Kisalföld logö

2017. 04. 29. szombat - Péter 6°C | 10°C Még több cikk.

Mindenkinek a legjobb effektek kellenek - interjú Mark Gregaval a Strictly FX alapítójával

Mindenki tegye a szívére a kezét: ha egy aréna-, vagy stadionkoncertre megy nemcsak az érdekli mit játszik az adott zenekar, hanem az is, hogy milyen lesz a színpadkép, lesz-e piro, konfettieső vagy füstfelhő.
Nos ezeket a látványelemeket is el kell készíteni, működésüket össze kell
hangolni. Strictly FX. Egy cég, amelyről Magyarországon eddig talán  kevesen hallottak. Pedig az Illinoisban található Strictly FX a világ egyik legnagyobb élő showknál alkalmazott speciális effektusokat készítő cége.

Olyan előadók köszönhetik nekik koncertjeik látványvilágát, mint a Coldplay, a The Plack Eyed Peas, Roger Waters, David Gilmour, a Guns 'N Roses, a Korn, a Slipknot vagy a Slayer. Az idén 15 éves cég történetéről ez a koncertipar elmúlt másfél évtizedének változásairól beszélgettünk a cég egyik alapítójával Mark Grega-val.

– Mark mesélnél egy kicsit a Strictly FX elmúlt 15 évéről. Hogyan
kezdődött és hova értetek el mára?
– A Strictly FX története 1996-ban kezdődött. Nem volt irodánk, nem volt
hivatalos cégnevünk, és felszerelésünk sem, viszont megvolt bennünk a kellő szenvedély és elkötelezettség ahhoz, hogy a semmiből hozzunk létre valamit... Ted Maccabee és jómagam indítottuk el a céget. A különböző produkciók turné-módszereit, illetve a turnék paramétereit vették alapul, majd ezeket ültették át a sportrendezvények show-ira. Ahogy mindig mondjuk: „ígérj kevesebbet, teljesíts többet!" Létezésünk első évében effekteket biztosítottunk a Super Bowl XXXI-en New Orleansben. Az első három évben elsősorban sportrendezvényekre összpontosítottunk. Jó néhány jelentős amerikai sportligának és csapatnak dolgoztunk: 6 NBA csapatnak, 10 NHL csapatnak és 16 NFL
csapatnak. Emellett pedig effekteket biztosítottunk az NHL és az MLB All–Star meccseihez, na meg négy további Super Bowlhoz. 1999-ben elkezdtünk Prince-szel dolgozni, majd összeálltunk az 'N SYNC-kel, éppen amikor a „No Strings Attached" CD-jük tarolt a listákon. Azóta megállás nélkül járjuk a világot. Hogy mik a céljaink? Kezdetben egyszerűen csak azzal akartunk foglalkozni, amit szeretünk, reménykedve, hogy meg is élünk majd belőle. Ma az a célunk, hogy továbbra is vezetők maradjunk a turné-szakmában, és hogy új effekteket hozzunk létre. Hogy fejlődjünk, és hogy továbbra is élvezzük. Épp most költöztünk egy új, 1400 négyzetméteres létesítménybe, amely lehetővé teszi számunkra, hogy bővüljünk, és hogy jobb kiszolgálást biztosítsunk az ügyfeleinknek.

– Bemutatnád röviden a Strictly FX-nél dolgozó szakembereket?
– Mark Grega – ügyfélszolgálat / különleges effekt-tervező, Ted Maccabee – ügyfélszolgálat / értékesítés, David Kennedy – művészeti igazgató, Rebecca O’Connor – produkciós menedzser, Doug Cenko – lézer programozó, Reid Nofsigner – különleges effekt-tervező, John Lyons – különleges effekt-tervező, Scott Allen – különleges effekt-tervező, Lauren Nelson – lézer-programozó, és közel harminc további profi világturné szakember.

– Jelenleg milyen repertoárt kínáltok a veletek dolgozó zenekaroknak?
– Általánosságban a mindenfajta különleges effektre (lézer, pirotechnika, konfetti, szén-dioxid stb.) vonatkozó szaktudásunkat és azt a törekvésünket, hogy új effekteket hozzunk létre nekik. Minden ügyfelünknek a legújabb és legjobb effektek kellenek. Mi pedig naponta biztosítjuk ezeket.

Strictly FX


– Mennyit fejlődött a speciális effektusok tárháza az elmúlt másfél évtizedben?
– A legfontosabb előrelépés talán a dióda lézer felszerelésben zajlott le. Korábban ott volt a full color ion lézer rendszer, amelynek működtetése 480 voltnyi háromfázisú váltakozó áramot igényelt, ma meg kompakt, léghűtésű, 110 voltos dióda-rendszert használunk. Nagyobb teljesítmény, kisebb csomagban. Amikor 2000-ben dolgoztunk az 'N SYNC-kel, 4 – 50 wattos – YAG rendszerünk volt, amely egy kamion utánfutójának háromnegyedét töltötte be. Ma ugyanekkora lézerrendszer egy kb. 10 x 20 centis területen is elférne! Ez a fejlődés tette lehetővé számunkra, hogy 2011-ben Glastonburyben a világ egyik leghatalmasabb lézershow-ját csináljuk meg a Coldplay-nek, 12 lézer-rendszerrel, több mint 300 watt RGBY lézer-teljesítménnyel. Annak idején teljes képtelenség volt a semmi közepén, egy pusztaságban ekkora teljesítményt és egyáltalán ekkora mennyiséget működtetni. Ma már szinte gyerekjáték.

