Győr és környéke

2017.04.11. 09:00

Tablet könnyítheti az iskolatáskát

Tablet veheti át a tankönyvek helyét 2018 szeptemberében több ezer ötödikes diák táskájában. Az oktatási államtitkár bejelentése megosztja az érintetteket. Számos kérdést vet fel a változás, többek között azt, hogy a pedagógusok készen állnak-e a képernyőről való tanításra.

 „Nyissátok meg a honlapon a matematikamappát, azon belül a harmadik feladatot" –  ilyen és ehhez hasonló utasításokat hallhatnak  majd jövő szeptembertől a tanórákon az ötödikesek   a „nyissátok ki a tankönyvet a hatodik oldalon" felszólítás  helyett. Tabletből tanulhatnak, ez válthatja a tankönyveket – mondta Palkovics László oktatási államtitkár.


 2018 szeptemberétől hatezer tanuló iskolatáskája lehet könnyebb a változással, s ha sikeres lesz a program, általánossá tennék, lépésenként minden évfolyamon tabletre cserélnék a köteteket. 30 ezer pedagógus informatikai oktatása már zajlik a digitális átállás érdekében, kérdés, hogy alig másfél év alatt fel lehet-e készülni erre. 

Az ötödikes Kiss Lotti sok kortársához hasonlóan profin kezeli a tabletet, nem okozna neki gondot a tankönyvet erre cserélni. Kérdés, hogy tanárai hogy állnak ezzel. Fotó: H. Baranyai  Edina

„Az attitűd megváltoztatása, a befogadás lassú folyamat, s a digitális eszközökkel való tanítás teljesen más szemléletet, módszertant igényel. A folyamatot üdvözlöm, gyorsítani kell, lépést tartani a gyerekekkel és a világgal, ezért a pedagógusoknak meg kell mutatni, miként tudják használni a tabletet a tanítás során, hogy milyen lehetőségeket hordoz. Most ez még nem mindenütt része a pedagógusképzésnek" – kezdte dr. Poór Zoltán egyetemi docens, a Széchenyi-egyetem Apáczai-karának tanár- és tanítóképzési tanszékvezetője. A szakemberhez különösen közel áll a téma, egyik korábbi kutatási területe ugyanis a pedagógiai technológia. Úgy véli: „A pedagógusok felkészítése mellett megfelelő digitális tananyagokra is szükség van. Olyanra, ami több annál, mint tankönyv pdf formátumban. A digitalizáció bevezetésének akkor van haszna, ha interaktívvá teszi a tanórát, ha olyan feladatokat hoz, ami mozgatja, rajzoltatja, báboztatja a gyerekeket, ami foglalkoztatja, alkotóvá teszi őket. Önmagában az kevés, hogy virtuális térben zajlik az óra, hogy képernyőről olvasnak!"


Hallgatóné Hajnal Judit, a Péterfy Sándor evangélikus iskola igazgatója úgy látja: „Számtalan lehetőséget hordozhat a tablet. Jó, ha beviszik az iskola falai közé, de nem szabadna kizárólagossá tenni. A tankönyvekre is szükség van, meg kell ismertetni a gyerekekkel a könyvek élményét és szeretetét. A papírnak a tartalmon túl szépsége, illata, anyaga, vonzereje van, és a személyiségfejlesztő kézírás sem képzelhető el a tableten. De azt el kell ismerni, hogy a digitalizációé a jövő. Már az első osztályosok ügyesen használják ezeket az eszközöket és a legtöbb pedagógus halad is a korral. Nem lehet hatékonyan nevelni és tanítani, ha más nyelvet beszélnek a diákok és a tanárok." 


Egy másik, a korosztályt tanító pedagógus szerint azonban általános iskolában elengedhetetlen a könyv: „A papírról való olvasás másfajta szemmozgást igényel, mint a képernyőről való tanulás és általános iskolában még az előbbi fejlesztésére kell koncentrálni. Kézírás közben jobban rögzülnek a leírtak, mint gépelve. Ráadásul a tanárok többsége nem tablet használó, nincs birtokában annak a kompetenciának, ami ahhoz szükséges, hogy abból tanítson." Hozzátette: „Kérdéses, hogy tudnak-e vigyázni a tízévesek egy ilyen eszközre – elég, ha sokuknak megnézzük a tankönyveit." Egy kisdiák édesanyja még egy problémát felvetett a téma hallatán: „És mi, szülők hogy fogunk segíteni a gyerekeknek otthon a tanulásban?"

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!