Győr és környéke

2018.01.15. 08:00

Udvaros Dorottya: Lássuk be, mindannyian lehetünk nevetségesek

Az ország egyik legismertebb színművésze a Kossuth-díjas Udvaros Dorottya, aki ajanuár 29-én a Vaskakasba érkező Kételyben egy egyházi iskola igazgatónőjét alakítja. Aloysius nővér jelleméről és szándékairól beszélgettünk.

Jászay Tamás



– Szándékosan butítom le a Kétely sztoriját: az egyházi iskolában az igazgató nővér meggyanúsítja az egyik pap-tanárt, hogy molesztálta egy tanítványát. Mondhatná erre bárki, hogy puszta gonoszságból tette, de Aloysius nővér motivációit ennél bonyolultabbnak érzem... 

– Az ilyenfajta leegyszerűsítések tényleg keveset árulnak el a lényegről. Itt például fontos, hogy egy olyan apácarendről beszélünk, melynek tagjai az elesettek gyámolítására tették fel az életüket. Aloysius már jó ideje iskolaigazgató, felelős az iskolájában történtekért. A hatalom óhatatlanul megváltoztatja az embert: a főnöknek olykor rá kell kényszeríteni bizonyos döntéseket másokra, mert úgy véli, neki van igaza. Semmit nem tudunk meg a nővér magánéletéről, de azt igen, hogy korábban már találkozott egy hasonló esettel. Sőt, én azt sem zárnám ki, hogy gyerekkorában vele történt valami ilyesmi. Hogy miért? Mert olyan élénken reagál a puszta gyanúra, hogy az eleve összetett figurát rajzol ki. A próbákon igyekeztünk árnyaltan gondolkodni arról, hogy kinek mennyire van igaza, hogy bűnös-e a pap vagy sem, hogy elvakult a nővér vagy valóban védeni akarja a fiút...


Sötét kis felhő


– Ami számomra igazán meglepő Aloysius nővér karakterében, az a sprőd, cinikus, de nagyon is éltes  humora.

– Erre van írói szándék, de tény, hogy mi megragadtuk és gazdagítottuk ezt a lehetőséget. Lássuk be: mindannyian lehetünk nevetségesek. Ő egy rendkívül szikár, fegyelmezettnek tűnő ember, és nagyon jóleső volt a próbákon minél több humort és esendőséget felfedezni az alakjában. Mindenkivel kemény, de azért az is kiderül, hogy van szíve, ám mivel felelős az egész intézményért, ezeket az érzelmeket muszáj elnyomnia magában. 


– A néző nem tudja eldönteni az előadás végén, hogy a pap bűnös-e vagy sem.

– Azért, mert nem ez a lényeg. Az iskolában tanító James nővéren lehet megfigyelni, hogy az Aloysius nővér keltette gyanú felmerülése után képtelen elhessegetni a Flynn atya alakját elhomályosító sötét kis felhőt. Hányszor fordul elő a saját életünkben, hogy bár harcolunk az ellen, hogy befolyásoljanak minket, de akétely újra és újra ránk nehezedik? Sok nézővel beszélgettünk, és a legszélsőségesebb véleményeket hallottuk arról, hogy a pap vétkes vagy ártatlan. De ez így van rendjén, hiszen a darab arról szól, hogy a legjobb meggyőző-

déseink is vakvágányra futhatnak. Fontos kérdés továbbá a két eltérő, a pap általképviselt liberális és a nővér vallotta poroszos nevelési módszer ütköztetése. A két módszer itt is, most is harcol egymással, de ki állítaná, hogy csak az egyik üdvözítő? Van olyan gyerek, akire folyamatosan súlyokat kell pakolni, a másikat viszont hagyni kell repülni. 



Eltérő reakciók


– Érzékeny témát érint a Kétely. A közönség reakcióján ezt mennyire érezni?

– Az ország különböző pontjain teljesen más reakciókkal találkozunk. Ezért is fontos, hogy elvigyük ezt az előadást azoknak, akiknek nincs lehetőségük eljönni Budapestre megnézni. Nekünk is tanulságosak ezek az utak, mivel már „megszoktuk" a fővárosi nézők reakcióit. Vidéken előfordult, hogy azt éreztük a színpadon, nem értenek minket, de a tapsnál kiderült, hogy végig őrületesen figyeltek a nézők és nagyon tetszett nekik az előadás. 


Három egyéniség 


– 2002 óta a Nemzeti Színház tagja. Milyennek látja az ott eltöltött időt?

– Három igazgatóm volt, mind nagyon különböző művészegyéniség. Valójában izgalmas, hogy én ugyanazon a helyen vagyok, miközben egészen eltérő színházban hitt Jordán Tamás, Alföldi Róbert vagy most Vidnyánszky Attila. Vannak persze hasonlóságok, amik abból is adódnak, hogy a Nemzeti Színháznak feladatai vannak. Mindhárman műsorra tűzték a három nagy klasszikus magyar drámát, Vörösmarty, Madách és Katona művét. Mindhárman elhoztak olyanokat a színházba, akiknek erre egyébként nem nyílna lehetőségük. Meg érdekes azt is látni, hogy annak idején Alföldi Bánk bán juniorját mennyire szerette, most meg Vidnyánszky Bánk bánját mennyire értékeli és elismeri a közönség. 

– Megnéztem a műsorban, az év első két hónapjában összesen hetet játszik az anyaszínházában. Elég ez? 

