Kisalföld logö

2019. 06. 18. kedd - Arnold, Levente 18°C | 26°C Még több cikk.

Már csaknem teljesen kiemelték a Hableányt, négy holttestet hoztak ki a roncsból

Már csaknem teljesen kiemelték a Hableányt, négy holttestet hoztak ki a roncsbólFotó: MTI
Újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán.
 

10:43 - Hajóskapitány: a rádiókon nem jeleztek veszélyhelyzetet

Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején - közölte az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.

A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben - ismertette. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott - tette hozzá.
Kezdődik a Hableány kiemelése. Fotó: MTI (galéria)
Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.

Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.

9:41 - M1: újabb hevedert kell bekötni a hajóra

Újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán - hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában.

Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá.

Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
Kezdődik a Hableány kiemelése. Fotó: MTI (galéria)
Az M1-en az is elhangzott, hogy a megtalált holttestek között van az egyetlen gyermekáldozat is. A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.

9:22 - Vízügy: csaknem 60 centimétert apadt szombat óta a folyó

Csaknem 60 centimétert apadt a Duna Budapestnél szombat óta - közölte Szegi Attila, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivő-helyettese az M1 aktuális csatornán kedd délelőtt.

Korábban a május 29-ei hajóbalesetben elsüllyedt Hableány kiemelési munkálatait is nehezítette a Duna áradása.

Szegi Attila elmondta, szombat délután a fővárosi szakaszon is megkezdődött az apadás. Akkor 476 centiméteres volt a vízállás. Kedd reggel 8 órakor 417 centimétert mértek.

A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék csak a bajor területeken várható, így folyamatos, intenzív apadást várható.

8:23 - Már négy holttestet hoztak ki a roncsból

Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig - jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.

A búvárok még négy embert keresnek a Hableány utasai közül.

8:21 - Cégük saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit

A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit - közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel.

Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára "felkavaró élményt" jelent.

A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. "Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben" - fogalmaztak.

Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.

8:13 - Biztonságpolitikai szakértő: a hajó bűnügyi helyszín

A dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín - mondta Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.

Az elsődleges feladat az elhunytak kiemelése - mondta Georg Spöttle.

Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel egymással kapcsolatot tudtak tartani.

A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti - tette hozzá.

Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.

8:11 - Két újabb holttestet találtak a roncsban

Két újabb holttestet hoztak ki a részben felszínre emelt Hableány sétahajóról kedd reggel, a budapesti Margit híd közelében - jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.

A búvárok a május 29-én szerencsétlenül járt sétahajóról így már három holttestet hoztak ki.

A Hableány utasai közül még hatot keresnek.

7:56 - Kihoztak egy holttestet a roncsból

Kihoztak egy holttestet a részben felszínre emelt Hableány sétahajóról kedd reggel, a budapesti Margit híd közelében.

A búvárok a május 29-én szerencsétlenül járt Hableány kapitányi hídjának megroppant teteje alatt találták a holttestet - jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.

07.24 - Megkezdték a roncs kiemelését

Megkezdték a május 29-ei hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelését kedd reggel.

A műveletet élőben közvetítő M1 aktuális csatornán azt mondták, hogy az előzetes tájékoztatás szerint hat órán át is eltarthat a mentés.

Jasenszky Nándorra, a Terrorelhárítási Központ társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetőjére hivatkozva az M1 tudósítója azt mondta: a művelet legkritikusabb pontja az lesz, amikor a meder aljától elemelkedik a hajótest.
 

Elmondta: a művelet több szakaszból áll majd, ezalatt többször is átvizsgálják majd a hajót.

A hajó egyik része már megjelent a felszínen. Az előzetes információk szerint amikor a kapitányi híd előbukkan, megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.

A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, amely várhatóan az egész délelőttöt igénybe veszi majd.

Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.
 

Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.

A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van - értesült a helyszínen az MTI.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Kezdődik a Hableány kiemelése. Fotó: MTI (galéria)
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.

A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.

A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le. 

Kedd 6.55 - Szakértő: megroppanhat a hajó gerince a kiemelésekor

A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince - mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán kedd reggel. Götz Sándor hajómérnök jelezte: elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést. A szakértő szerint valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek. A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát. Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
 
Kezdődik a Hableány kiemelése. Fotó: MTI - GALÉRIA

21.20 -  Hajnali öt órakor megkezdődik a roncs kiemelése

Kedden hajnali öt órakor megkezdődik a Hableány személyszállító roncsának a kiemelése a Dunából, miután befejeződött az a hosszú napokon át tartó munkafolyamat, amely alatt az emelési pontok kialakításán dolgoztak a szakemberek. 

