Kisalföld logö

2019. 06. 25. kedd - Vilmos 20°C | 30°C Még több cikk.

Egyre magasabbak a bérek az autóiparban

A legnagyobb növekedés Magyarországon, Horvátországban és Szlovákiában történt.
A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább: 2017 első felében az előző évvel összehasonlítva jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései. A Paylab nemzetközi fizetési portál eredményei alapján a legnagyobb növekedés Magyarországon (+10%), Horvátországban (+6%) és Szlovákiában (+5%) történt. Ezzel szemben az év első hat hónapjában 4%-kal csökkentek a fizetések a cseh autóiparban, Szlovéniában és Szerbiában pedig mindössze 1% volt a növekedés.


Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője, mindkét országban a legyártott járművek száma meghaladja az évi egymilliót. A Magyarországon készült autók száma Lengyelországhoz hasonlóan ennek a számnak a fele.
 
Az autóipar átlagfizetései a Paylab eredményei alapján Magyarországon €1,209, Szlovákiában €1,218 valamint Csehországban €1,293. Az iparágon belül a legmagasabb fizetések Szlovéniában vannak, átlagosan havi €1,545. A többi balkáni országban ettől jelentősen elmaradnak a bérek, Horvátországban például €1,013, Szerbiában pedig mindössze €656.
 

Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén. Ennek hatására az autóipar máig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkerőpiacon. Ily módon ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak. A folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, azonban a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkaerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt.

A magyar, szlovák, cseh és lengyel autóipari szövetségek sikeres együttműködésre törekszenek a regionális versenyképesség megőrzése érdekében. Éppen ezért felszólították a kormányokat arra, hogy jobban készítsék fel a jövő munkavállalóit az autóipar igényeire. Fontos szerepe lenne ebben az oktatási rendszerek reformjának. Mindaddig, amíg ez nem történik meg, a munkavállalók mobilitásának nagyobb támogatása fedezheti a munkaerőpiac hiányát – hangzott el a szövetségek 2017 májusában tartott nemzetközi konferenciáján Pozsonyban.

(Reuters)
 

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

5,2 millió előfizetővel növelte előfizetőinek számát a Netflix - ezt a tőzsde is értékeli

5,2 millió előfizetővel növelte előfizetőinek számát a Netflix - ezt a tőzsde is értékeli
A várakozásokon felüli eredmény a társaság részvényeinek több mint tíz százalékos erősödéséhez… Tovább olvasom