2015.04.16. 15:54
Magyar film is ott lesz a Cannes-i versenyen
Nemes Jeles László Saul fia című első játékfilmje meghívást nyert a május 13. és 24. között megrendezésre kerülő 68. cannes-i filmfesztivál hivatalos versenyprogramjába - jelentette be csütörtökön Thierry Frémaux, a világ legjelentősebb filmes szemléjének művészeti igazgatója párizsi sajtótájékoztatóján.
A versenyprogramba benevezett 1854 filmből egyelőre 16 versenyezhet az Arany Pálmáért, de a lista várhatóan még 3-4 filmmel bővül a következő hetekben. A magyar alkotás mellett többek között az Arany Pálma-díjas olasz Nanni Moretti (Mia Madre) és az amerikai Gus Van Sant (The Sea of Trees), valamint a francia Jacques Audiard (Erran) és a szintén olasz Matteo Garrone (Tale of Tales) kapott meghívást a legfontosabb programba.
Negyvenhat év után először ér ismét magyar rendezőt az a megtiszteltetés, hogy első játékfilmjével a cannes-i hivatalos versenyprogramban szerepelhet. Korábban Makk Károly Liliomfi (1955), Kósa Ferenc Tízezer nap (1967) és Sára Sándor Feldobott kő (1969) című alkotásával történt hasonló.
A fesztivál igazgatója szerint a magyar filmnek várhatóan nagyon nagy visszhangja lesz, és más művészeti ágakhoz hasonlóan a filmművészetben is vitát indíthat a holokausztábrázolásról.
A Magyar Filmunió tájékoztatása szerint Nemes Jeles László Saul fia című filmje a Magyar Nemzeti Filmalap fejlesztési és gyártási támogatásával készült, vezető producerei Sipos Gábor és Rajna Gábor.
A film az auschwitzi Sonderkommando egyik elképzelt magyar rabjáról, Saul Auslanderről szól. A Sonderkommando tagjait arra kényszerítették, hogy összegyűjtsék a gázkamrában megölt emberek tetemeit, elégessék és a hamvaikat szétszórják. A tábor perifériáján, a krematóriumokban élő csoport tagjai elszigetelten, a borzalmas titok őreiként néhány hónapig dolgoztak, mielőtt kivégezték őket. Saul a krematóriumban megtalálja egy kisfiú holttestét, és mivel saját gyermekét véli benne felfedezni, lehetetlen tettre vállalkozik: megpróbálja titokban eltemetni a fiút, megmentvén ezáltal a krematórium lángjaitól. A Sonderkommando felkelésre készül, Saul azonban elfordul lázadást tervező társaitól. Megszállottan egyetlen célt próbál megvalósítani: megadni a végtisztességet fiának, akiről életében nem tudott gondoskodni.
A rendező 1977-ben született Budapesten, 1989-től 2003-ig Párizsban élt, egyetemi tanulmányai során történelmet, irodalmat és forgatókönyvírást tanult. Türelem című kisfilmje elnyerte a 38. Magyar Filmszemle legjobb kisjátékfilmnek járó díját, világpremierje a velencei filmfesztivál rövidfilmes versenyében volt, majd jelölték az Európai Filmakadémia legjobb rövidfilm-díjára. Három kisfilmje (Türelem, The Counterpart, Az úr elköszön) több mint harminc díjat kapott száznál is több nemzetközi filmfesztiválon.
A Saul fia című film forgatókönyvét Nemes Jeles László és Clara Royer írta. A filmet a magyar készítőkön kívül több nemzetközi alkotó is jegyzi: Erdély Mátyás operatőr, Matthieu Taponier vágó, Rajk László látványtervező, Melis László zeneszerző, a sound design-t pedig Zányi Tamás készítette.
A főszerepben Röhrig Géza New Yorkban élő amatőr színész és költő, a további szerepekben többek között Molnár Levente, Zsótér Sándor és Urs Rechn láthatóak. A filmben a magyar főszereplők mellett német, lengyel, amerikai és izraeli színészek játsszák a főbb szerepeket.
A harmincnapos forgatás nagy része egy budapesti helyszínen és a Mafilmben zajlott. Korabeli fotók és történészi kutatómunka alapján az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábor mára megsemmisült épületeinek reprodukciója Rajk László tervei alapján készült el.
A Saul fia című filmet 321,6 millió forinttal támogatta a Magyar Nemzeti Filmalap. Nemes Jeles László filmje a Laokoon Filmgroup gyártásában és a VisionTeam koprodukciójában készült a New York-i Claims Conference közreműködésével. A magyarországi forgalmazást a Mozinet végzi. A nemzetközi értékesítéssel a francia Films Distribution foglalkozik.
Nagyon boldog vagyok, hogy meghívták a filmet a Cannes-i versenyprogramba - mondta az MTI-nek Nemes Jeles László, miután a világ egyik legjelentősebb filmfesztiváljának szervezői csütörtökön bejelentették, hogy a magyar rendező Saul fia című alkotása is szerepel a seregszemle hivatalos versenyében. Nemes Jeles László hangsúlyozta: tudatosan szembementek a holokausztfilmek ábrázolásmódjával.