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője az M1 csatornán jelentette be a művelet megkezdésének időpontját. Azt már a nap folyamán már közölte: a négy emelő heveder a hajó alatt van, az ellenőrzések megtörténtek, a hajó rövidesen emelhetővé válik, a művelet hat órán át is eltarthat.

Tehermentesíteni kell ugyanis a roncsot és folyamatosan szivattyúzni kell a vizet - írja a hirado.hu.

17.40  -  "Belátható távolságban van" a Hableány kiemelése, a hajó rövidesen emelhetővé válik

- jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője hétfőn Budapesten, a Margit hídhoz közel május 29-én elsüllyedt személyhajó kiemelésével kapcsolatos helyzetről tájékoztatva.

Jasenszky Nándor a sajtótájékoztatón ismertette: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra.    Úgy fogalmazott, egyelőre nincs konkrét időpontja a kiemelésnek, de "ha lehet, erőltetnénk". 

 Elmondta: délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra "szerencsésebb lehet" a kiemelésre. Azonban éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt.    
Dunai hajóbaleset - A roncs kiemelését előkészítő szakemberek a folyón

Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű. Kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű "összeigazítása" a sodrásban "nem egyszerű". Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert. "Ha ez megvan, készen állunk az emelésre" - jegyezte meg.    

Szólt arról, nagyon fontos, hogy "minden a helyén legyen" az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Közölte: mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. "Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami" - fűzte hozzá.     

Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés folyamatát is. Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja. Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva. A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott. Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok - mondta.    

Tájékoztatása szerint: amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani. A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz.

16.50Újabb szemlét tart a rendőrség a Viking szállodahajón

Újabb szemlét tart a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hétfőn a május 29-i hajóbalesetben érintett, menetrend szerint Magyarországon hajózó Viking Sigyn kabinos szállodahajón, Visegrádon - közölte a rendőrség hétfőn honlapján. A tájékoztatás szerint a szemlére a délutáni órákban kerül sor további bizonyítékok beszerzése és a tényállás teljes körű tisztázása érdekében. 

15.20 - Újra Budapesten a Viking

 
Visszatért Budapestre a dunai hajókatasztrófában részes Viking Sigyn. Fotók: MTI

14.50 - Több tényező is nehezíti a Hableány kiemelését

A Margit híd közelében elsüllyedt személyhajó, a Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak - mondta Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében, hétfőn az M1 aktuális csatornán. Jelezte: ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat.
Dunai hajóbaleset - A roncs kiemelését készítik elő

Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.

10.58 - Intenzíven apad a Duna a fővárosban

Budapestnél folyamatos, a korábban jelzettnél némileg intenzívebb apadás valószínűsíthető a Dunán - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) hétfőn az MTI-vel.

Közleményük szerint Budapestnél hétfő délelőtt 10 órakor 450 centiméter volt a vízszint, 13 centiméterrel kisebb a 12 órával korábbi értéknél. A Duna magyarországi felső szakaszán felgyorsult az apadás.
  A roncs kiemelését előkészítő szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál horgonyzó uszályon 2019. június 10-én. Fotók: MTI/Soós Lajos

A legfrissebb meteorológiai előrejelzés szerint a következő időszakban számottevő csapadék csak a Duna legfelső, bajor területein várható. A Tisza nagyon lassan levonuló árhulláma a teljes magyar szakaszon elérte a maximális vízszintjét, jelenleg mindenhol kisebb-nagyobb intenzitással apad a folyó.

A következő időszakban a Tisza vízgyűjtőjén sem várható számottevő mennyiségű csapadék. Az országban jelenleg 260 kilométeren van árvízvédelmi készültség.

Újra Magyarországon a Viking

Az Index közben azt írja a hajókövető oldalak adataira hivatkozva, hogy a Viking Sigyn jelenleg a Dunakanyarban jár, elvileg reggel volt Visegrádnál. Azt egyelőre nem tudni, hogy a szokásos köreit járja éppen a Dunán, vagy azért jött vissza, hogy átvizsgálhassák.
A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Azóta további tizenhárom áldozat, köztük a Hableány matrózának holttestét találták meg és azonosították.

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Németh Szilárd: ismét megnőtt a migrációs nyomás a déli határokon

Németh Szilárd: ismét megnőtt a migrációs nyomás a déli határokon
Még soha nem fordított ennyi pénzt a magyarok biztonságára a kormány. Tovább olvasom