Egyperces

2018.02.03. 08:00

Egyből Oscar előtt Morcsányi Géza, a Testről és lélekről főszereplője

A filmvilág legtekintélyesebb gáláján, az Oscar-díjak átadóján vehet részt Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmje. A film férfi főszereplője, az Endrét alakító Morcsányi Géza dramaturg is világhírű lett élete első színészi szerepével. Győrben járt közönségtalálkozón, a Rómer-házban beszélgettünk.

Werner Krisztina

– Mesélte, hogy Szarajevóben nyáron felismerte a villamosmegállóban egy török nő a filmből. Én jobbat mondok. Emlékszem önre abból az időből, mikor dramaturgként dolgozott a győri színházban a nyolcvanas években... 

– Ez tényleg nagyszerű. Erre nem is számítottam.


– Hogy emlékszik vissza Győrre?

– Vegyesen. Akkor borzalmasan éreztem itt magam, de utólag beláttam, átalakultak a nézőpontok, hogy bár fiatal voltam és úgy éreztem, nagyon sok minden akadályoz bennünket, mégis sok mindent el tudtunk érni. Nagyszerű kollégákkal dolgoztam együtt, a mai napig emlékszem Baranyai Ibolyára, Áts Gyuszira, Sipka Lacira.

 

Morcsányi Géza nem színész, de már első filmjében főszerepet játszik.  Fotó: Béres Márton

Morcsányi Géza nem színész, de már első filmjében főszerepet játszik. Fotó: Béres Márton

Intelligencia és műveltség


– Ha még kiadóigazgatóként felkeresi egy szerző, hogy regényt írna egy pénzügyi igazgató és minőségellenőr vágóhídon bontakozó vágyódó szerelméről, melyet metaforákra építkezve bontana, hogy fogadta volna az ötletét?

– Minden ötletet érdeklődéssel fogadok, nincs különbség az ötletek között. A kész mű számít. Azt mondom neki, hogy rajta, írja és amint megvan, kíváncsian várom, boldogan el fogom olvasni és drukkolok, hogy sikerüljön jól megírnia.


– Mikor olvasta a kész forgatókönyvben a pénzügyi igazgató és minőségellenőr vágóhídon bontakozó vágyódó szerelmét metaforikus képekben bontogatva, hogyan fogadta?

– A forgatókönyv olvasása különleges mozzanat volt az életemben, mert az elmúlt negyven évben semmilyen szöveget nem olvashattam nagyjából, mert dolgoztam. Vagy színdarabot olvastam, vagy filmforgatókönyvet, vagy kéziratot. Maga pontosan tudja, hogy az, aki szöveggel dolgozik, az szorosan olvas. Nehezen tudok felidézni olyan alkalmat – mert akkor bele sem kezdek –, mikor valamit úgy  olvasok, hogy ne legyen tétje. Itt viszont már a szituáció megajándékozott azzal, hogy nem kellett véleményt mondanom. Olvasva a forgatókönyvet nem volt semmi olyan, ami miatt azt gondoltam volna, hogy ne vállaljam el a szerepet. 


– Amikor a munka javában voltak, akkor is csendben maradt önben a dramaturg? 

– Abszolút. Sokszor nyilatkoztam, hogy Enyedi Ildikó milyen nagyszerű és pontos érzékkel tartóztatta meg magát, hogy megkérdezzen, akár mondatról vagy fordulatról, hogy jó-e. Ő meg azt nyilatkozta, hogy milyen jó érzékkel tartottam távol magam attól, hogy véleményt mondjak. Mindketten nagyon jól tudtuk, hogy a filmben nem dramaturgként vettem részt.


– Erre most az jutott eszembe, hogy az Oscar-bejelentést úgy kommentálta Görög Ibolya, hogy azért tudott ennyire hatásos lenni a filmben, mert a szerephez feladatként közelített, amit végtelen intelligenciájával és műveltségével oldott meg. 

– Sok kiadói ajándékom egyike, hogy Ibolyával megismerkedhettem. Ha ő mondja, akkor lehet, hogy így van.


– Mikor igent mondott, hogy vállalja a főszerepet, volt benne kockázat, hogy ez rosszul is elsülhet vagy Enyedi Ildikó személye, ha borítékolt sikerre nem is, de a garantált minőségre garanciát adott?

– Ez az utóbbi tényező az első pillanattól ott volt. Bíztam Ildikó hozzáértésében. 

 

Fotó: Béres Márton

Fotó: Béres Márton

Ez te vagy!


– Enyedi Ildikó annyit kért, hogy ne játsszon, adja önmagát. Sikerült?

