helyzet áll elő, akkor védjük a helyiek érdekeit. A téma kapcsán ezt kérte tőlem Borkai Zsolt polgármester is" - közölte Bárány István. Az építés kezdetekor, majd forgalomba helyezés után hat hónappal és ezt követően egy évvel kötelező megismételni a méréseket.


"Március elején nappal 35, éjjel 25 decibelt mutatott a készülék. Tekintettel arra, hogy az építés elején járunk, ezek a számok jók. Ha indul a nagy üzem az úton, akkor nappal 65, éjjel 55 decibel alatt kell maradnia a zajszinteknek a védendő övezetek, a lakóterületek határán. Elképzelhető, hogy a hat pont mellett újabb mérőhelyszínek felállítását kérjük" - mondta Bárány István. Hozzátette: "az utat viszonylag magas töltésre építik, így a hangok erősebben tölthetik be a teret". A zajméréseket ki végzi? - kérdeztük. "Független szakember. A fórumon elhangzott kérésként, hogy a helyiek részt vehessenek az ellenőrzéseken és a nyilvánosság elé kerüljön az ügy. A márciusi, három napon át tartó vizsgálaton rajtam kívül több bácsai lakos megjelent" - hallottuk. A NIF sajtóosztálya közölte: a hat ponton végzett zajmérések eredménye március végére készül el.


 

Térképen a hat zajmérési pont.

Térképen a hat zajmérési pont.


A győrszentiváni fal


Ha a környezetvédelmi hatóság olyan intézkedést ír majd elő, hogy a zajhatásokat csökkenteni kell, a beruházónak ezt teljesítenie kell. A keleti elkerülő építése során eddig egyedül az első ütemben épült zajvédő fal Győrszentivánon, a Váci út környezetében. Mivel az előzetes hatásvizsgálat csak erre a szakaszra mutatott ki várható zajhatárérték túllépést. Itt 570 méter hosszú, 2,25 magas fal őrzi a közelben élők nyugalmat.


"A keleti elkerülőhöz legközelebbi házak körülbelül 150 méterre vannak a Váci úton. Itt jól működik a zajvédő, panaszkodni inkább a kertvárosban élők szoktak a zajokra. Tény, hogy ide nem épült fal, a szakemberek azzal érveltek, hogy az erdősáv képes megszűrni a járművek zaját. Egyes vélemények szerint ez gyakran kevés, különösen a sebesen közlekedő kamionok zavaróak" - tudtuk meg Sík Sándortól. Győrszentiván önkormányzati képviselője hozzátette: a keleti elkerülőn több körforgalom lassítja a sebességét, így szerencsére kevesen pörgetik fel a járművek motorját. Ez a zajokat tekintve sem utolsó szempont.

 

 Képalá2: 570 méter hosszú a zajvédő fal Győrszentivánon, a Váci úton lakók nyugalmát szolgálja. A kertvárosban élők inkább panaszkodnak a kamionok morajára.

570 méter hosszú a zajvédő fal Győrszentivánon, a Váci úton lakók nyugalmát szolgálja. A kertvárosban élők inkább panaszkodnak a kamionok morajára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!