Győr és környéke

2019.03.08. 08:00

A tolatás a sofőrök gyengéje Győrben

Elkészült Győr idei baleseti statisztikája. A számok arról árulkodnak, hogy a sofőrök figyelmetlenebbek lettek. Bár ritkábban kellett mentőt hívni, a rendőröket jóval többször hívták koccanáshoz helyszínelni, mint 2017-ben.

D. Pusztai Andrea

Megjelölik a térképen a rend- őrség által helyszínelt baleseteket, egy év múltán pedig felülvizsgálják a forgalomtechnikát. A Győri Útkezelő Szervezet szakemberei most végeztek a 2018- as adatok értékelésével. Máthé- Tóth Péter tájékoztatásért felelős mérnök beszélt a Kisalföldnek a levont tanulságokról.


– 1997 óta dolgozzuk fel a Győri Rendőrkapitányságtól kapott számokat. Mivel mi felelünk az utak forgalomszabályozásáért, forgalmi rendjéért, nagyon hasznosak az információk, sok mindent elárulnak arról, hogy működik egy-egy útszakasz, kereszteződés.


Az elemzésből kiderül: 2018-ban Győr közigazgatási területén 1357 baleset történt, ez 12 százalékkal több, mint a megelőző évben. A halálos áldozatok száma a 2017-es hathoz képest háromra csökkent. (A kiugró év 2012 volt tizenkét tragédiával.) 


– Miközben 1997-ben minden harmadik ütközésben megsérült valaki, most már az esetek 85 százalékában csak a karosszéria tört össze, kórházba nem került senki. Ez köszönhető annak, hogy jobbak az 

autók, a biztonsági elemek (lég- zsák, karosszéria), a forgalom ritmusa lassult, több lett a biztonságos csomópont, útvonal. Győrben ehhez hozzájárul az is, hogy a csomópontok közül közel nyolcvan körforgalmú – tette hozzá Máthé-Tóth Péter.

 

A legtöbb baleset Győrben az állami fenntartású Szent István úton történik, az Árkád és a Jókai utca között szinte minden jelzőlámpás csomópont érintett. Többségük ráfutás miatt következik be. Fotó: M. M.

A legtöbb baleset Győrben az állami fenntartású Szent István úton történik, az Árkád és a Jókai utca között szinte minden jelzőlámpás csomópont érintett. Többségük ráfutás miatt következik be. Fotó: M. M.


A balesetek túlnyomó többsége és a növekedés is itt jelentkezett, csak anyagi kárral járt. Minden ötödik szabálytalan tolatás miatt következett be. Ez 1997-ben még csak az ütközések 8 százalékánál jelent meg. Azóta viszont több bevásárlóközpont nyitott, zsúfoltak lettek a lakótelepek parkolói, a szakemberek szerint pedig a sofőrök figyelme is jobban megoszlik a stressz vagy épp egy mobilhívás miatt.


Sajnos évről évre gyakrabban hívják ki a rendőröket jelzőlámpás csomópontokhoz. Példa rá a Lajta utca–Répce utca találkozása, vagy épp a szerdai számunkban megjelent ütközés helyszíne, a Lajta utca és Nagy Imre út kereszteződése.


A balesetek közül a legtöbb a Szent István úton, a 14-es számú főút városi szakaszán és a Fehérvári úton (81-es főút) történik, ezek képezik a város főútvonalait, állami közutak. A csomópontokat tekintve az Árkád-körforgalom a toplistás 26 balesettel, a második a Fehérvári út–Szigethy Attila úti 19 ütközéssel – ezek zömmel anyagi károsak voltak.


Az állami fejlesztésnek köszönhetően sokat javult a helyzet a 83-as főút–Metro csomópont esetében. Itt volt olyan év, hogy 16 baleset történt, most viszont csak 2 koccanást számoltak.


Lámpával is három baleset


A Külső Baross út–Dr. Petz Lajos utca kereszteződésében 2015- ben 12 baleset történt. Aztán az állami közúttal együttműködésben megépült a jelzőlámpa. A csomópont biztonságosabb lett, ennek ellenére tavaly 3 balesetet is összegyűjtött a figyelmetlen sofőrök miatt.


A megyeszékhely forgalma


Győrben egy átlagos iskolás munkanapon 280–300 ezer ember fordul meg. Közel 150 ezer ember él a városban (130 ezer állandó, 20 ezer tartózkodási hellyel), további 130–150 ezer ember pedig ingázik a város vonzáskörzetéből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!