Győr és környéke

2015.08.26. 19:22

Észrevette? Több bolti termék is összement, nemcsak a sör

Érdemes odafigyelni, nem rutinból vásárolni, mert van, ami a megszokottnál kisebb kiszerelésben kapható.

Gőgös Balázs


Tej, liszt, papír zsebkendő, üdítő, sör, cukor... Ezek mind olyan termékek, melyeket a legtöbben rutinból veszünk le az áruházak polcairól, hisz ismerjük az adott márkát, tudjuk, hogy a megszokott minőséget vásároljuk. Fizetünk, majd hazaérkezés után jön a felismerés: mennyi az annyi. És most nem a termék áráról, hanem annak mennyiségéről van szó. Azaz annak hiányáról...

Két és fél deciliterrel lett kevesebb számos üdítőital kétliteres kiszerelése. Érdemes odafigyelni vásárláskor. Fotók: Bertleff András

Két és fél deciliterrel lett kevesebb számos üdítőital kétliteres kiszerelése. Érdemes odafigyelni vásárláskor. Fotók: Bertleff András
Úgy látszik, a változások korát éljük a boltok polcain, nem az árak nőnek, szép lassan a termék mennyisége lesz egyre kisebb. Számos gyártónál a két- és másfél literes kóla, a százdarabos papír zsebkendő, a húszszálas cigaretta, az egyliteres tej, a húszdekás tejföl, a 75 dekás keksz vagy épp a félliteres dobozos sör már a múlté. Oda kell figyelni vásárláskor, könnyen elképzelhető, hogy nem azt vesszük, amire számítunk. Körülnéztünk az egyik győri bevásárlóközpontban, próbáltunk „megváltozott" termékeket keresni.

A változás leginkább a minőséginek számító termékeknél jelentkezik. Számos joghurt és tejföl súlya változott. A 400 grammos kiszerelés 375-re, a 150-es 125-re csökkent. Bár mi olyan tejet nem találtunk, ami 1 literről 9 deciliterre csökkent volna, egyik olvasónk megerősítette: más áruházban már látott ilyet. A cukornál is hasonló a helyzet, már gyártanak 90 dekás „egykilósat". A lisztek között is van olyan „1 kiló", amely már csak 750 gramm. De a 100 darabos papír zsebkendőt is okkal hívtuk így, ami már csak 90. Mint ahogy a kétliteres kóla is csak 1,75 liter, és az ötdecis dobozos sör is csak 4 deci. A cigaretta pedig 20 helyett 19 szál.

Ugyanaz a termék, ugyanaz a bolt, szinte egymás mellett volt a két áru. Ne csak felelősséggel fogyasszunk, alaposan nézzük meg, mit veszünk.

Ugyanaz a termék, ugyanaz a bolt, szinte egymás mellett volt a két áru. Ne csak felelősséggel fogyasszunk, alaposan nézzük meg, mit veszünk.


Az árakról vegyes a kép. Ugyan a legtöbb terméknél ez csökkent, de olyan is akad, aminél a kevesebb mennyiség ellenére nem változott. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lapunknak kérdésünkre úgy fogalmazott: előfordulhat, hogy egy termék azért nem lesz olcsóbb, mert az átcsomagolás után a kisebb kiszerelésnél a többi költségtényező, így például az alapanyag világpiaci ára oly mértékben nőtt, hogy az áru megtartotta régi árát.

Dominek Gyula Bácsán üzemeltet családi vállalkozásban egy vegyeskereskedést. Vásárlóként és viszonteladóként is tapasztalja az egyre zsugorodó termékek miatti bosszúságokat. „Több vásárlóm becsapva érzi magát, túl nagy reklámja sosincs ezeknek a változásoknak. Mindenki tudja, hogy amit vásárol, annak általában mennyi az ára, így elsőre azt hiszik, akcióról van szó. Majd jön a felismerés. Bár valóban minden fel van tüntetve a terméken, a csomagolások sokszor ugyanakkorák és ugyanúgy néznek ki. Ez pedig elsőre félrevezető, mert semmi nem hívja fel a figyelmet arra, hogy valami már nem a régi. Igaz, ahol a termék súlyával az ár is lejjebb megy. A bosszúság akkor van, amikor kiderül, ugyanannyi pénzért kevesebbet kap a vevő. Azt veszem észre, a kisebb kiszereléssel szándékosan az a cél, hogy minél többször, akár naponta is vásároljon az ember" – fogalmazott Dominek Gyula.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!