Kisalföld logö

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 5°C | 14°C Még több cikk.

Malév: eredménytelen privatizációs eljárás

Eredménytelenül zárult a Malév tárgyalásos privatizációs eljárása. Az ÁPV Rt. Igazgatósága mai ülésén a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárásával is összefüggésben, eladásról szóló döntés nélkül lezárta a Malév Rt. részvényeire kiírt tárgyalásos eljárást.
Eredménytelenül zárult a Malév tárgyalásos privatizációs eljárása. Az ÁPV Rt. Igazgatósága mai ülésén a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárásával is összefüggésben, eladásról szóló döntés nélkül lezárta a Malév Rt. részvényeire kiírt tárgyalásos eljárást. Veres János pénzügyminiszter a Budapest Airport privatizációjának lezárását követően lehetőséget lát a Malév ismételt meghirdetésére

A megcélzott adás-vétel tárgyát jelentő Malév Rt. fő jellemzői: kb. évi 110 milliárd forintos bevétel, évi 5 milliárd forintos üzemi veszteség, repülési jogok, 23 lízingelt és 6 saját gép, 3100 fő foglalkoztatott, mintegy 32 milliárd forintos hiteltartozás, amelyek mögött állami garancia áll, és a társaság saját eszközeinek becsült piaci értéke 15-25 milliárd Forint.

A légitársaság hirado.hu-hoz eljuttatott közleménye szerint az eljárás megindítása kormányhatározaton alapult, tekintettel a kormány és az ÁPV Rt. álláspontjára, mely szerint a Malév tartós állami tulajdonban tartása, a társaság évek óta tartó veszteséges működésének közpénzből való finanszírozása hosszú távon nem tartható fenn. A három hónapos eljárás során tucatnyi befektető jelezte érdeklődését, de elbírálásra érdemes ajánlatot csak két pályázó adott be.

Az ÁPV Rt. üzleti, szakmai és foglalkoztatási szempontok szerint vizsgálta az ajánlatokat, és elvégezte a szükséges kockázati elemzéseket, valamint értékelte a Budapest Airport Rt. privatizációjával való összefüggéseket. A lehető legsokoldalúbb mérlegelés után az Igazgatóság úgy döntött, hogy a mostani eljárásban kapott ajánlatok bármelyikének elfogadása nem szolgálja teljes körűen az összetett privatizációs célkitűzések megvalósulását.

Az ÁPV Igazgatósága azt várja, hogy a Társaságnál megkezdett átalakítások, a jövőben megvalósítandó hatékonyságjavító intézkedések, a Oneworld légiszövetséghez való csatlakozás és a Budapest Airport Rt. privatizációjától várható fejlődés révén, részben a külső körülmények javulásával is, a nem túl távoli jövőben kialakulhat egy, a mostaninál kedvezőbb értékesítési feltételrendszer, erősebb befektetői verseny.

Az ÁPV Igazgatósága változatlanul úgy gondolja, hogy az állami tulajdon megtartása középtávon sem indokolt. A társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai magántulajdonos megjelenésétől remélhető.

A közlemény rámutat: a 99,9 százalékban állami tulajdonú Malév Rt. alapvető jellemzője az alultőkésítettség. A légiszállítás a legköltségigényesebb iparágak egyike: az eredményes forgalmi szereplés meghatározó eleme a járműflotta, amelynek megszerzése, működtetése, karbantartása és folyamatos rugalmas fejlesztése rendkívüli forrásokat igényel. A Malév Rt. alapítása óta nem kapta meg az ennek megfelelő nagyságú forrásjuttatást, és a működtetés jövedelmezősége sem pótolhatta ezt. A társaság ezért a jelentős többlet költségekkel járó idegen források révén finanszírozza tevékenységét, és folyamatosan a tőkehiányból eredő korlátok között kell meghozni szakmai döntéseit is.

