Győr és környéke

2019.08.17. 09:59

Győri előadás az önvezető autókról - robotpilótákkal kevesebb balesetet fogunk szenvedni

Nemes György traumatológus professzor azt elemezte a kisalföldi megyeszékhelyen, hogy mennyire várható a balesetek csökkenése az elektromos-asszisztált és az önvezető járművek terjedésétől? E téren a "csodaautók" nagymértékű javulást hozhatnak a közlekedésben.

Szeghalmi Balázs

Kalandos életút


A Kisalföld 2012 novemberében elsőként írt bővebben az ’56-os forradalom korábban alig ismert écsi tűzharcáról. A szovjet csapatok megszállása után négy nappal, november 8-án délelőtt az écsi vasútállomáson bányászokból álló nemzetőrök támadták meg a vörös hadsereg katonai konvoját. Az akció révén 17 magyar fogoly megmenekült. A kiszabadított foglyok között volt Nemes György, akit negyedéves orvostanhallgatóként szippantott be a forradalom vihara.


A most 85 éves traumatológus orvosprofesszor pályafutásának mérföldköve volt a Forma-1-es Magyar Nagydíjak első hat évében az orvosi ellátás szervezése és irányítása a Hungaroringen. Nemes doktor napjainkban is aktív, hetente rendel Szentendrén, illetve közlekedésbiztonsági előadásokat tart szerte az országban. A közelmúltban a Széchenyi-egyetem hallhattuk.

 

Nemes professzor égésálló overálban a Hungaroringen, mögötte a versenyigazgatóság a nyolcvanas években.

Nemes professzor égésálló overálban a Hungaroringen, mögötte a versenyigazgatóság a nyolcvanas években.


KITT nyomdokain


"A balesetek emberre vonatkozó káros hatásai nem véletlenül következnek be. Mindennek oka van, nem csak egyszerűen jön a balszerencse. Sok szakértő szerint a baleset szó téves, mert azt sugallja, hogy a fátum az ok, amely nem kerülhető el. Az évtizedek óta megszokott közúti baleset kifejezés helyett az ütközés vagy a karambol szó a pontosabb. Utóbbiakat használják gyakran az angolszász országokban" - kezdte Nemes professzor.


Napjainkban olyan forradalmi változásoknak vagyunk tanúi az autóiparban, amelyekről gyerekkorunkban álmodni se mertünk. Néztük Michael Knight és KITT kalandjait a tévében, s azt gondoltuk, hogy a saját életünkben soha nem látunk olyan önvezető kocsit, mint a fekete Pontiac volt. Az igazi önvezető autóktól azt várják a kutatók, hogy megálljt parancsoljanak a súlyos, nem ritkán emberéletet követelő, sorozatos ütközéseknek.

 

Nemes György professzor előadás közben a győri Széchenyi-egyetemen. Fotó: Nagy Viktor

Nemes György professzor előadás közben a győri Széchenyi-egyetemen. Fotó: Nagy Viktor

Dugót kerülnek


"A fejlettebb közlekedésű országokban világszerte tapasztalható az elektromos hajtású, asszisztált, illetve önvezető kocsik megjelenése az utakon - jórészt próbaüzemben. Az asszisztált és önvezető gépkocsik előnyei közé sorolhatjuk a forgalomsűrűség és a környezetszennyezés csökkenését. Ezek a járművek hatékonyabban veszik igénybe az útfelületet, mint az ember, fejlett navigációs rendszerüknek, algoritmusoknak köszönhetően kerülik a dugókat. Szabálytartó magatartásuk jelentősen csökkenti a balesetek valószínűségét.


A vészmegállás terén is jobban teljesítenek nálunk. Az önvezető járművek fő előnyének mégis azt tartom, hogy a figyelmetlenségből, fáradtságból, reakcióidő tompulásából eredő sofőrhibákat kiküszöbölhetjük a jövőben" - magyarázta Nemes György. Létezik olyan tanulmány, amely szerint a szóban forgó autók jelenthetik a legnagyszerűbb vívmányt a 21. században.


Balesetek próbaüzemben


Szomorú igazság, hogy nincs siker áldozatok nélkül. Az önvezető járművek tesztelései során történtek balesetek, köztük halálosak is. Az első emberéletet követelő eset 2016 májusában, Floridában volt. A 40 éves sofőr és a robotpilóta sem vette észre az előttük keresztben húzott pótkocsit, amelynek oldalról ütköztek, majd alá "szaladtak". A vizsgálat kiderítette: a gép hibázott, mert a kamerája a napsütésben nem különböztette meg a pótkocsi rakterét az égbolttól.

 

Amikor a gép hibázott: életét vesztette egy férfi, miután az önvezető Tesla kamerája nem ismerte fel a pótkocsi fehér rakterét Floridában 2016 májusában.

Amikor a gép hibázott: életét vesztette egy férfi, miután az önvezető Tesla kamerája nem ismerte fel a pótkocsi fehér rakterét Floridában 2016 májusában.

2017 végén egy Las Vegas-i baleset pozitívabb színben tüntette fel az önvezető járműveket. Kamion tolatott önvezető kisbuszba, amelynek a sárvédője gyűrődött. Az önvezetés jól teljesített, a szenzorok érzékelték a kamiont. "A teszteredmények alapján km-arányosan 3,7-szer kisebb a valószínűsége a halálos baleseteknek önvezető módban, mint hús-vér emberrel a kormánynál. Igaz, nem kérdés, hogy akad még mit finomítani a technológián" - mondta Nemes professzor.


Fanyalgók


Akik fanyalognak az önvezető autók miatt - a felmérések szerint sokan a vezetésélményt "féltik" -, ne feledjék: a biztonsági övnek is akadtak ellenzői közlekedési szaktekintélyek között az ötvenes években. Többen egyenesen baklövésnek tartottak. Nem lett igazuk.

 

Nem gondoltuk volna a nyolcvanas-kilencvenes években, hogy KITT-nek igazi önvezető rokonai lesznek az utakon 35-40 évvel később.

A számok nem hazudnak


Napjainkban évente 1,2 millió ember hal meg az utakon szerte a világban. Most 100 000 km-ként szenvedünk balesetet ember irányította járművekkel, amely szám az önvezető autókkal pozitívan fog változni. A becslések szerint a jövőben 10 000 000 km-ként következhet be újabb baleset a gépek segítségével, ami évente egymillió életet menthet meg. A Tesla önvezető tesztautói csaknem 1 milliárd kilométer után okoztak pár halálos balesetet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!