Életstílus

2014.07.31. 17:54

De mit esznek az angolok?

Ha a tengerparti nyaralás helyett inkább hűvösebb helyen kapcsolódnánk ki, választhatjuk úticélnak Londont. De vajon létezik-e „angol konyha"?

Kovács Kriszta

Angliáról elsősorban nem a kulináris élvezetek jutnak az eszünkbe. Pedig nekik is vannak, mondjuk úgy, nemzeti ételeik, még ha lépten nyomon más nemzetek konyhájába ütközünk is például Londonban. Az éttermi sokszínűség már csak azért sem meglepő az angol fővárosban, mert egyes felmérések szerint az ott élő fehér britek mára kisebbségbe szorultak a bevándorlókkal szemben.

Az úgynevezett „(full) english breakfast" igen laktató napindító: tükörtojás, sült szalonna (bacon), bab, gomba, paradicsom, kolbász (sausage) és pirítós. A pubokban körülbelül 10 fontból meg tudunk reggelizni, és választhatunk mellé kávét vagy narancslét is.

Mivel ebédidőben még éppen csak belekezdtünk a városnézésbe, praktikusnak tűnik a szendvics. A nagyobb élelmiszerboltok néhány fontért kínálják a „meal deal"-eket, amiben egy szendvics, egy fél literes üdítő és egy szelet csoki vagy egy zacskó chips (Nem sültkrumpli! Az angolok a sültkrupmlit hívják chips- nek, és amit mi chips-nek hívunk, azt ők crisps-nek) van. Ha mégis az étterem mellett döntünk, kérdezzünk rá az ebédmenüre, mert általában van, átlagosan 10-15 fontért. Mivel a legtöbb pubban reggeltől estig nyitva van a konyha: például egy jó burgerre bármikor betérhetünk és jól is lakunk vele.

És ott van persze a fish and chips, meg a steak. Ezek a „ nemzeti fogások" is hozzátartoznak a tökéletes londoni élményhez. Étteremtől (és pubtól) függően kérhetünk a sültkrumpli helyett salátát, illetve választhatunk, hogy párolva kérjük mellé a borsót, vagy püréként. Az angolok nemcsak a halat (tőkehal, tonhal, lazac) szeretik, a tenger gyümölcsei (királyrák, tarisznyarák, homár, tintahal) is gyakran felkerülnek az étlapokra valamilyen formában.

Jamie Oliver és Gordon Ramsay nevével fémjelzett éttermekbe is könnyen belefuthatunk a városnézés során. Míg például egy Jamie's Italianben az ételek ára körülbelül hasonló, mint más olasz éttermekben (bár az adagok valamivel kisebbek), Ramsay-nél igencsak meg kell fizetnünk az ebéd vagy vacsora árát.

Ha tudjuk, hogy hol, és hány órakor szeretnénk enni, akkor érdemes asztalt foglalni a kiszemelt étteremben, mert egy forgalmasabb napon (amilyen a péntek vagy a szombat) előfordulhat, hogy a harmadik steakhouse-ban is azt mondják, hogy várhatóan csak fél óra múlva tudnak asztalt adni. Vagy még később.

Tea, bármikor

Van egy hiedelem, miszerint az angolok reggeltől estig teáznak. Igen. A legnépszerűbb az úgynevezett „angol reggeli tea" (english breakfast tea), amibe az ízlés szerinti cukor mellett mindig tesznek egy kevés tejet is. Az ízesített teákba viszont soha, ahogyan például az Earl Grey-be sem. A tea mellé szívesen majszolnak édes teasüteményeket, aprósüteményeket, kekszet, vagy shortbreadet (édes, omlós tészta). Az angolok kedvelt desszertje még például a sajttorta (cheesecake) és a muffin.

Camden market és Soho

Ha belefér a nyaralásba, a camdeni piacra érdemes rászánni néhány órát. És nemcsak azért, mert például Little Venice-ből a csatornán is elhajózhatunk a piacig, ahol a színes kendőktől kezdve a pop art posztereken keresztül a csillogó bizsukig szinte bármit beszerezhetünk, hanem mert van ott egy „nemzetek konyhája" elnevezésű placc, ahol megkóstolhatjuk többek között a portugál, a mexikói, az indiai, a thai, vagy a spanyol ételkülönlegességeket.

A Soho és a kínai negyed környéke estefelé izgalmasabb. A színházak és az éjszaka fényei sok szórakozni vágyót vonzanak. Ha innánk „valami nemzetit", kérjünk a pultnál egy pint (körülbelül 568 milliliter) Guinnesst. Ha mégsem kívánjuk az ír fekete sört, kóstoljuk meg, milyen egy igazi brit ale, vagy igyunk egy jéghideg, gyümölcsös cidert.