Győr és környéke

2017.10.25. 08:35

Bebicikliztük Győrt és vitatható közlekedési helyzeteket vadásztunk - fotók

A Keret Kulturális Egyesület kétkerekű városbejárást tartott Győrben. Olyan csomópontokat vettünk górcső alá, ahol nehéz helyzetben vannak a tapasztalt bringások is. Közel tucatnyi helyszínnel akadt dolgunk.

Szeghalmi Balázs

"Meghatározott útvonalon tekerünk körbe Győrben. Minden problémás szakaszon megállunk, hogy átbeszéljük a helyes közlekedés szabályait. A párbeszéd közben lehetőség lesz arra, hogy véleményt formáljunk a meglévő forgalomtechnikai megoldásokról. Ahol pedig szükségesnek érezzük, érveljünk a változás mellett" - ezekkel a mondatokkal indította útjára a csapatot Tóth Péter, a Keret elnöke.


A remek ötleteket felvető bringázáson részt vett Makai Zsuzsanna rendőr őrnagy, a Győri Rendőrkapitányság kiemelt baleset-megelőzési főelőadója, Tömböly Tamás, a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezetének vezetője, a Széchenyi-egyetem több hallgatója. Elejétől végig a csapattal tartott a Kisalföld újságírója.

Nyerjen kerékpáros lámpákat és tekerjen biztonságban - részletek itt.

 

Makai Zsuzsanna a Széchenyi téren.



Aranyhajó, Jedlik utca 


A Széchenyi térről indultunk és rögtön a 22-es csapdájába kerültünk. A Jedlik Ányos utcából indultunk a Kossuth híd felé. A belvárosi utca a gyalogosok és a kerékpárosok fix összezördülési pontja. A korzózók közül sokan kérdezik: szabad kerekezni itt egyáltalán? A válasz tömören: a Jedlik utca része az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpáros hálózatnak. Igaz, valóban veszélyes itt tekerni. A térhez közeli vendéglátóhelyek teraszai oly mértékben szűkítik a Jedlik utcát, hogy gyakran a gyalogosok alig férnek el. Az EuroVelo 6 új nyomvonala már nem erre fog vezetni. A gyalogosok érdekében egyelőre lassítsanak vagy tolják a drótszamarat a bringások az Aranyhajó közelében.


 

Győr kerékpáros közlekedésfejlesztési tervén már új nyomvonalon halad az EV 6.

Győr kerékpáros közlekedésfejlesztési tervén már új nyomvonalon halad az EV 6.

Kossuth híd - nem akarják észrevenni a táblát


Miközben átértünk Révfaluba, sokadszorra bántotta a szemünket: egyesek szívesen sétálnak a Kossuth híd kerékpáros sávjain. Az előbb említett gesztust, amit a bringások tesznek a Jedlik utcában, képzeletbeli tökéletes világban visszaadhatnák a hídon a gyalogosok. A révfalui hídfőnél felmerült: azért gyalogolnak a kerékpáros sávon, mert a tiltó tábla túl magasan van. Az útügyi előírások szerint a kerékpárutak felett 2 m 50 cm magasan kell elhelyezni a jelzőtáblákat.


Az is szóba került, hogy a táblát szándékosan nem veszik észre a gyalogosok. Azért használják a kerékpáros sávot, mert a bal oldalon nem kell zebrán átmenni a híd belvárosi oldalán. Így megállás nélkül folytathatják az útjukat a városmagba. A sétálók között gyakran látni kutyát sétáltatókat, akik a Dózsa rakpart felől átsétálnak a Móricz Zsigmond rakpart felé, majd vissza, de nem mennek át a gyalogosok számára fenntartott oldalra, megspórolva egy-vagy két gyalogátkelőhelyen való átkelést. Ez napi szintű rutinnak tűnik és aligha a tábla helyzete miatt választják a rövidebb utat.

Mikor haladjunk át a zebrán?


"Ha int az autós, hogy mehetünk. Ez a biztos" - ezt szokta javasolni Makai Zsuzsanna diákoknak, ovisoknak. Valóban biztonságérzetet nyújt, ha a kormány mögül jelez az autós. Sokan tesznek így, de nem elegen.


Sok bringás alkotmányos jogának érzi, hogy övé az elsőbbség a gyalogátkelőhelyeken. Ez a KRESZ szerint sincs így. Ha elengedi az autós a kerékpárost, tiszteljük meg azzal, hogy megköszönjük neki a gesztust. Intsünk mi is a kezünkkel, legyünk szimpatikus bringások. 

Nehezítő tényező


A Híd utca-Ráth Mátyás tér ideális terep volt, hogy elmélkedjünk a körforgalmakról. Győrben rengeteg csomópontot építettek át körforgalommá, de nem mindenhol egységesek a kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályok. (Erre a kérdéskörre írásunk második részében részletesen kitérünk.) A Kossuth utca felől a Híd utca irányába nehezítő tényező, hogy a kétsávos kerékpárút egysávos lesz.


 

Disputa a Ráth Mátyás tér és a Kossuth utca találkozásánál.



A körforgalmakról


A fő gond mégis "filozófiai". Ha a bringások az autók mellett egy az egyben betekerhetnének a körforgalomba, feltehetőleg sokkal több idegszála maradna épen az autósoknak. A bringások is jobban megszoknák, hogy a közlekedés felelősségteljes műfaj, figyelni kell egymásra. A KRESZ azonban úgy szól: ahol kerékpárút rendelkezésre áll, ott bringás nem veheti igénybe belül a körforgalmat. Pedig a vázolt módon sokkal gördülékenyebb lenne minden szereplő számára a közlekedés. Az autósok nem bosszankodnának azon, hogy a bringás vajon leszáll a zebra előtt vagy simán átsuhan. Ráadásul ha szabály szerint áttolják a kerékpárt az átkelőhelyen, gyakran ez veri ki a biztosítékot a kormány mögött ülőknél. Ez a megoldás ugyanis a leglassabb.


 

A Baross hídra visszatérünk írásunk folytatásában.



Lámpák és telefonok az esti szürkületben


Jó volt látni, hogy tavaly őszi tesztünkhöz képest klasszisokkal több bringás használt első és hátsó lámpát az esti szürkületben. Aggasztó ugyanakkor, hogy mind többen nyomkodják a telefonjukat kerékpározás közben. Ezt szigorúan tiltja a KRESZ és valóban rendkívül balesetveszélyes. Makai Zsuzsanna rendőr őrnagy ennél a pontnál jegyezte meg: múltkor egy telefont nyomkodó fiatalembert az egyetem környékén megállítani alig tudtak. Nem elég ugyanis, hogy a telefonját figyelte, közben fülhallgatón zenét is hallgatott.

A témát folytatjuk


Tóth Péterrel és a Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnökével, Máthé-Tóth Péterrel hamarosan újra bringára pattanunk, hogy megbeszéljük a vitatható forgalomtechnikai megoldásokat Győrben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!