Életstílus

2017.05.02. 10:46

Falási rohamok keserítik a hétköznapokat

Az esti túlevés refluxot is okozhat, azzal viszont semmi baj, ha ,,mindent mindennel" megeszünk. A szakemberek szerint a tavaszi fogyókúra-szezon idején sincs értelme turbó diétába kezdeni, mert az eredmény nem lesz tartós.

Pavló Péter

 

– Sokféle fogyókúrával megpróbálkoztam már, de általában mindegyiknek ugyanaz a vége: két hét után mindent befalok, amit a hűtőben találok, vagy lemegyek a boltba és bevásárolok édességből, kekszből és hasonlókból. Aztán eltelik néhány hét és az egész kezdődik előröl – mondta a 26 éves Csorbai Anita, amikor arról kérdeztünk olvasóinkat, ki mennyire szenved a rossz étkezési szokásoktól. A tavaszi fogyókúra-szezonban érdemes egy picit beszélni annak egyik legnagyobb hátráltatójáról, a „falási rohamokról is.


Nappal koplalunk, este falunk


“Éhesen nem szabad vásárolni menni" – tartja a mondás, nem véletlenül. Az éhségérzet miatt sokszor képtelenek vagyunk türtőztetni magunkat, és olyan dolgokat (ételeket) is megveszünk, amelyekre igazából semmi szükség. Aztán befaljuk, majd jön a keserű igazság, amit a mérleg mutat.


A szakemberek szerint a falási rohamok gyakran pszichiátriai kórképet jeleznek, az éremnek azonban van egy másik oldala is, amikor a fizikai szükségletünk kényszeríti ki, hogy mindent azonnal megegyünk.

– Sajnos mindannyian hajlamosak vagyunk arra, hogy a sok munka, stressz és egyebek miatt ne tartsuk be a saját táplákozási ritmusunkat. Nem reggelizünk, kimarad az ebéd is – a napi ötszöri étkezéshez elengedhetetlen tízórairól és uzsonnáról már nem is beszélve –, így este, eléhezve, vacsora gyanánt pótoljuk be ezek nagy részét – mondja Prof. Dr. Molnár Tamás, a Szegedi Tudományegyetem Belgyógyászati Klinikájának gasztroenterológusa.


Emiatt nem is csoda, ha nem mutat kevesebbet a mérleg, még akkor sem, ha egyébként nem léptük túl a napi szükséges kalóriamennyiséget. Az eléhezett szervezet ilyenkor ugyanis “raktározó üzemmódra" kapcsol. Arról nem is beszélve, hogy ha az esti falás után nem sokkal lefekszünk aludni, az akár a reflux kialakulását is okozhatja.

Mindent mindennel enni – szabad?


Az éhség és a rendszertelen táplálkozás azonban nemcsak a boltban tudja megkeseríteni az életünket. Hasonló érzés tör ránk akkor is, amikor odahaza vagyunk, és nem tudunk uralkodni magunkon: feltépjük a hűtő ajtaját, és jöhet minden, ami a kezünk ügyébe akad. Savanyú uborka, gyümölcslé, mustár, felvágott, az utolsó szelet sütemény. És nem vagy- vagy, hanem egymás után, ebben a sorrendben.


– Az én étkezési szokásomtól a legtöbben valószínűleg kifordulnának a konyhából – mondta olvasónk, Tünde. – A lehető legfurcsább dolgokat szoktam egymás után enni: rakott karfiolra jön a halkonzerv – csak hogy egy extrém példát mondjak. Az okát nem nagyon tudom, de tény, hogy nekem bejön – tette hozzá olvasónk.

Ez a fajta “kívánósság" elsősorban a terhes nőknél jelentkezik, amikor a leendő édesanya a benne lezajló hormonális változások miatt egészen furcsa dolgokra tud egymás után megéhezni. Ez a jelenség viszont enélkül is előfordulhat, dr. Molnár Tamás szerint azonban ettől nem kell megijedni.


– Az ilyen fajta táplálkozás nem feltétlenül kóros jelenség. Sőt, ha jobban belegondolunk, a napjainkban kifejezetten divatos fine dining ételek jellemzője, hogy egymástól nagyon eltérő dolgok találhatók meg egyszerre a tányéron. Édes a sóssal, roppanós a puhával, és így tovább. Ha egészséges az ember, akkor egyébként sincs olyan, amit ne ehetne meg. Persze mindent csak módjával – mondja a szakember.


Testedzés után is falni akarunk


A hirtelen eléhezést azonban nemcsak azok érezhetik, akik rendszertelenül étkeznek. Aki egyszer már elindult az életmódváltás rögös útján, az pontosan tudja, hogy egy-egy testedzés után kifejezetten eléhezik az ember. Elég csak néhány vízben töltött órára, vagy egy intenzív úszásra gondolni. Ilyenkor szintén hajlamosak lehetünk a túlzott kalóriabevitelre, a szakember szerint azonban ez teljesen természetes.


– Az intenzív testmozgással sok kalóriát veszíthetünk, amit a szervezet pótolni akar. Ilyenkor érdemes fokozottan figyelni arra, hogy mit eszünk, hiszen az életmódváltás – ami nem összetévesztendő a fogyókúrával – lényege éppen abban áll, hogy a táplálkozásunkra is odafigyelünk – mondja a szakember.


Alapszabály, hogy éhesen nem szabad elkezdeni edzeni, az ugyanis rosszulléthez vezethet. Mozgás előtt a könnyen emészthető dolgokat – teljes kiőrlésű gabonát, banánt, joghurtot, gyümölcslevet – fogyasztani, edzés után viszont a “nehezebb" ételek – tojás, kakaó, hal, szendvics, krumpli, sonka – is belefér.


– Fontos azonban megjegyezni, hogy az önmagában még nem fog fogyást eredményezni, ha valaki kevesebbet eszik. Sok páciens panaszkodik arra, hogy nem csökken a testsúlya, pedig “csak csipeget". Ennek oka legtöbbször az életkorban keresendő. Ami fiatalon még nem hízlal, az 40-50 éves kor felett, az anyagcsere-folyamat gyorsaságának megváltozásával már könnyen meglátszik a testünkön. Ráadásul ez a legtöbbször egy mozgásszegény életmóddal is jár, ami szintén súlygyarapodást eredményez – hívja fel a figyelmet a szakember.

Olvasónk kérdezte

– Hatékonyak-e a turbódiéták? – kérdezi olvasónk, Nyári Kitti.

– A fogyókúrák alapvetően sosem azt a hatást érik el, amit a fogyni vágyó szeretne – mondja dr. Molnár Tamás gasztroenterológus. – A kúra azt jelenti, hogy valaki gyorsan akar látványos változást, ezt pedig legtöbbször önsanyargatással akarja elérni. Amellett, hogy ez egyébként sem javallott, a napjainkban divatos turbódiéták sem hatékonyak. Hiába fogy le tőle valaki, ha rövid időn belül vissza is fogja azt hízni. A tartós eredmény eléréséhez teljes életmódváltás javasolt – tette hozzá a szakember.

 

Fotók: Dreamstime

Cikkünket a Kisalföld hetente kedden megjelenő Gyógy-ír mellékletében olvashatják.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában