Győr és környéke

2017.12.02. 08:00

Buszmenetrend: örömök és ürömök

Pozitív változások is történtek a győri helyi buszközlekedésben, de bőven van még tennivaló - állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. Az egyesület úgy látja például, hogy fontos volna bevezetni az éjszakai buszjáratokat, amelyekre minden kísérlet szerint nagy igény lenne. (2. rész)

Hancz Gábor

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nemrégiben átfogó elemzést tett közzé a győri helyi buszközlekedésről. A dokumentumban foglaltakról először múlt szombati magazinunkban számoltunk be Hátszelet kérnének a buszoknak címmel. Abban a cikkben többek között az szerepelt, hogy a szeptemberben bevezetett új buszmenetrend sajnos csak kis változásokat hozott. Az egyesület szerint túl kellene lépni azon a szemléleten, amely a győri közlekedés problémáinak orvoslását szinte kizárólag közút- és parkolóépítésekben látja.


Most a második résszel folytatjuk.

Ipari parki járatbővítés, némi ürömmel


A VEKE szerint a város ugyan kicsit későn, de reagált arra, hogy a győri ipari park folyamatosan bővül. A korábbi ütemekben a Tibormajori úttól délre kiépült az Égerfa utca, illetve a Tibormajori út meghosszabbításában, az új 813-as számú keleti elkerülő út és Győrszentiván között pedig felhúzták az Audi-gyárat kiszolgáló logisztikai csarnokokat.


Az Égerfa utcához 2015 szeptemberétől közlekedik néhány 25-ös és 38-as busz, míg a logisztikai csarnokok kiszolgálása idén januártól valósult meg egy teljesen új, 28-as számú vonal indításával. (Ebben a Kisalföld cikkeinek is nagy szerepük volt – a szerk.) Üröm az örömben, hogy a 12 órás műszakban dolgozók a 18 órai váltáskor nem használhatják a járatot. Idén szeptembertől a Révai utca és Győrszentiván között közlekedő 30Y járatok is érintik a csarnokokat.


Buszmentes éjszakák


Győrben nincsenek éjszakai járatok. Az önkormányzat egyedül az őszi Európai Mobilitási Hét idején közlekedtet ilyeneket, azonban az állandósítástól elzárkózik. A VEKE szerint az eddigi összes kísérlet azt mutatta, hogy komoly igény lenne rá, mi több, ha néhány hónapon keresztül bejáratódna, valószínűleg hamarosan bővíteni is kellene a szolgáltatást.


Az egyesület szerint az éjszakai buszok költsége a nappali közlekedéshez képest észrevehetetlen lenne, ráadásul nemcsak a szórakozni járók, hanem a késő estig dolgozók és az utolsó vonatokkal érkezők is jól járnának. Utóbbiak érdekében azért történt egy apró lépés: idén júniustól a Bácsáról 23 óra 5 perckor induló, a Honvéd ligetnél 23 óra 24 perckor megálló 11-es járat utazási igény esetén Adyvároson át akár Marcalvárosig hazaszállítja az utolsó budapesti személyvonattal érkezőket. „Ez jó kezdet az üzemidő kiterjesztéséhez, azonban még csak a nulladik lépés" – véli a VEKE.

Győrszentivánról a Belvároson túlra


Az egyesület örömmel állapította meg, hogy az új menetrend szakít azzal, hogy a győrszentiváni buszok csak a belvárosig, a Révai utcai végállomásig közlekednek, s az utasoknak minden más irányba át kell szállniuk. Ez a hagyomány 1970 óta él. A községet akkor csatolták Győrhöz, de a tömegközlekedés azóta is megtartotta helyközi jellegét. Szeptember óta viszont láthatóan kísérleti jelleggel és egyelőre csupán csúcsidőben, néhány alkalommal, de meghosszabbították a Marcalváros és Adyváros közötti 23-as autóbuszvonalat Győrszentivánig.

Kellemesebb év vége


A VEKE örömmel jegyzi meg, hogy az új menetrend szakít azzal az utasellenes hagyománnyal is, hogy december 24-én 16 órakor,december 31-én 19 órakor leáll a teljes győri helyi buszközlekedés. Ezzel szemben idén szenteste a város legforgalmasabb öt vonalcsoportján (2, 11, 14–14B, 22–22B, 30–31) egészen 19 óráig indulnak óránként autóbuszok, így a legnagyobb lakótelepekre (Adyvárosba, Marcalvárosba, a József Attila-lakótelepre, a gyárvárosi és szigeti lakónegyedekbe), valamint a legtávolabbi kertvárosokba (Kisbácsára, Bácsára, Ménfőcsanakra, Győrszentivánra) haza tudnak utazni az érintett győriek. Szilveszterkor az ipari parki és audis munkásjáratokat leszámítva minden helyi vonalon 23 óráig a megszokott menetrend szerint lehet majd utazni.  


Győrben nincsenek éjszakai járatok. Az önkormányzat egyedül az őszi Európai Mobilitási Hét idején közlekedtet ilyeneket, azonban az állandósítástól elzárkózik. A VEKE szerint az eddigi összes kísérlet azt mutatta, hogy komoly igény lenne rá, mi több, ha néhány hónapon keresztül bejáratódna, valószínűleg hamarosan bővíteni is kellene a szolgáltatást.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!