Győr és környéke

2018.02.13. 08:00

Négymilliárd forint plusz a torkolatira

A gönyűi torkolat áthelyezésére előbb 19 milliárd forintos keretet határoztak meg, ami előbb 24,5-re, majd nemrégiben 28,5 milliárdra emelkedett. Ebből a magyar állam most már nem 5, hanem 14 milliárdot áll.

Cséfalvay Attila


A térség fejlődése szempontjából kulcskérdés, hogy két évtizednyi halogatás után lendületet kapott gönyűi torkolati beruházás elkészüljön. Erre minden esély megvan, hisz a projekt elindult, az előkészítés után még idén kezdődhet a kivitelezés.


Az ütemterv szerint 2021-ben átadhatják a fejlesztést. S hogy mit hozhat ez a térségnek? Stabilabb, magasabb vízszinteket a Mosoni-Dunán (és a Rábán) a megtámasztó hatás miatt, az árvízkapu segítségével viszont alacsonyabb szinteket árhullám idején, a hajózsilipnek köszönhetően pedig vízi turistákat akár egészen Győrig. Most még az önmagát egyre mélyebbre ásó Duna kiszívja a vizet a győri folyószakaszról, a megtámasztás hatása majd egészen a Rábaközig érhet. 


A Kisalföld népi kezdeményezése, olvasóink 82 ezer aláírása s a megyei politikusok egységes támogatása is kellett ahhoz 2012-ben, hogy megmozduljon az ügy, témalegyen a parlamentben. Ennek eredményeképp 2015 nyarán egy kormányhatározat kiemelt projektként nevesítette a Mosoni-Duna gönyűi torkolati művének megépítését bruttó 19,3 milliárd forintból. 2017 első felében aztán a fejlesztés költsége 24,5 milliárd forintra kúszott – a több mint 5 milliárdos többletet hazai társfinanszírozásban vállalta a kormány. 


Év végén aztán kormányhatározat szólt arról, hogy a Mosoni-Duna torkolati szakasza vízszint-rehabilitációjának összköltsége újból nőtt, ezúttal 28 milliárd 432 millió forintra. Nem ez volt az egyetlen változás, a költségek fedezetének aránya is változott. 


A módosítás szerint fele-fele arányban vállalják a terheket: 14,2 milliárdot aKörnyezeti Energiahatékonysági Programon keresztül (Kehop) az unió, s ugyanekkora részt hazai társfinanszírozás fedez. 


„A település idegenforgalmának fellendülését reméljük attól, hogy a torkolatin kerékpárral és gyalogosan is át lehet majd jönni Gönyűről. Annak viszont örülünk, hogy autóval nem, így a viszonylag elzárt természeti értékek megmaradnak" – mondta Kiss Tamás, Vének polgármestere. A rév szerepe megszűnik, vélhetően sétahajózásra használják majd, a Mosoni-Duna stabil vízszintjéből ők is profitálhatnak. „Egyetlen aggodalmunk a talajvízszint: most is vannak pangó vizek, amelyekben a szúnyoglárvák kelnek. Attól tartunk, hogy a számuk nőhet – igaz,kérdésünkre a szakemberek ezt cáfolták."

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!