2018.01.13. 08:00
A malmok lassan őrölnek - Interjú Dr. Jáki Katalinnal
Másfél évvel ezelőtt beszélgettem dr. Jáki Katalinnal a pedagógus-szakszervezet győri irodájában. Az utolsó tanítási nap volt, kánikula. Most a hideg és az eső miatt nem bántam a meleg irodát. Csupán ennyi volt a különbség az akkori és a mostani beszélgetésünk között, mert a téma ismét ugyanaz: a diákok túlterheltsége, s az emiatt meghirdetett sztrájk. Miért nem változott semmi másfél év alatt?
– Most akkor így lesz: másfél évenként összejövünk, s megbeszéljük, miért nem változik a rendszer?
– A rendszer azért változott.
– Jó vagy rossz irányba?
– Nem túl jó irányba. De a másfél évvel ezelőtti helyzethez képest felálltak már a tankerületek, a centrumok stabilizálódtak, az önkormányzatok által fenntartott óvodákban pedig tényleg egészen jó a helyzet...
– Hadd vágjak a szavába: a jövő péntekre demonstrációt hirdető középiskolásokat ez a legkevésbé sem érdekli.
– Akkor rögtön mondom is: most kaptunk felkérést, szeretnék, ha a pénteki demonstrációjukhoz csatlakozna a pedagógusok szakszervezete.
– Ezt a felkérést kitől kapták?
– A szervezőktől. Egy diák neve szerepel rajta, a levélben azt írják, hogy ötezren már jelezték részvételüket a megmozduláson, s a technikai feltételek biztosításában kérik a segítségünket.
– És segíteni fognak?
– Az országos vezetőség hétfőn dönt erről. De én úgy gondolom, hogy a döntésünk igen lesz.
– Másfél évvel ezelőtt ugyanott tartottunk, mint most: a diákok besokalltak a rájuk zúduló töméntelen, sokszor teljesen felesleges tananyagtól... Ezért kérdeztem az elején, hogy másfél évente ennek taglalása lesz-e a közös programunk...
– Tényként szögezhetjük le, hogy agyon vannak terhelve továbbra is a tanárok és a diákok. Ráadásul elöregedőben van a pedagógustársadalom, minimum negyven százalékuk öt éven belül nyugdíjba megy. S aki csak teheti, a negyvenéves jogviszony után él a nyugdíjazás lehetőségével.
A tanárhiány is gond
– Besokalltak? Elég volt?
– Besokalltak és nagyon fáradtak. Én is tanítottam, s bár abban az időben húsz-huszonkét óra volt a kötelező, most a huszonkettő-huszonhat közötti intervallumban inkább huszonhatot kell letanítaniuk. Ez nagyon sok. És nagy a tanárhiány. Ebből a szempontból is rosszabbodott a helyzet.
– Nem vitatom a tanárok túlterheltségét, tény. De mekkora az ő szerepük abban, hogy a diákokra fölöslegesen sok terhet raknak, mert azt gondolják, hogy az ő tantárgyukból minden nélkülözhetetlen, s fogja vissza magát inkább a többi kolléga?
– Ez iskolánként változhat. Azokban a gimnáziumokban, amelyekben az egyetemi felvételire készítik fel a diákokat, nagy a hajtás. A jó szakgimnáziumokban ugyanez a helyzet, mert innen szintén mennének tovább a diákok. Mondjuk ki: aki tovább akar tanulni, az továbbra is túlterhelt lesz. Mert magántanártól kezdve különórákra kell járnia, a nyelvvizsga is kötelező lesz. S mi most a középiskolásokról beszélünk, holott már általános iskolában is túlterheltek a gyerekek. Nekik is felvételizniük kell, ha gimnáziumba vagy szakgimnáziumba készülnek.
– Amit mond, az azért is tanulságos, mert én hétfőn beszélgettem – a tüntetés apropóján – olyan hallgatókkal, akik a középiskolás éveiken már túl vannak. Aztkérdeztem tőlük, használható tudással érkeztek-e az egyetemre. Gondolom, nem lepi meg a válaszuk: „hát nem igazán". Ha már tömik a gyerekek fejét rengeteg tudással, akkor miért nem hasznos tananyaggal teszik? A rendszer miért nem változik?
– Talán majd most fog. Most dolgozzák át a NAT-ot. (Nemzeti alaptantervet – a szerk.) Már elkezdődtek a munkák, de lassan folynak.
– Ön tényleg hisz abban, hogy a mostani NAT majd jobb lesz?
