Kisalföld logö

2019. 01. 21. hétfő - Ágnes -6°C | 1°C Még több cikk.

Négy nagy csapás a turizmusra

Egymást követik a világ turizmusát sújtó csapások: tartózkodás a repüléstől, félelem a háborútól, rettegés a SARS-járványtól és a terrorizmustól. Magyarország azonban nyerhetne is a katasztrófákon.

 Nyereség mind az ország, mind pedig a turisztikai szolgáltatók számára, ha a magyarok (is) itthon maradnak, itt költik el a víkendezésre és a nyaralásra szánt pénzüket – állítja alla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója. Nyereség lehet az is, ha a közeli országokból, ahonnan vasúton vagy közúton is el lehet jutni hozzánk, többen célozzák meg üdülőhelyeinket.

Erre a két potenciális vendégkörre koncentrál Galla és csapata két reklámkampánnyal, amelyek finanszírozására már hozzányúl a Magyar Turizmus Rt. nehéz időkre tartalékolt intervenciós alapjához is. A napokban kezdik a belföldi turistáknak szóló kampányt, amihez új módszert alkalmaznak. Nagy hirdetési felületeket, illetve időket vásároltak az írott és elektronikus médiumokban, és e felületek/idők háromnegyed részét a turisztikai szolgáltatóknak (szállodák, éttermek, panziók) ajánlották fel fél áron. A külföldieket megcélzó reklámhadjáratot a közeli államokra, főleg Németországra koncentrálják.

Budapest a "nagy" tévékben

További akcióra is készül a Magyar Turizmus Rt., amelyet a Budapesti Turisztikai Hivatallal közösen hajt végre a csapásoktól különösen megviselt főváros javára. Május 12-től olyan televíziós csatornákon jelennek meg Budapest turisztikai vonzerői, mint a CNN, a BBC, az Eurosport vagy a Discovery.

Sok minden mást is tudnak még javasolni turisztikai szakértők a forgalom élénkítésére. A Gellért Szálló éléről nemrég leköszönt Rubovszky András a finnekkel példálódzik, akik már rég kitalálták, hogy a Mikulás náluk lakik, és ezzel – no meg a helyszínen lehetséges rénszarvasszánozással és egyéb mulatságokkal – azóta is hatalmas tömegeket vonzanak oda. Hasonló legendákat nálunk is szárnyra lehetne bocsátani. Mindenütt a helyszínnek megfelelő ötletekre kellene pályázatot kiírni – véli Rubovszky.

A leleményesség egyik hazai bizonyítékát is példaként állítja az önkormányzatok és a turisztikai szolgáltatók elé. Két éve, amikor már kevés volt a víz a Balatonban, Zamárdiban feltöltötték a meder egy részét homokkal, amire az egekig szökött a szabad strand és a szálláshelyek forgalma.

Drága az iderepülés

Nem válságstábok kellenek, hanem rutinmunka; nem egy nagy stratégia, hanem sok piaci szereplő megannyi ötlete – állítja a szakértő a budapesti Ráday utcára és Liszt Ferenc térre hivatkozva. Ezeken a helyeken az önkormányzatok olyan környezetet alakítottak ki, amelyek hangulata tömegeket vonz, és ebből egy sereg vállalkozó – vendéglős, boltos – remekül megél.

Ha Budapestnek és az országnak nincs elég külföldi vendége, akkor annak az is oka, hogy például Londonból drágább iderepülni, mint Prágába – jegyzi meg Hegymegi János, a Horwath Consulting turisztikai tanácsadó cég igazgatója. A szakember szerint sok turistát elveszíthettünk azért is, amiért a fapados (más néven diszkont) légitársaságok versenyétől az állami tulajdonos éveken át megóvta a Malévet. Holott az államnak tekintettel kellett volna lennie arra, hogy az olcsó légitársaságok a hazai turisztikai vállalkozók tömegeinek hozhattak volna fogyasztókat. Emellett a mi nemzeti légitársaságunknak is meg kell tanulnia versenyezni a mégoly agresszív eszközöket alkalmazó konkurensekkel, amint azt számos más nemzet légitársasága is teszi.

A spanyolokra kellene koncentrálni

Hegymegi figyelmeztet arra is, hogy a turisztikai propaganda a hagyományos (osztrák, német, olasz) vendégek mellett elhanyagolja a spanyolokat, akik pedig szeretik a városnéző túrákat, és általában bőkezűen költenek utazásra. Ismét Prága a példa: oda charterrel járnak a spanyolok városnézőbe.

Az egykor a pesti Forum Szállót vezető Niklai Ákos, aki sokéves sikeres ausztráliai működés után magánvállalkozó idehaza, egyetért Galla Gáborral abban, hogy most Európát és a belföldi potenciális turistákat indokolt reklámkampányokkal célba venni, de szerinte ez nemcsak az államtól várható el. A piaci szereplőknek is ki kellene dolgozniuk újszerű ajánlatokat. Szinte soha nem lát olyan hirdetést, amely például a szegedieknek ajánlana budapesti kirándulást operalátogatással, éjszakai hajózással, sportrendezvénnyel, vagy megfordítva: budapestiek szegedi programokat.

Niklai fontosnak tartja, hogy az ilyen és hasonló, a vállalkozóktól, az önkormányzatoktól származó ajánlatok vonzók, figyelemfelkeltők legyenek, az árral együtt jelenjenek meg, és adják tudtul rögtön a telefonszámot is, amelyen a néhány napos kirándulásra jelentkezni lehet. Szerinte a külföldieket megcélzó hirdetéseknek is konkrétabbaknak kell lenniük; azoknak, akik a szövegeket megfogalmazzák, a vendég fejével kell gondolkodniuk. Ellenkező esetben a pénzére sem számíthatnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyar filmsiker Brüsszelben

A brüsszeli Európai Filmfesztivál nagydíját, az Írisz-díjat nyerte el Mundruczó Kornél "Szép napok"… Tovább olvasom