Győr és környéke

2016.06.19. 19:30

A fizetéssel tapos rá a gázra a járműipar

A Magyarországon működő autógyárak a hazai átlagfizetésnél magasabb bérrel csábítják magukhoz (egymással is versenyezve) az embereket. A gyártósoron dolgozók közül 2015-ben átlagban a győri Audiban kereshették a legtöbbet a dolgozók.

A fizetes.hu adatai szerint egy karosszérialakatos átlagbére országosan bruttó 157 ezer (nettó 103 ezer) forint volt tavaly. Egy fényező bruttó 181 ezer (nettó 118 ezer) forintot keresett. Tekintsük ezt kiindulási alapnak, ahogy a napi.hu is annak tekintette. A portál a Vasas Szakszervezettel együtt összegyűjtötte és elemezte az autógyárakban kínált fizetéseket. 


Az elemzésnél külön vették a fizikai és szellemi dolgozókat, s feltüntették a bruttó-nettó béreket (lásd    az 1. oldalon lévő grafikán). A számokból az is kiolvasható, hogy bár az országos átlagnál eleve magasabbak a fizetések a nagy autógyárakban, de a nyugati határhoz közelítve még szélesebbre nyílik az olló. A szakszervezet  magyarázata szerint ugyanis  ahhoz, hogy jó szakembereket találjanak itt, s őket meg is tudják tartani, olyan fizetést kell kínálni, ami  versenyképes (valamelyest) a közeli osztrák bérekkel. 

 A szellemi dolgozóknál  az iparági átlagnak megfelelő fizetést biztosít az Audi Hungaria Győrben.  Képünk illusztráció. Fotó: Audi Hungaria

A szellemi dolgozóknál az iparági átlagnak megfelelő fizetést biztosít az Audi Hungaria Győrben. Képünk illusztráció. Fotó: Audi Hungaria

A fizikai munkásoknál (bár az Audi Hungariánál úgy pontosabb, hogy  a termelésben direkt módon részt vevőknél)   a győri gyár kínálja a legjobb fizetést Magyarországon, a szellemi dolgozóknál  az iparági átlagot adja az Audi, az Opel és a Suzuki; a Mercedes marad le a hármas közül. Ez utóbbi igazolhatja a szakszervezet véleményét, hiszen  a nyugati határtól valóban jóval messzebb fekszik a Mercedes-gyárnak otthont adó Kecskemét.  


Az adatok mellett tisztázni kell, hogy a béreket  befolyásolják a túlórák, a pluszműszakok (lásd keretes írásunkat), s korántsem biztos, hogy a 2016-os átlagfizetések azonosak a grafikában szereplő számokkal. Átlagról beszélünk továbbá, ami azt jelenti, hogy a szellemi dolgozóknál ide vették az igazgatók és az adminisztrátorok  bérét is, s azt átlagolták.   

 Néhány hete írtunk már arról, hogy Győrben milyen pluszjuttatásokat kínálnak a munkatársaknak, ezek egyben magyarázzák is azt a statisztikát,  amelyet Czechmeister Mónika kommunikációs vezető állított  össze tegnap kérésünkre.  Eszerint évente több tízezer pályázati anyag érkezik a vállalathoz, ebből választják ki a leendő munkatársakat.   Az Audi Hungariánál az elmúlt évben mintegy 900 új dolgozó kezdte meg munkáját, közülük csaknem minden második  50 kilométernél  távolabbi településről érkezett.  Megérte nekik az ingázás vagy a költözés. Beszédes tény, hogy az ország  távolabbi pontjairól is – mint például Lenti, Zalaegerszeg, Hódmezővásárhely, Békéscsaba és Kazincbarcika –   érkeztek és érkeznek.


 A bérekről a kommunikációs vezető annyit mondott, hogy „vállalatunk az idei évben is Magyarország legvonzóbb munkaadója lett, és ehhez a címhez méltóan versenyképes javadalmazást biztosít mind a fizikai, mind pedig a  szellemi munkakörben foglalkoztatott munkatársai számára. Ez a javadalmazás nemcsak a kiemelkedő bérezést jelenti, hanem olyan juttatási csomagot is tartalmaz, melyben minden munkatárs számára 570 ezer forint cafeteriakeretet biztosít."

Hogyan számolták ki? 

A látható összegek minden bérjellegű kifizetést tartalmaznak:  a műszakpótlékot, a túlóradíjat, a készenléti díjat és a teljesítménybónuszt. 

Címkék#Győr#audi
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!