A Malév által jelenleg használt 29 gépből hitelből történt vásárlás révén 6 gép van a Malév-csoport saját tulajdonában, a másik 23 gépet folyamatos díjfizetés mellett lízingeli a társaság. Sok más tényező mellett alapvetően ez határozza meg a társaság működési lehetőségeit, és ez eredményezte, hogy a társaság adózás előtti eredménye 1997 óta együttesen 40 milliárd forint veszteséget tartalmaz. Ezt a veszteségtömeget és a gépvásárlások említett költségeit egyrészt állami garanciával kapott, jelenleg 32 milliárd forintra tehető banki hitelekből, másrészt az állami tulajdonos együttesen több tízmilliárd forintos tőkeemeléseiből és támogatásaiból finanszírozza a társaság.

A tárgyalásos eljárás keretében történt többszörös szűrés után, a 2005. július 5-i benyújtási határidőben három érdemi ajánlat érkezett be. Az ajánlatok értékelése, valamint az ajánlattevők 2005. július 17-én beérkezett kiegészítő feleletei alapján az Értékelő Bizottság javaslatára az ÁPV Rt. Igazgatósága a Transatlantic Aviation Ltd. ajánlatát a további tárgyalásokra alkalmatlannak ítélte meg, az Air Bridge Rt. (magyar-orosz vegyes tulajdon) és az ASBK Kft. (magyar tulajdonosok) ajánlatát versenyben tartotta.

Az ÁPV Rt. Igazgatósága mai ülésén megállapította, hogy a két ajánlat üzleti tartalma közel azonos volt. Az ÁPV Rt. az ajánlatokat megvizsgálta üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontok szerint, különös alapossággal elvégezte a szükséges kockázati elemzéseket, és értékelte a Budapest Airport Rt. privatizációjával kapcsolatos összefüggéseket. Mindezek alapján, a lehető legsokoldalúbb mérlegelés után az Igazgatóság úgy ítélte meg, hogy a mostani eljárásban kapott ajánlatok bármelyikének elfogadása nem szolgálja teljes körűen az összetett privatizációs célkitűzések megvalósulását. Ezért az Igazgatóság úgy döntött, hogy eladásról szóló döntés nélkül lezárja a Malév Rt. részvényeire kiírt tárgyalásos eljárást.

A privatizáció elmaradásáról szóló döntés előtt az ÁPV Rt. megvizsgálta a Malév Rt. gazdasági helyzetét. A Társaság működésében elkerülhetetlen intézkedésekre van szükség. A költségek csökkentése és a forgalom megőrzése illetve növelése révén csökkenteni kell az üzemi veszteség nagyságát, illetve megteremteni a jövedelmező működés feltételeit. Ennek érdekében a Malév Rt. vezetésének a tulajdonosokkal együttműködve meg kell indítania, folytatnia kell illetve fel kell erősítenie azokat a költségcsökkentő, hatékonyságjavító intézkedéseket, amelyek megalapozhatják a Társaság jövőbeni eredményes működését. A forgalom bővítése, a kihasználtsági mutatók javítása érdekében fel kell gyorsítani a Oneworld szövetséghez való csatlakozást, és az abban rejlő lehetőségek kiaknázását.

A Budapest Airport Rt. 75 %-1 szavazatot megtestesítő részvénycsomagjának értékesítésére az ÁPV Rt. 2005. június 6-án prekvalifikációs szakasszal induló kétfordulós nyilvános pályázatot írt ki. A Pályázat első fordulójában 2005. augusztus 9-én kilenc pályázó nyújtott be indikatív ajánlatot.

Az ÁPV Rt. befejezte az indikatív ajánlatok értékelését és az Igazgatóság döntést hozott a privatizációs pályázat második fordulójába jutott befektetőkről. Az ÁPV Rt. nagyon elégedett a beérkezett pályázatok magas szakmai színvonalával és a pályázók által benyújtott indikatív pénzügyi ajánlatokkal. A privatizációs szervezet bízik abban, hogy a tranzakció kitünő eredménnyel fog zárulni, és meggyőződése, hogy a privatizációval kapcsolatos kormányzati célkitűzéseket maradéktalanul sikerül majd teljesíteni.

