Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Kampánycsend és közvélemény-kutatás

A közvélemény-kutatási adatokat csak a kampánycsend idején tilos nyilvánosságra hozni az Alkotmánybíróság három évvel ezelőtti határozata szerint.

A jelenlegi szabályozás szerint tehát egészen az áprilisi országgyűlés első illetve második fordulója előtti napig közzé lehet tenni a politikai felmérések eredményeit. Az Alkotmánybíróság 2007 februárjában alkotmányellenesnek találta és ezért eltörölte a választási törvénynek azt a rendelkezését, amely a választásokat megelőző nyolcnapos időszakra moratóriumot írt elő a közvélemény-kutatási adatok közzétételére.

A testület határozatának indokolása szerint más a célja a kampánynak és más a közvélemény-kutatásnak: míg a kampány kifejezetten a választópolgári akarat formálására, a meggyőződés befolyásolására irányul, addig ilyen közvetlen célja a közvélemény-kutatási eredmények közzétételének nincs. A közvélemény-kutatás főként a tájékoztatást szolgálja. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a közvélemény-kutatás közzétételének tilalma valóban korlátozza a véleménynyilvánítás és a sajtószabadságát, valamint szoros összefüggésben áll a demokratikus közvélemény kialakulásához elengedhetetlen információszabadság alapjogával, a választópolgárok tájékozódáshoz való jogával is.

Az Alkotmánybíróság szerint a véleménynyilvánítási és a sajtószabadság, illetve az információszabadság ilyen módon történő korlátozása nem fogadható el, még akkor sem, ha elismerik, hogy a közvélemény-kutatási adatok hatnak a választói magatartásra.

A testület szerint bár a közvélemény-kutatási felmérések nyilvánosságra hozatali korlátozásának célja a választások zavartalan lebonyolítása, és ez legitim cél, a nyolc napig tartó tilalom nincs arányban az elérni kívánt céllal. Vagyis a rendelkezés nem szükségtelenül, de aránytalanul korlátozza a véleménynyilvánítás és a sajtó szabadságát, így alkotmánysértő. A döntés nyomán a közvélemény-kutatási felmérések nyilvánosságra hozatali tilalmára - mint jogintézményre - a kampánycsend szabályai az irányadók, azaz a szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig - azaz vasárnap este 7 óráig - tilos kampányt folytatni.

Az első forduló esetében ez azt jelenti, hogy április 10-én 0 órától április 11-én 19 óráig, a második forduló esetében pedig azt, hogy április 24-én 0 órától április 25-én 19 óráig tilos kampányolni. A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen "a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton." A szavazókörök esti 7 órás bezárása és az előzetes eredmények nyilvánosságra hozatala közötti mintegy háromórás időszakban azonban a különböző közvélemény-kutató cégek politikai tartalmú felmérésének adatai közölhetőek.

Olvasóink írták

  • 4. vitriol2 2010. április 07. 11:31
    „A "közvéleménykutatások" is része a kampányoknak. volt már olyan a "történelmünkben", hogy a tuti befutok buktak. A kampány utolso napjai a meghatározoak, az nyer aki valami frappáns "ötlettel" informácioval tud előállni. Tehát menjünk el SZAVAZNI, és mindenki a SAJÁT lelkiismerete alapján adja le VOKSÁT.ű
    - vegyük figyelembe, hogy ki mit "igér" és mit is tett eddig
    -vegyük figyelembe, hogy egy adott pártnál a valoság és a kampány szövegeit közt mennyi a "hasonloság"/eltérés”
  • 3. csiga_biga 2010. április 06. 12:17
    „jánosi: egy nap szünet nekünk, aztán 4 év szünet az MSZP-nek! :)
    Jó lesz! :)”
  • 2. jánosi 2010. április 05. 21:06
    „A legszebb pillanat a héten péntek éjféltől jön el : egy nap szünet az őrületben .............”
  • 1. akela4 2010. április 05. 18:34
    „Kérdem én milyen szisztéma alapján, egyáltalán milyen pénzből ferdítik a valós adatokat az állítólagos közvéleménynek nevezett formára, mert elég széles körben mozgok, de senkitől nem hallottam, hogy megkérdezték volna!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Der Spiegel: a kampányt a Jobbik határozza meg

A budapesti kötéltáncos címmel terjedelmes riportot közölt a magyar választási kampányról… Tovább olvasom