– Nem. Nem nagyon hiszek ebben. Megmondom azt is, miért. Én ott voltam az első, Székesfehérváron tartott NAT-konferencia óta az összesen. A földrajzban vagyok érdekelt, azt is tanítottam anno a történelem mellett. Azt láttam, hogy a földrajzhoz kapcsolódó tananyagot soha nem sikerült úgy átdolgozni, hogy az említett túlzások megszűnjenek. Ahhoz, hogy a kompetenciákat fejlesszük a lexikális tudás magoltatása helyett, gyökeres változás kellene. Csakhogy a tudatot formálni a legnehezebb.
– Nem akarásnak pedig nyögés a vége. Ezt azért mondom, mert számomra az sem nyilvánvaló, hogy ezt valóban mindenki akarja – a diákokon kívül. Kinek kellene ezt leginkább hajtania?
– A kormánynak elsősorban.
Az akarás és a nyögés
– De mondjuk a pedagóguskarnak is, amely évtizedek óta az adott metódus alapján a lexikális tudást veri a diákok fejébe. A pedagógusok nyitottak arra, hogy egy teljesen új módszert tanuljanak meg és alkalmazzanak?
– Van, aki nyitott. S van, aki nem.
– S ők milyen arányban oszlanak meg? Kiből van több?
– Az arány nem rossz, mert a pedagógusok is látják, hogy a gyerekek agyonterheltek, egy fáradt diákkal pedig ők sem tudnak eredményt elérni.
– Amíg ön tanított, ugyanígy agyonterhelte a diákjait?
– Differenciáltam a gyerekeket. A jókat versenyeztettem, ha úgy tetszik: igen, terheltem őket. Nem agyba-főbe, mégis bejutottak az országos tanulmányi versenyek döntőjébe, majd felvétel nélkül az egyetemre. A közepes és annál gyengébb tanulókat ugyanakkor nem terheltem, az alsó limit nálam az volt, ami az érettségihez feltétlenül kellett.
– Három héttel ezelőtt dr. Hoffmann László a kézilabda kapcsán vetette fel a szülőkfelelősségét abban, hogy a sportban is állandó eredménykényszerbe hajtják már nagyon fiatalon a gyerekeket. Az oktatásban a szülők „sara" is, hogy hajtják bele a gyerekeket a különórákba?
– Nagyok a szülői elvárások, igen, amit sokszor nehéz teljesíteni a gyerekeknek.
– De akkor mi értelme van a tüntetésnek, ami pénteken lesz? Mert ha a rendszer nagyon lassan mozog, a pedagógusok egy része akarja csak a változást, a szülőkpedig szintén asszisztálnak a versenyhelyzethez, akkor a gyerekek lobogtathatják a táblájukat, hogy fáradtak vagyunk, hagyjatok már egy kicsit élni...
– Azért látok valamiféle reményt, hogy mégiscsak lesz változás, mert a minisztériumban is látják, hogy tarthatatlan a túlterhelés. Az a baj, hogy iszonyú lassan mozdul a rendszer. Egy NAT már elkészült, csak azt elvetették. Az új készül...
– Mégis: hány éven belül lát esélyt arra, hogy új szemléletű, működőképes NAT szerint tanítanak majd az iskolákban?
– Minimum két év. S akkor is felmenő rendszerben, vagyis első osztálytól indulva.
– Hát az nagyon sok év. A szakszervezet nem tudja sürgetni ezt? Én másfél éve ostoroztam önöket emiatt...
– Emlékszem rá, nagyon ostorozott.
Koppant a fej
– Most nem ezért ülök itt. De nem tudnak az asztalra csapni?
– Nem. Folyamatosan tárgyalunk ez ügyben, folyamatosan adjuk a szakvéleményeket is és részt veszünk mostantól a kerekasztal-tárgyalásokon. A döntés ugyanakkor nem a mi kezünkben van.
– Most majd lesz súlya a szakszervezet szavának?
– Kell hogy azt gondoljuk, igen. Ezért döntött úgy decemberben az országos vezetőség, hogy a korábbi döntést felülbírálva részt veszünk a kerekasztal-beszélgetésen.
– Másfél éve azt mondta, elment a falig a szakszervezet. Beverték akkor a fejüket?
– Bevertük, bizony. Ami eredményt szerettünk volna, nem értük el.
– S most is koppanásig mennek?
– Nem, most a tárgyalásokat választjuk. Lehet, akkor is azt kellett volna.
– Valami biztatót azért tud üzenni a diákoknak?
– Hát ez nehéz... Mert én nem szoktam „szélhámoskodni". Az már önmagában biztató, hogy belátták: valamin változtatni kell, mert a gyerekek túlterheltek. Ez fontos pont, akár biztató is lehet. Ha visszatekintek kezdő koromra, a gyerekeknek már most kevesebb a tananyaguk, de ez így is sok. Az új NAT első változata nagy áttörést nem hozott, ezért is dobták vissza. Talán majd a most készülő második... Ebben bízzunk.