Győr és környéke

2018.03.03. 08:00

Miközben a Mosoni-Duna bácsai oldalán keresettebbek a telkek, Győrszentivánon a nyugalmukat féltik

,,Az ipari park és az elkerülő felől minden bűzt erre hoz az uralkodó szélirány" - beigazolódott a győrszentiváni Ipsitsék félelme, akik négy éve már tartottak a mellettük épülő keleti elkerülőtől. A beruházástól a másik, a bácsai, kisbajcsi oldalon viszont megélénkült az ingatlanpiac, egyre többen költöznének a városrészbe.

Cséfalvay Attila

A nyomasztó teherforgalomtól szabadítja meg a várost Győrben, Csornán vagy a falvakat Győr és Pápa között: abban mindenki egyetért, hogy az elkerülő utak hatalmas terhet vehetnek le a településekről. Ennek azonban ára van: egyrészt a megépítésük sorrendje állandó vitatéma, de nem csak ez... A külső városrészek érintett lakói sem mindig boldogok attól, hogy egy forgalmas aszfaltcsík épül a közelükben, tartanak a zaj- és szennyezőanyag-terheléstől – mint például Győrszentiván egy része. Pozitív hatása viszont, hogy a győri keleti elkerülő hatására Győr-Nagybácsán és Kisbajcson nőtt az érdeklődés az eladó telkek és ingatlanok iránt, az autópálya, az Audi-gyár és Budapest közelebb kerülésével felértékelődtek az itteni lakások, családi házak. 

Négy éve már aggódtak 


„Győrből panellakásból költöztünk Győrszentivánra: nyugalmat, békét szerettünk volna. Most meg elkerülő utat kapunk a nyakunkba" – erről beszélt 4 éve a K2-nek a győrszentiváni Ipsits György és felesége, akik féltették nyugalmukat, látván, hogy a házuktól néhány száz méterre vezet majd a keleti elkerülő. A kamionsofőrként dolgozó férfi már az addigra a házuk mellett megépített út miatt is bosszús volt, azt mondta, korábban szó sem volt arról, hogy kamionok menjenek erre meg buszmegálló épüljön. „Mérgesek vagyunk, nem hiányzik ide a sok kocsi, a bűz és a dübörgés, erre nem számítottunk. Remélem, legalább zajvédőket kihelyeznek, meg zöldkörnyezetet teremtenek az út mellé" – mondták akkor (K2, 2014. március 8.). 

 

Négy év alatt megépült az elkerülő, néhány héten belül az utolsó szakaszt is átadják. Fotó: Bertleff András

Négy év alatt megépült az elkerülő, néhány héten belül az utolsó szakaszt is átadják. Fotó: Bertleff András

„Beigazolódtak a félelmeink"


Négy év alatt megépült az elkerülő (néhány héten belül az utolsó szakaszt is átadják), mi pedig visszatértünk Ipsitsékhez Győrszentivánra a Gólyarét utcába, azt kérdezve: most miként állnak az aszfaltcsíkhoz? „Beigazolódtak a félelmeink" – szögezte le Ipsits Györgyné. „Elsősorban a levegőszennyezés zavar, sokkal nagyobb terhelésnek vagyunk kitéve. Ez a környék egy »medencés rész«, az ipari park és az elkerülő felől minden bűzt erre hoz az uralkodó szélirány. Szerettem volna zöldségeket ültetni a kertembe, de emiatt felhagytam a tervemmel. Ha tavasszal ki is megyek az udvarra, fél óra után úgy megfájdul a fejem, hogy mérgesen inkább bevonulok a házba" – kezdte. Az asszony szerint a zaj inkább nyáron zavaró. „Esténként félve nyitunk ablakot, ráadásul a kamionok dübörgését a nagy teljesítményű motorokkal száguldozók zaja is »kiegészíti«. A mellettünk futó, elkerülőre vezető Vonal út megépítése óta több gázolás is történt itt, a helyben élők még nem szoktak hozzá, hogy ekkora a forgalom, s az autósok is gyorsabban hajtanak a megengedettnél." Ipsitsné szerint mivel úgy érzik, oda a nyugalmuk, elgondolkodtak a költözésen – telket vennének egy másik környéken. „Ültettek ugyan fákat, de azok nem védenek meg bennünket a kipufogógázoktól." Hamarosan az elkerülő utolsó ütemét is átadják a bácsai részen – az új híd és egyben a teljes, Győrszentivánig tartó 13,4 kilométer hosszú elkerülő birtokbavételére valószínűleg márciusig kell várni. „Attól tartok, ez még nagyobb forgalmat generál majd felénk" – mondta az asszony. 