Ebben a fordulóban az ajánlatok értékelése a hosszú távú stratégiai-és fejlesztési tervek, az iparági tapasztalatok, valamint az indikatív pénzügyi ajánlat és annak megalapozottsága alapján történt, melynek eredményeként az ÁPV Rt. a következő öt pályázót hívta meg a pályázat második fordulójában való részvételre:

BAA (A BAA többek között a londoni Heathrow Gatwick Standsted repülőterek üzemeltetője)
Hochtief és a HTAC konzorciuma (A Hochtief többek között a düsseldorfi, a hamburgi és az athéni repülőterek üzemeltetője)
Fraport és a Deutsche Bank konzorciuma (többek között a frankfurti és a Frankfurt-Hahn-i repülőterek üzemeltetője)
Macquarie Airports (többek között a római, a brüsszeli és Sydney-i repülőterek üzemeltetője)
Copenhagen Airports (többek között a koppenhágai repülőtér üzemeltetője)

Szakmai ajánlatában minden versenyben maradt pályázó kinyilvánította elkötelezettségét a hosszú távú szakmailag megalapozott beruházások megvalósítása iránt, melyeket a repülőtér forgalmának dinamikus növekedése indokol.

A következő hónapokban mind az öt pályázónak lehetősége lesz alaposan átvilágítani a BA Rt. működését és vagyontárgyait. Ajánlatuk részeként a pályázóknak kötelezettséget kell majd vállalniuk a Ferihegyi repülőtér és az azt üzemeltető társaság folyamatos fejlesztésére.

A pályázók pénzügyi ajánlatai 202 és 390 milliárd forint között mozogtak és a következő fordulóba meghívott pályázók indikatív árajánlatai kivétel nélkül az ársáv felső felében helyezkedtek el

A Budapest Airport Rt-nek a Kincstári Vagyonigazgatósággal kötött vagyonkezelési szerződésén keresztül szerződéses joga és kötelessége a repülőtér nemzetközi repülőtérként való működtetése és fejlesztése. A vagyonkezelési szerződés módosításra kerül, lejárata határozatlan idejűről, 75 évre szóló határozott időtartamúra változik. Az állam ezzel is ösztönözni kívánja, az új többségi tulajdonos elkötelezettségét a repülőtér folyamatos és hosszú távú fejlesztésére.

A repülőtér területe és az azon található felépítmények továbbra is a magyar állam kizárólagos tulajdonában maradnak. A privatizációt követően a légi közlekedési törvényben meghatározott keretek szerint állami szabályozásra kerülnek a BA Rt. által kiszabott légiforgalmi díjak, ezek várhatóan már 2006-tól csökkenni fognak.

Az ÁPV Rt. meggyőződése, hogy a privatizáción és a működő tőke bevonásán keresztül biztosítható, hogy a társaság az utasforgalom növekedésének megfelelő beruházásokat, fejlesztéseket magántőkéből hajtsa végre és a jövőben is magas szolgáltatási és biztonsági színvonalat biztosítson a légitársaságok és az utazóközönség számára.

Az ÁPV Rt. Igazgatósága 2005. augusztus 26-án tartott ülésén döntést hozott a Budapest Airport Rt. 75%-1 szavazatot megtestesítő részvénycsomagjának értékesítésére kiírt privatizációs pályázat második fordulójába jutott befektetőkről. A kiíró ÁPV Rt. az értékelést követően az alábbi társaságokat hívta meg a második fordulóban való részvételre:

A pályázati eljárás második fordulójában, az indikatív ajánlatok alapján kiválasztott ajánlattevők 2005. november 2-án adhatják be jogilag kötelező érvényű ajánlataikat, amelyek elbírálásakor a legfontosabb szempont a pénzügyi ajánlat lesz, a fejlesztési, működtetési garanciavállalások mellett. Az ÁPV Rt. a tranzakciót 2005. során szándékozik lezárni. A megszületett döntésekről, azok meghozatala után az ÁPV Rt. részletesen tájékoztatja a közvéleményt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bekerítették a madárinfluenzát Oroszországban

Legyőztük, vagy legalábbis bekerítettük a madárinfluenzát – jelentette ki Gorgyejev orosz… Tovább olvasom