Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 12°C Még több cikk.

Hova tűnt a műszaki érzék? - fotó

Győr egyik legújabb jelzőlámpás csomópontjában található az alábbi képen szereplő megoldás. Olvasónk véleménye.

Olvasónk elemzése a tábláról:

"A kép sok mindent elárul, többek között az, hogy az alkalmazott jelzőlámpa- és jelzőtábla felszerelési megoldás kiötlői elemi dolgokkal nincsenek tisztában vagy nem vették azok követelményeit figyelembe. Persze azok sem, akik mindezt jóváhagyták, meg a kivitelezőre sem vet jó fényt, ha így hajtották végre a feladatot.

A csomópontban tömegesen alkalmazott, indokolatlanul, de inkább idétlenül teljesen sárga-feketére mázolt kandeláberektől itt se tekintsünk el, de most ne ezekről essen szó.

Ez a felvétel úgy 10 méter távolságról készült. Ennek a továbbiakban még jelentősége lesz.

• Gondolt-e arra a tervező, majd a kivitelező, hogy a szélnyomás szempontjából teljesen kiegyensúlyozatlan rendszer ellent tud-e állni egy nagyobb széllökésnek? Kiszámították-e, hogy mekkora szorítóerőt kell alkalmazni ahhoz, hogy a felszerelt egység el ne forduljon a rögzítés tengelye körül egy erősebb K-i vagy Ny-i irányú szél vagy széllökés hatására?

Alulról szemlélve a rögzítés módját, felvetődik, hogy a túlzottan hosszú csavarokkal megoldott rögzítésnél alkalmazták-e a szabványos csavarkötés összes elemét, így például a nagyjából állandó szorítóerőt biztosító rúgós alátéteket, vagy netán „rábízták" a dolgot a csavarok rugalmas alakváltozására?

• Egy nem megjelent, hasonló tárgykörű írásomban jeleztem, hogy nagyon elhibázottnak tartom, ha a figyelem felkeltő tárgy a járművezető látómezejéből mindjobban kiesik, ahogy azt megközelíti.

Itt hatványozottan erről van szó. A Stop-tábla leginkább a jelzőlámpa alá, esetleg mellé kívánkozik, de semmiképp nem fölé, úgy 1 méterrel.
A kerékpáros forgalomra utaló táblának, a felszerelt helyen, semmi értelme. Azt a járművezető csak közvetlen közelről észlelheti.
(A felszerelt „kütyükről" az egész tetején nem kívánok foglalkozni.)

• És most vissza a felvétel készítésének távolságára.
Egy jelzőlámpa akkor tölti be a szerepét, ha annak jelzésképét kellő távolságból jól érzékelheti az azt megközelítő, ha elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy a szükséges cselekvéseket a járművezető végrehajthassa.

A csomópontban felszerelt jelzőlámpák ennek a követelménynek egyáltalán nem felelnek meg, ugyanis a 10 foknál jobban megdöntött lámpatestek jelzésképe csak azok közvetlen közelében észlelhetők jól, válnak el a környezet fényeitől határozottan.
Sokkal fontosabb, hogy a mozgásban lévő jármű vezetője 100 méterről lássa jól a lámpa utasítását, mint az alatta állóé.

Szóval, ez így szerintem nagyon nem OK.

Helyette

• A Stop-táblát a tartókonzolra kell(ene) helyezni, a jelzőlámpa mellé vagy alá,
• a jelzőlámpákat max. 5 fok dőlésre kell(ene) beállítani,
• az amúgy is hibás jelzésképű kiegészítő táblát ott nyugodtan el lehetne hagyni.

{gli}

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Gőcze_László 2012. július 18. 19:30
    „Láss csodát!
    Az Árkád és a Vágóhíd felőli lámpafejek dőlési szögét jelentősen csökkentették, a felüljáró felőlieket pedig függőlegesbe állították. Az észlelhetőség tekintetében sokat javult a helyzet.
    A linkelt videón látható, hogy 100 m távolságról szembetűnő a fényerő különbség az útmenti és a sávok fölé szerelt lámpák fényében. Még távolabbról ez hatványozottan jelentkezik, nappal szinte észlelhetetlen a felső lámpák fénye.
    http://w3.enternet.hu/gocze/HPIM0701.MPG (A fekvő formátumért elnézést kérek!)”
  • 32. Gőcze_László 2012. július 12. 09:12
    „ad. #31.)
    Ha nekem szólt a kedves felszólítás, akkor annyit jegyeznék meg, hogy nem kell ahhoz közlekedésmérnöknek lenni, hogy a nyilvánvalóan hibás megoldást észrevegyük.
    Amúgy pedig jeleztem, hogyan kellene kijavítani.
    És még csak annyit, hogy 3 napja felvetettem témát a győri útkezelőnél is. Eddig nem reagáltak.”
  • 31. nyúlbéla 2012. július 11. 22:24
    „menj el közlekedésmérnöknek, aztán csinálj jobbat!”
  • 30. AntiFricc 2012. július 05. 21:29
    „A Stop tábla legteteje talán van 7 m-en. Ha a jelzőfej alja 4,7m, maga a jelző ha 300-as, akkor a teteje 5,7. Fölötte van 0,2 m hely, 0,4 tábla, 0,1 m hely. Most járunk 6,4 m-nél, ami a Stop tábla alja, az meg 0,6 m, így épp a teteje 7,0 m.