Védőterületet kértek 


A tavaly év végi közmeghallgatáson is vitát generált a győrszentivániak helyzete. A szót kérő Vaderna Margit azt kérte, hogy ha a keleti elkerülő „beindul", ültessenek fákat a környékre. Nem csak az új aszfaltcsík miatt, az ipari park (és a bácsai hulladékégető) terhelését is említette: „Az ipari parkot ne Győrszentiván felé bővítsék, s létesítsenek levegőtisztasági mérőállomást. Mértünk nemrégiben, bizonyos határérték az egészségügyi szint felett volt. Nem akarunk Gyárváros lenni" – jelentette ki, s azt is, hogy az önkormányzat az Auditól vegyen területet és telepítsen oda erdősávot – Győrszentiván és a keleti elkerülő közé, valamint a vasút mentén. 

 

"Beigazolódtak a félelmeink" - szögezte le Ipsits Györgyné. "Elsősorban a levegőszennyezés zavar, sokkal nagyobb terhelésnek vagyunk kitéve."

„A kerti égetők miatt szennyezett a levegő"


Borkai Zsolt polgármester szerint nem korrekt a légszennyezés okaként az ipari parkot megjelölni. „A lakosság elégeti a szemetet – ez az oka a szennyezettségnek. Nem a cégek okozzák, azok az előírásokat betartva dolgoznak. A kerti égetést keményen fogjuk ellenőrizni, a méréseket központilag folytatjuk" – mondta akkor. Hozzátette, több ezer fa újratelepítése komoly program alapján zajlik, sok szakember segíti a munkát, környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve.

Kisbajcson felértékelődtek a telkek 


A beruházás az ingatlanpiacot élénkíti. A keleti elkerülő építése sok érdeklődőt vonz Kisbajcsra, felértékelődtek az építési telkek, 5–8 ezer forintot is kérnek a közművesített telkek négyzetméteréért. „Településünk fejlődéséhez – a falusias településkép megtartása mellett – szükséges az ide költözni vágyók megnyerése. Fontos lenne, hogy telkeket tudjunk kínálni a nálunk letelepedni vágyóknak. Jelenleg 10–15 magántulajdonban lévő terület jöhetne szóba, ehhez és további földterületek építési telkekké alakításához szeretnénk a tulajdonosokat megnyerni" – jelezte Kamocsai Sándor polgármester. Győr-Bácsán is hasonló folyamatokról számolt be a városrész önkormányzatiképviselője. „Az elkerülő az Audiban dolgozók mellett azoknak is kedvező lesz, akik ebből a városrészből Budapestre mennek vagy az autópályát használva járnak dolgozni. Emiatt még inkább megélénkült az érdeklődés a Bácsán vagy az Ergényi-lakótelepen az eladó lakások iránt" – mondta Bárány István.  

 

Ipsits György és felesége, féltették nyugalmukat, amikor ez elkerülő nyomvonalát látták.

Ipsits György és felesége, féltették nyugalmukat, amikor ez elkerülő nyomvonalát látták.

A Fehérvári út jól használható lesz


Miután tavasszal átadják a keleti elkerülőt, a szakemberek szerint a Fehérvári út szerepe átértékelődik, s jól használható belső aszfaltcsíkká válik. Révi Zsolt városi főépítész korábban úgy fogalmazott, a belső keleti elkerülő – mely az ETO-stadiontól a Mosoni-Dunán és Kisbácsán át jutna ki a vámosszabadi főútra – ettől még nem veszítette el szükségességét, csak megépítésének időpontja tolódott. Jó lenne, ha belátható időn belül legalább az új Bácsai útig el tudna jutni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!