A film forgatókönyvét, barátjával a francia Clara Royer-vel közösen, a cannes-i Résidence ösztöndíjprogram keretében írták, így a szervezők valamennyire ismerhették már a film alapjait. "Cannes elég őrült hely, nehéz befogadni, nagy esélyt jelent, de hatalmas nyomást is, hiszen óriásiak az elvárások" - idézte fel az ösztöndíj során szerzett emlékeit.
A Türelem című sokszorosan díjazott kisfilm alkotójának Franciaországban került kezébe egy könyv, amely a Sonderkommando tekercseit mutatta be. Ezekben a gyakran földbe rejtett írásokban a náci haláltáborok krematóriumaiba vezényelt rabok gondolatai, feljegyzései olvashatók. "A Sonderkommando tagjait arra kényszerítették, hogy a gázkamrákban megölt emberek tetemeit elégessék és hamvaikat szétszórják. A krematóriumokban elszigetelten éltek, és miután néhány hónapig dolgoztatták, rendszeresen likvidálták őket. Néhányuk azonban a tiltás ellenére írt, az írásokat pedig rendszerint elásták" - fogalmazott a rendező, aki hozzátette: "a poklok poklában" szerettek volna egy egyszerű történetet elmesélni.
Megjegyezte, a Türelem is hasonló tematikájú, és már akkor tudta, hogy ezt a nézőpontot, megközelítést tovább szeretné vinni egy játékfilmben, amely végül az első nagyjátékfilmes bemutatkozása lett.
A Saul fia a magyar Saul Auslanderről szól, aki az auschwitzi Sonderkommando tagjaként egy kisfiú tetemében saját fiát véli felfedezni, innentől kezdve egy cél vezérli: megadni a végtisztességet a fiának - ismertette az alkotást az 1977-es születésű rendező.
"Nem akartam klasszikus történelmi filmdrámát készíteni" - mondta Nemes Jeles László, kiemelve, hogy a holokausztfilmek "kódjait" kifejezetten szerették volna kerülni. "Térben és időben igyekeztünk nagyon leszűkíteni a nézőpontot, hogy ne lássunk mindent. Tehát nem törekedtünk totalitásra, egyetlen emberi nézőpontot kerestünk, így olyan a film, mintha egy kulcslyukon keresztül látnánk a tábort, miközben a cselekmény nagyon kontúros, konkrét" - fogalmazott.
Megjegyezte, a holokausztfilmek számára frusztrálóak, hiszen a túlélésről szólnak, miközben erre nagyon keveseknek volt esélye. "Kosztümös filmekre hasonlítanak, túl nagyot vállalnak időben és térben, felépítésben is. Ennyi minden nem fér egy filmbe" - vélekedett, hozzátéve, hogy ők ezzel szemben a pokol közepébe helyezték a főszereplőjüket, mégsem akarnak mindent láttatni, inkább a néző képzeletére bízzák ezt. "Ha a szörnyűségek közepén vagyunk, nem érthetünk mindent úgy, ahogy ma, a háború után" - húzta alá.
A film operatőre Erdély Mátyás, akivel közösen találták ki a képi világot, a koncepciót, még egy Dogma-szerű alapvetést is összeállítottak arról, hogy mi lehet és mi nem ebben a projektben. "Régóta beszélgettünk erről, kisfilmeket is készítettünk együtt" - tette hozzá, utalva többek közt a Türelemre.
A főszerepet Röhrig Géza, egy New Yorkban élő amatőr színész-költő játssza, akivel a tengerentúlon ismerkedett meg Nemes Jeles László. Mint fogalmazott, a hitelesség érdekében választott profi helyett amatőr főszereplőt, aki így nem hoz magával színészi technikákat, előképeket. "Benne láttam, hogy megvan az emociálnis skála, ráadásul ismeri a filmes világot, hiszen filmrendezőként végzett Szabó István osztályában a Színház- és Filmművészeti Főiskolán" - tette hozzá. A többi szerepben olyan színészek láthatók, mint Zsótér Sándor, Molnár Levente vagy a német Urs Rechn, de feltűnnek a filmben amerikai, német, lengyel, izraeli színészek is.
A forgatás főleg Budapesten és környékén zajlott. "Nem csináltunk teljes rekonstrukciót, a legtöbb jelenetet Budafokon, egy régi katonai épületben vettük fel" - idézte fel a forgatást, amelyhez Rajk László készített díszleteket, az Auschwitz-Birkenau tábor megsemmisült épületeinek rekonstrukcióját. "Minden nap más típusú nehézségekkel szembesültem, hiszen volt akciójelenet, sok statiszta, több nyelven dolgoztunk, sok speciális effektet alkalmaztunk, gyerekszereplőket kellett instruálni" - tette hozzá.