Győr és környéke

2016.06.08. 02:46

2,2 milliárd forint érkezik a megyei kerékpáros úthálózatra idén

A részletezett megyei fejlesztési tervek mellett Dunakiliti és Doborgaz között 900 méter hosszú kerékpáros híd létesülhet a Duna felett.

Szeghalmi Balázs


Tavaly novemberben közmeghallgatást tartottak a megyei kerékpárutak fejlesztéséről. Az eseményt nem várt érdeklődés övezte, miközben a Kisalföld internetes oldalán Olvasóink vetettek fel számos ötletet. A megyei közgyűlés júniusi ülésén tárgyalta és fogadta el a fejlesztési elképzeléseket. A teljes előterjesztést ide kattintva olvashatják el!

Hiányos térképek, "néma" önkormányzatok

"Az elmúlt időben rengeteg adatot gyűjtöttünk össze. Kiderült, a megyei kerékpárút-hálózatról készült állami adatbázis egyelőre hiányos. Az elmúlt években épített kerékpárutak közül több nem szerepel a térképeken. Ilyen a Hédervár-Lipót és a Balf-Fertőrákos szakasz.


Kattintson a nagyobb térképért! Az egyelőre pontatlan térképet hamarosan javítja a Magyar Közút.

Kattintson a nagyobb térképért! Az egyelőre pontatlan térképet hamarosan javítja a Magyar Közút.

Kicsit csalódás, hogy a megszólított 183 megyei önkormányzat közül csupán 52 válaszolt felhívásunkra. Közülük hét nem tervezi kerékpárút építését a jövőben. A válaszadók fejlesztési igényeinek becsült összege 12,5 milliárd forint" - kezdte Németh Zoltán, a megyei közgyűlés elnöke. Holott a tét nem kicsi. 2020-ig több uniós programban (GINOP, TOP) elsőbbséget élvez a kerékpárutak fejlesztése.

Így fest a kerékpáros hálózat a három legnagyobb megyei városban

Győrben jelenleg 80 km hosszú kerékpárforgalmi létesítmény (kerékpárút, kerékpársáv, kerékpáros nyom) épült meg. A tervek szerint a kisalföldi megyeszékhelyen 47 km-nyi új kerékpáros szakaszokat jelölnének. Sopronban közel 34 km hosszú a kerékpáros úthálózat, míg Mosonmagyaróváron több mint 9 km.

Átvezető utak és töltések

"A koncepciónknak három pillére van. Egyrészt olyan átvezető utakban gondolkodunk, ahol pár km-nyi kerékpárút építésével 50-60 km hosszú hálózat jöhet létre. Ha Vitnyéd és Agyagosszergény között elkészülne egy bő három km-es szakasz, akkor Kapuvár és a Fertő part között teljessé válna az út. Kész a kerékpárút Győr és Abda között, a Szigetköz felől jók a bringázási lehetőségek Kunszigetig. A Kunsziget - Öttevény - Abda közötti út ugyanakkor nagyon hiányzik a hálózatból.

Másrészt a töltések kiaknázatlan lehetőséget jelentenek. A megye folyói mellett húzódó 398 km hosszú védvonalból csupán 26,6 km-t aszfaltoztak le. Északi szomszédunknál, Szlovákiában népszerűek a töltésen haladó kerékpárutak. Rajka után mind Pozsony, mind Bős irányába töltésen tekernek a bringások. Jelenleg a győri Püspökerdőtől Győrzámolyig lehet haladni hasonló körülmények között a védvonalon. A harmadik esély az, ha a közeli települések összefognak. Ha nem csak saját utakban gondolkodnak, hanem hálózatban, így sokkal eredményesebben pályázhatnak az uniós pénzekért" - közölte Németh Zoltán.


`Jó, hogy megépült a szigetközi kerékpárút, a minősége azonban egyes részeken rossz. Jobban kellett volna figyelni arra, hogy a fák gyökerei ne törjék fel ennyire az aszfaltot´ - mondta Tarnai Csaba.

`Jó, hogy megépült a szigetközi kerékpárút, a minősége azonban egyes részeken rossz. Jobban kellett volna figyelni arra, hogy a fák gyökerei ne törjék fel ennyire az aszfaltot´ - mondta Tarnai Csaba.

Erős versenyfutás várható az uniós pénzekért

Arra a kérdésünkre, mikorra valósulhatnak meg a most összegyűjtött elképzelések, a következő választ kaptuk a megyei közgyűlés elnökétől: "konkrét dátumot nem tudok mondani. Megyénkben a TOP forrásokból 2,2 milliárd forintot fogunk még az idén szétosztani kerékpáros fejlesztésekre.

Az EuroVelo 6 Rajka-Budapest szakaszának teljes fejlesztése megyénket is érintené. Itt GINOP forrásból további 2 milliárd forint pályázható 2016-ban. Igaz, a pályázati pénzekért erős versenyfutás várható. A Balatoni Bringakör fejlesztése és a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal létesítése komoly vetélytársat jelent majd".

Kerékpáros híd épülhet a Duna felett

A részletezett megyei fejlesztési tervektől függetlenül Dunakiliti és Doborgaz között közel 900 méter hosszú kerékpáros híd létesülhet a Duna felett. "Nagyszombat és Pozsony megyével közösen dolgozunk a projekten, a híd építésére jók az esélyek" - mondta Németh Zoltán.

Sacra Velo: három millió euróra pályáznak

Pozsony, Nagyszombat és Komárom-Esztergom megyével közösen, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat vezető partnersége mellett három millió euróra szintén pályáznak a "Sacra Velo", azaz egyházi jelentőségű turisztikai vonzerőt jelentő látnivalók kerékpáros megközelítését szolgáló fejlesztésre.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!