Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Népi gyermekjátékok a fejlesztőpedagógia tükrében

Az utóbbi időben egyre több óvodáskorú gyermekről derül ki, hogy az iskolaérettség eléréséhez fejlesztőpedagógiai segítésre van szüksége.

A szülők, hogy ezt megelőzzék, már jó előre próbálják pótolni a gyermekük esetleges hiányosságait. A hét szinte minden napjára szerveznek különórákat – lovaglás, tánc, foci, úszás, kézműves szakkör, dráma és még sorolhatnám.

E tevékenységek megszervezése, összehangolása, lebonyolítása a mindennapokban, óriási erőfeszítést kíván a családtól, nagyszülőktől, ismerősöktől, az anyagi vonzatáról nem is beszélve.

A manapság divatos különórák helyett tanítsunk meg egy-egy régi népi játékot gyermekünknek.
Milyen készségekre, képességekre van szüksége a gyermeknek az iskolakezdéshez?

- Kiváló érzékelésre, tartós figyelemre, jó emlékező képességre, logikus gondolkodásra, helyes ceruzafogásra és megfelelő beszédkészségre van szüksége.

A magyar kultúra ösztönösen fejlesztette ki a fejlődéshez szükséges játékokat, énekeket. A népi hagyományok nem erőltetett fejlesztések, hanem örömteli, spontán tanulások. Az igazi értéke pedig az, hogy észrevétlenül segítik a gyermekek fejlődését.

Segítségül néhány példa a gazdag kínálatból:

- Fogójátékok bekötött szemmel - a taktilis /érzékelő/csatornákat fejlesztik.

- Kereszttapsolások dalra
– a keresztcsatornákat, mindkét agyféltekét fejleszti.
Hegedül a kis egér, penget rajta.
Csellón játszik a macska, vonó a farka.
Ez a kutya zenekar cincog, nyávog.
A lagziban a táncot csak erre járom.

- Egyedül is játszható labdajáték
– a szeriális /sorrendi/ gondolkodást, emlékezetet, és a figyelmet fejleszti.
A játék menete: Az első játékos 1,5-3 méternyire áll a házfaltól, kezében labda van. Egy mondóka ismételgetése közben a labdát a házfalhoz pattintgatja és közben különböző mozdulatokat végez:
Egyet dobtam csattintottam, (a labdát a falhoz dobja és elkapja, közben tapsol egyet)
Kettőt dobtam gyűrűt húztam, (úgy tesz, mintha egy gyűrűt húzna fel)
Hármat dobtam gombolygattam, (két kézzel gombolyít)
Négyet dobtam kezeztem, (egy kézzel kapja el a visszapattanó labdát)
Ötöt dobtam lábaztam (felemelt lába alatt dobja a labdát)
Hatot dobtam fordultam, (megfordul a saját tengelye körül)
Hetet dobtam elöl, hátul tapsoltam, (elől, hátul tapsol)
Első osztályt hibátlanul kijártam. (minden szóra labdát pattint a földre)
Így kell mind a 8 osztályt kijárni. Ha a játékos valahol elejti a labdát, akkor át kell adnia a következő játékosnak. Ha valahol téveszt, akkor legközelebb annál az osztálynál kell kezdenie, amelyikben „megbukott". Az a játékos győz, akinek először sikerül kijárnia mind a 8 osztályt.

- „Macskázás" - szem-kéz koordinációt, ügyességet, gyorsaságot fejlesztő játék.
A játék menete: Öt kavics szükséges hozzá. Négy kavicsot leteszünk a földre, az ötödiket feldobjuk és addig egy kavicsot hirtelen felkapunk a földről, majd elkapjuk a leesőt. Így szedegetjük fel mind a négy kis követ. A végén a felszedett öt kavicsot egyszerre feldobjuk, és a kezünket megfordítva, a kézháttal elkapjuk őket. Az a nyerő, akinek a legtöbb kavics maradt a kézhátán.

- A nyelvtörők és a csak magánhangzókkal, vagy csak egy mássalhangzóval mondott rigmusok a logopédiai problémákat korrigálják.
Az ipafai papnak fapipája van, ezért az ipafai papi pipa papi fapipa.

- Két kéz játék – ez egy térbeli formamásolás. Finommotorikát /kézügyességet/ is fejleszti.
„Két ács fát vág, Kati szedi a forgácsát." A két kéz ujjainak összekulcsolásával, a mutató-, és hüvelykujjak mozgatásával lehet játszani.

- „Pókozás" - a gondolkodást, logikát, megfigyelőképességet egyaránt fejleszti.
Kézről-kézre adott térbeli fonal átadása.
Ezek az egyszerű, de sokat adó játékok a kultúránk részei. Nem kerülnek semmibe, de annál többet segítenek, hiszen játszva, vidáman fejlesztenek.

A fentiek csupán ízelítők egy óvoda mindennapi életéből, olyan tevékenységek, melyeket az óvodapedagógusok és fejlesztőpedagógusok naponta játszanak a gyermekekkel. Ezekkel példát mutatva a szülőknek, hogy ez is a mi hagyományunk, ne feledkezzünk meg róla. Ahogy dr. Barsi Ernő néprajzkutató mondta:

„ Jaj, annak a népnek, mely saját értékeit kezdi idegennek érezni, és értetlenül áll a saját lelkét kifejező művészeti alkotások előtt. Elveszti azonosságtudatát, saját magát. S hogyan tudja a másokét felfogni, értékelni, ha a magáét sem tudja már megérteni, megbecsülni?"
Rendkívül fontos, hogy azonosságtudatunkat már az óvodában megalapozzuk, és később megőrizzük. Ráadásul a népi játékok megismerésével gyermekünk fejlődését is segíthetjük.

Készítette: Horváthné Herceg Melinda - fejlesztő szakos óvodapedagógus és gyógypedagógus
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiömlött a víz a győri Kuopio park szökőkútjából - fotó

Olvasónk küldte a képet, utánajártunk. A szökőkút elemeit szerencsére nem rongálták meg, nem lopták… Tovább olvasom