– Hogy önmagam vagyok, az akkor lett döntő mozzanat számomra, mikor a feleségemmel megnéztük a filmet. Nagyon izgultam, hogy mit fog szólni, ki jön-e még egyáltalán velem az utcára, vagy nem mutatkozunk többet együtt. Mikor néztük a filmet, nagyon gyorsan azt mondta, hogy: „ez te vagy". Azóta is sok embertől hallom ezt. Most sem úgy látom a filmben  Endrét, hogy előtte tudtam volna, ez én lennék. Azt gondolom, hogy a nagy színészek sem annyira nagy átváltozók, hogy nem lennének minden szerepükben önmaguk. Azt tudtam, hogy nincs eszközöm arra, hogy gonosz legyek, de az, hogy önmagamat adjam, az Ildikón és az operatőrön múlt.

Nem vagyok profi


– Az intim jelenetek forgatása a gyakorlott színészeknek is speciális helyzet. Ezeket is fejből oldotta meg?

– Ezekben is az segített, hogy nem vagyok profi. Nem volt számomra más jellege annak, amit állig felöltözve kellett csinálnom, mint amit szerelmi jelenetben. Természetes velejárója volt a forgatás nagy kalandjának.


– Az Oscar-díjat nyert Saul fia főszerepét Röhrig Géza költő játszotta, ön is irodalommal átitatott életet él. Az irodalom lehet az átvivő anyag a filmes szerepformáláshoz?

– Nem éreztem soha, hogy az irodalom ne a legfantasztikusabb anyag lenne az én egész életem mögött. Az érzékenység biztos nem hátrány, mint ahogy a Saul fiában is egy érzékeny embert kellett megmutatni. Endrében is minden morcossága és bárdolatlansága ellenére ott van legbelül a lelki szépség, ahogy voltaképpen mindannyiunkban ott van, ha merjük vállalni, hogy előjöjjön.

 

Morcsányi Géza és Borbély Alexandra a film egyik jelenetében.

Morcsányi Géza és Borbély Alexandra a film egyik jelenetében.

Lesz visszhangja


– Hogy lépett ki a felesége az utcára, miután megtudta a jelölést?

– Ő egyértelműen biztos benne, hogy Oscar-díjas lesz a film. A próféta beszéljen belőle! A film már megtörtént, kettőnk számára mérföldköveket jelentett a casting, a forgatás, a bemutató, a berlini biennále. Most már csak drukkolni kell. Nem változott meg a világ...


– Mi lesz a menetrend március 4-ig?

– Nem tudom. A kampány nem rólam fog szólni. Biztos vagyok abban, hogy Enyedi Ildikóra fog épülni. Van egy olyan megérzésem, hogy a filmnek lesz visszhangja. Ugyan csak hat vetítést szabad tartani Amerikában a szabályok szerint, de már ott van az ötben. Ha megnézi az esélylatolgatásokat és a fogadóirodákban az oadsokat, ez a film az utolsók között szerepelt, amire senki nem tett. Az amerikai filmforgalmazónak nincs rutinja, hogyan kell az Oscar-díjas filmeket lanszírozni, az akadémia tagjaira mégis úgy hatott, hogy beválogatták az ötbe. Az itthoni karrierje is azt mutatja, hogy akik megnézték, azokra ez hatott. 


– A film az álmokról szól. Szokott az Oscarról álmodni?

– Oscarról? Nem..., nem..., nem.

Borbély Alexandra megálmodta


Egy órával azelőtt, hogy az Oscar-jelölés kiderült volna, Borbély Alexandra elaludt, és azt álmodta, hogy a díjkiosztó gálán van és a színpadon áll kezében egy borítékkal. Amikor felébredt, épp csörgött a telefonja, egy riporter kereste. A színésznő tőle tudta meg, hogy a filmet, amiért megkapta a legjobb színésznőnek járó Európai Filmdíjat, Oscar-díjra jelölték.

Más időpontban lesz a díjátadó  


Az Oscar-gálát a téli olimpiára való tekintettel egy héttel később, március 4-én rendezik a Dolby Theatre-ben, a műsorvezető Jimmy Kimmel lesz.

Esélyes


Návai Anikó szerint esélyes a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára Enyedi Ildikó rendezése. Los Angelesben bejelentették a 90. Oscar-díj-átadó jelöltjeit, a magyar film Chile, Libanon, Oroszország és Svédország produkcióivalküzdhet az aranyszobrocskáért. A hollywoodi tudósító ismeri a díjkiosztók kulisszatitkait (a Golden Globe odaítélésében maga is részt vesz), pontosan tudja, mi számít a díjak kiosztásánál.

 

Návai Anikó

Návai Anikó


– Van esély, mert Ildikó az egyetlen nő a kilenc jelölt rendező közül, és ez a nők éve. De ez legyen az utolsó érv. Nagyon szeretem ezt az érzékeny, gyönyörű filmet. Igen, nyerhet, mert Ildikót szereti Hollywood. Tavaly felvették a filmakadémia tagjai közé két kategóriában is, mint rendezőt és mint írót. Ez azt jelenti, hogy mindkét kategóriában: rendezőkre és forgatókönyvírókra is szavazhatott az első fordulóban – mondta el Návai Anikó.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!