– A honlapotokon fel vannak sorolva azok a művészek és előadók akikkel együtt dolgoztok. Elég illusztris névsor. Ők keresnek benneteket vagy Ti kínáltok nekik szolgáltatást?
– A fő hirdetési felületünk a honlapunk. Teljes egészében házon belül, vagyis a művészeinkkel és a programozóinkkal dolgozunk rajta. Rengeteg időt és energiát fordítottunk arra, hogy elnyerje mai formáját. Az egyik versenytársunknak annyira megtetszett, hogy két éve majdnem egy az egyben le is másolták, úgyhogy az új verzió már tényleg a csúcs.
Folyamatosan bemutatjuk rajta a legfrissebb ötleteinket és megerősítjük a pozíciónkat a szakmában. Az ügyfeleinket viszont a régi jó módszerrel, a bizalmukat elnyerve szerezzük meg.

– Az adott előadó aktuális turnéjához Ti tesztek javaslatokat vagy a művészt is bevonjátok a folyamatba? Találkoztatok-e már különleges, akár megvalósíthatatlan kéréssel?
– Az előadóinkkal úgy dolgozunk együtt, hogy valami igazán egyedit hozzunk létre. Végső soron szolgáltató cég vagyunk. Az a munkánk, hogy
megfeleljünk az ügyfeleink szükségleteinek, elképzeléseinek és elvárásainak. Megvalósíthatatlan kérés? Egyszer az egyik ügyfelünk azt akarta, hogy száz élő kismacskát lőjünk ki a közönségbe a műsor fináléjában, és bár módunkban állt volna megtenni, nyilvánvaló okokból – pl. PETA – úgy gondoltuk, nem jó ötlet sok száz karommal és foggal megsorozni a közönséget.

– Több kollégátok az aktuális turnékon is jelen van. Az ő feladatuk mi ilyenkor?
– Most éppen Ausztráliában vagyunk a „Roger Waters – The Wall" turnén, ami egy két és fél éves túra része. Technikusaink és kezelőink alighanem minden idők legnagyobb pirotechnikai turnéshow-jának összeállításáért és működtetéséért felelnek. Egy háromtagú személyzetnek több mint nyolc
órájába telik a teljes piró-cucc rakodása. A több mint 850 piró-lövedék mindjárt az első szám alatt eleve önmagáért beszélő látványosság! A fő tűzijáték harminckét másodpercig tart, és nyolcszáz lövedéket használunk el benne. A legtöbb turnézó zenekar egy hét alatt sem lő el ennyit. Ezek igazán lenyűgöző adatok! Rendkívül büszkék vagyunk az együttműködésünkre Roger Waters úrral!

– Van olyan veletek szerződésben álló előadó, aki külön szintet képvisel a Ti életetekben is?
– A Coldplay és Roger Waters egyaránt olyan előadók, akik azt vallják, hogy a „show" legyen látványosság, és ne pusztán a színpadon játszó muzsikusokra korlátozódjon. Ők a show egészét nézik. Azt, amit a rajongók látnak attól a pillanattól kezdve, hogy belépnek az arénába, egészen a távozásukig. A show-t mint teljes élményt tartják szem előtt. Igen gyakorlatiasak és rendkívül magas elvárásaik vannak.

– Már 4. alkalommal nyertétek el a Parnelli Award-ot és lettetek az év Pyro Company-je. Mi ez a díj, mennyire nagy elismerés ez nektek és mi a jelentősége?
– A Parnelli Awards olyasmi, mint a turné-szakma Oscar-díja. Az egyik legmagasabb elismerés, amelyet egy vállalat elérhet. Különösen szerencsések vagyunk, amiért négyszer hódítottuk el.

– Van-e még olyan szakmai kihívás, amit szeretnétek elérni, vagy olyan előadó akivel mindenképpen szeretnétek együtt dolgozni a jövőben?
Minden áldott nap új kihívások elé állít minket. Kíváncsian várjuk, mit
hoz a jövő, és keményen dolgozunk azon, hogy elsők legyünk a szakmában. Hogy mely előadókkal szeretnénk együtt dolgozni a jövőben? Lady Gaga, Metallica, Leonard Cohen.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb húzónevek a júniusi Novarockon

A múlt év végén már konfirmált fellépők (Metallica, Slayer, Mastodon, Machine Head, Lamb Of God)… Tovább olvasom