Kisalföld logö

2018. 02. 19. hétfő - Zsuzsanna -5°C | 4°C Még több cikk.

Önpusztítás, avagy a győri `Bisquit-gyár´ történeti magtárának elpusztításáról

Köszler Krisztián írása erősítette meg a hihetetlennek tűnő hírt: elpusztították a hírneves győri "Bisquit-gyár" történeti magtárát, mely máig Győr-Sziget keleti, történeti városkapuját alkotta - kezdte Winkler Gábor győri egyetemi tanár.


"A kiváló történész soraiból tudjuk meg, hogy nem ez az első vesztesége Győr építészeti örökségének. Az idegenvezetők soha nem mulasztják el megemlíteni, hogy milyen értelmetlen volt 1894-ben a Baross úti Fehérvári kaput `közlekedési okokból´ lebontani" - kezdte publicisztikáját Winkler Gábor építész, az MTA győri doktora.

"Az első világháború utáni években tűnt el a Radó szigetről Fruhmann Antal szép, görög-római stílusú klasszicizáló színháza. Az 1960-as években a Petőfi híd újvárosi oldalán álló romantikus kastélyt bontották le, megint csak `közlekedési okokból´. Helyén ma kiábrándító üresség, rendeltetés nélküli unalmas térséget találunk.

Sorra tűntek el a város értékes középületei, a `látványában és funkciójában´ ugyancsak szükségtelenek ítélt Radó szigeti KIOSZK szecessziós épülete, a Bajcsy-Zsilinszky úti pompás postapalota, tőle néhány lépésre az emeletes neoreneszánsz óvoda. A kekszgyár történeti magtárépületének bontását minden bizonnyal a „jobb közlekedési megoldás" kialakításának igénye indokolta.

Hasonló okból bontották le – bár megtartható lett volna – a Mosoni-Duna túlsó partján a szép Káldy villát. Hogy a Híd utca fél házsorát – a 19. században asszimilálódó győri zsidóság emeletes polgárházait – milyen indokkal tüntették el, arra aligha találni magyarázatot. Köszler Krisztián az örökség becses darabjainak elvesztését sajnálja. Én még ennél is súlyosabb veszélyre szeretném felhívni a győri döntéshozók figyelmét. Az idegenforgalom sikeréről vagy sikertelenségéről van szó.

Az `örökségturizmus´ ma már külön tudomány – a Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Karán önálló tantárgyként oktatjuk. A turizmus a világ egyik legjobban jövedelmező, legnagyobb üzleti ága. Az egyetemi előadásokon nem győzzük hangsúlyozni, hogy a turisták nem kizárólag azért kelnek útra, hogy műemlék házakat vagy múzeumokat láthassanak. A turisták ennél többet igényelnek: elmúlt évszázadoknak a valóságban átélhető, feszültségteli, izgalmas hangulatát, a hely varázsát keresik.

A múlt gazdagságát akarják újra megélni, megérezni a történelem levegőjét. Mindezt leginkább a régi települések zárt terei, utcái tudják nyújtani. A bontásokkal Győrben egyre több felesleges tér keletkezik. Pontosabban nem terek, hanem olyan terjengős térségek, melyek építészeti, városépítészeti eszközökkel már nem formálhatóak izgalmas, hangulatos városi terekké.

A nyugtalanító az, hogy Győrben egyre több az ilyen végtelen üresség, szürke, parttalan térség, sivár rommező. Talán az USA városainak hatalmas – a szó szoros értelmében embertelen – közlekedési létesítményei mutatják leglátványosabban, hogyan veszik el a jobb közlekedési megoldások kedvéért – értsd alatta a száguldó autók, és nem a sétáló emberek kedvéért – a települések karaktere, sajátos, egyedi arculata, vonzó atmoszférája.

Győr a legjobb úton halad, hogy ilyen arctalan, modern várossá váljon. Nem hiszem, hogy a győriek ezt akarják. Köszler Krisztián ezért is joggal kifogásolja, hogy a bontási tervekről a győrieket előre nem tájékoztatják. Talán rövid távon hasznosnak tűnnek az ilyen vita nélküli, `kézzel vezérelt´ döntések. Hosszú távon katasztrofális változásokhoz vezetnek. Az értékvesztés hatását Győrben már most egyre inkább érezzük" - zárta véleményét Winkler Gábor győri egyetemi tanár.

Olvasóink írták

  • 1. bela001 2010. július 06. 13:37
    „Ez egy nagyon szép összefoglalás.
    Egy-két képet is szeretnék kérni a fent említett épületekről, aki tud ilyet, mert a google-ban nem sok kép van ezekről.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Kékszalag igazi királyai 8 óra 55 perckor a célban

Nagy izgalmakat élhettek át az első négy helyen szoros befutóban célba ért katamaránok versenyzői,… Tovább olvasom