– Nem, tényleg túl keveset játszom a Nemzetiben. Ez igazi fájdalom, de részbenkövetkezik abból, hogy bizonyos előadásokat szériában játszik a színház. Általában évi két bemutatóm van, most is: a Bánk bánban Gertrúd vagyok, Zsótér Sándornál Brecht-darabban játszom majd. És a színház műsorra tűzi a Cseresznyéskertet is. Nem panaszkodom, hiszen az anyaszínházam lehetővé teszi, hogy Orlai Tibornál vagy az operettszínházban fellépjek. 

– A producer Orlai Tiborral mikor találkozott először?

– A Férfi és nő koncertturnéja volt az első közös munkánk. Az ősidőktől ismerjüktehát egymást: Tibor akkor kezdett el menedzsmenttel foglalkozni, producerként, önálló előadások létrehozójaként megjelenni.

– A Bandy-lányok ötletével, amiben Hernádi Judittal lépett színpadra, eleve őt keresték meg. Miért?

– Jutka mondta, hogy jó lenne végre együtt dolgozni, nekem meg eszembe jutott, milyen jól állnának nekünk az Andrews Sisters dalai. Ekkor fordultunk Tiborhoz, aki fantasztikus csapatot rakott körénk. Ráadásul magánszínházként jóval nagyobb a szabadsága, mint egy repertoárral és állandó társulattal rendelkező kőszínháznak. 



Témák és partnerek

– És jöttek az emlékezetes, nagy szerepek: A szív hídjai, az Őszi szonáta és tavaly ősszel a Kétely. Mindhárom filmadaptáció, mindhárom kevés szereplős, rendkívül koncentrált, intim játékot kívánó darab. Szereti ezt a formát? 

– Nézze, én mindent szeretek, ami jó minőségű. Mindegy, hogy negyvenen vagyunk a színpadon vagy csak négyen, csak a téma és a partnerek legyenek jók. 

– Ön mennyire készül előre a szerepeire?

– Ez témától is függ. Amikor az ember Brechtet, Moliére-t vagy Williamst játszik, egyszerűen nem lehet nem foglalkozni azzal, mi volt a szerző kiindulópontja, mik a szándékai. Az 1964-ben játszódó Kétely esetében a szerző, John Patrick Shanley például egészen máshonnan indult. Az érdekelte, Amerika hogyan keveredett háborús helyzetbe. A próbák során rengeteget beszélgettünk, és korán világos lett, hogy a szerzőt az foglalkoztatja a legkevésbé, kinek van igaza az egymással szemben álló felek közül. Őt az elszántság, a fanatizmus működése izgatta. Az, amikor megszületik vagy elkezdődik valami remek dolog, merő jó szándékból, aztán valahol kisiklik, deformálódik, átalakul.


Kétely

John Patrick Shanley drámáját 2004-ben mutatták be először, és közel két év alatt 525 előadást tartottak belőle. A Pulitzer- és Tony-díjas drámából 2008-ban filmváltozat is készült. 

2008-ban mutatták be a filmet, ami Oscar-díjat ugyan nem hozott el a következő év gálájáról, de négy kategóriában is jelölték. Legjobb női alakítás: Meryl Streep, legjobb férfi mellékszereplő: Philip Seymour Hoffman, legjobb női mellékszereplő: Amy Adams, Viola Davis, legjobb adaptált forgatókönyv: John Patrick Shanley.


Az apáca szerepében 

Aloysius nővér (Udvaros Dorottya) a hagyományokhoz szigorúan ragaszkodó, a szabályokat követő és betartásukat megkövetelő apáca, aki minden új és minden világi dolgot elutasít. Számára minden tantárgy fontossággal bír, a tanár feladata nem az, hogy megszerettesse, hanem hogy megtanítsa a tárgyat a tanulókkal, a karácsonyi műsoron csak egyházi énekek csendülhetnek fel, az intézmény falaiközött felbukkanó golyóstoll pedig maga az ördög találmánya. Ezek az apróságnak tűnő dolgok jól szemléltetik a jellemét. Szokásai idegesítőek, tanártársaival való bánásmódja felbosszanthatja a nézőt, mégis ő az, akiben legerősebb a kétely, és aki végül mer is lépni az ügy érdekében. Udvaros Dorottya jól hozza a karaktert, az apácaruha még inkább ráirányítja a figyelmet arcmimikájára, gesztusai és játéka mindvégig hitelesek maradnak. (szinhazkritikak.blog.hu)


A történet

1964-ben járunk a bronxi St. Nicholas-iskolában. A vibráló egyéniségű, karizmatikus Flynn atya (Philip Seymour Hoffman) szeretné kicsit megváltoztatni az iskola túl szigorú szokásait, melyeket már réges-régen állított fel a vaskezű igazgatónő, Aloysius Beauvier nővér (Meryl Streep), aki a félelem és a szabályok erejében bízik. A politikai változások szele eléri a közösséget és az iskola a falai közé fogadja az első fekete diákot, Donald Millert. Amikor a reménytelien ártatlan James nővér (Amy Adams) megosztja az igazgatónővel észrevételét, miszerint Flynn atya túlságosan személyes érdeklődést mutat Miller iránt, az igazgatónő személyes keresztes hadjáratba kezd a pap ellen azzal a céllal, hogy eltüntesse őt az iskolából. Bár bizonyítékkal nem rendelkezik, Aloysius nővér a hite szerint száll szembe Flynn atyával.

 



Cikkünket a Kisalföld hetente hétfőn megjelenő Kultúra mellékletében olvashatják.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!