    Persze, ha mindez akkor, ha a jelző alját 4,7 m-re tették.

    A bedöntés tényleg nem gyenge, ma láttam oldalról. Az azért fontos, hogy ezek már nem a régi izzós, hanem LED-es kialakítású jelzők, melyeknek messze nagyobb a fényereje. Majd egyszer ha arra járok megnézem honnan észlelhető. De mondom, ott Stop tábla van az említett irányból, tehát a csomóponthoz érve ha nem látja a jelzőt, akkor 0-ra csökkenti a sebességét.”
  • 29. Gőcze_László 2012. július 05. 19:29
    „ad. #27)
    Járva Győr utcáit, kereszteződéseit, emlékezetem szerint vagy a fényjelző készülék mellé vagy pediga alá vannak szerelve az ismétlő jellegű, valamint az adott sáv forgalmát szabályozó jelzőtáblák. Az itt véleményezett megoldás lóg ki a sorból, de az nagyon.

    Egy röpke fejszámolás is igazolhatja, hogy a STOP-tábla legalább 7 méterrel van az útpálya fölött, amennyiben elfogadjuk kiindulásként azt, hogy a szerkezet legalsó pontja nem lóg bele az űrszelvénybe. A táblák ilyen telepítését a hely kihasználás inspirálhatta, ha és amennyiben - maradjunk továbbra is a kifejezésnél - a "kütyük" megkövetelik a megvalósítás szerinti telepítési magasságot.
    Az hogy valamire nincs fellelhető felső magassági korlátozási előírás, nem jelent(he)ti azt, hogy bármilyen telepítési magasság megfelelő a szabályzatban rögzített alsó szint fölött. A józan ész eleve támaszt követelményt, azt is illene figyelembe venni!

    És itt elérkeztünk a fényjelző készülékek dőlésének mértékéhez.
    A fényjelző készülék optikai rendszere is megköveteli a gondolkodást a dőlési szög meghatározásakor. Egy erősebben fókuszált optikai rendszernél ez csak kisebb lehet, mint egy szétszórt fényt sugárzó lámpa esetében még megfelelő mérték. (Ha nem szemben állunk egy útmenti jelzőlámpával, szembetűnően gyengébb fényűnek látjuk a pillanatnyi jelzésképet, mint pont szemben állva vele. A megítélés szempontjából a helyzet analóg. )
    Hogy ki mit vett át és hogyan, azt nem tudom. De abban biztos vagyok, hogy egy nagyobb, mondjuk 50-100 m távolságról nem vizsgálták a villogó sárgán működő készülékek észlehetőságét, nem vetették össze az út melllé telepített készülékek kibocsátott fényével vagy nem tűnt fel a kivitelezőnek, az átvevőnek a durva különbség.

    Nem tudom, van-e előírás a bedöntési szög mértékére, vélem nincs. Itt jön be a józan ész.
    A sodronyokkal megfogott lámpatesteknél hatványozottan igaz ez. Minél közelebb van a két rögzítő acélsodrony, illetve a megfogási pont egymáshoz, annál jobban el fog térni a függőlegestől a lámpatest helyzete. Erre nem figyelve jött létre az olyan idétlen megoldás, mint amit a Speciális Szakiskola előtti gyalogátkelőnél láthatunk. Azokat a villogókat szinte csak alatta lehet látni, de akkor meg már minek, hiszen pont az esetleg átkelő gyalogos(ok)ról vonná el a figyelmet.

    Szóval, gondolkodni nem árt, milelőtt cselekszünk! És akkor elkerülhető lesz a többszöri beállítási kényszer vagy netán egy átépítési követelés.”
  • 28. tonybacsi 2012. július 05. 17:24
    „Manka,ugy látom,ebből kézfogo lesz.”
  • 27. AntiFricc 2012. július 05. 09:19
    „25
    Szerintem az a tábla nincs 7 m magasan. Mivel szabvány nem határozza meg a maximális magasságot, így nem lehet hibás. Igaz én is közelebb tettem volna a jelzőlámpához mindkét táblát.
    Gondolom a jelző alját tették 4,7 m magasra.

    A táblák mérete az út besorolásától függ. Mivel pont a Vágóhíd utcai ágról készült a kép, ott STOP tábla van, szerintem egyértelműen látható, tehát meg kell állni. Na most 0 sebességnél aki nem látja a kiegészítő táblát, alkalmatlan a vezetésre, jogosítványt azonnal vissza kell adni. Egyébként ez csak ismétlő jelző és tábla, szerény véleményem szerint a jobb oldalon nem túl magasan elhelyezett tábla a lényeg, gondolom ott is kitették az említett táblákat - nem túl magasra.

    A jelzők döntöttségét a fényképről nem tudom megítélni. Mondjuk gondolom itt is figyelembe vették pl. hogy a "kanyarhíd" felől "lejtőn" érkezik a jármű stb. Kérdés van-e erre szabály hány fokban kell dönteni a fejeket. Ha nincs, akkor veszett fejsze nyele. Gondolom a kivitelezők megnézték felszereléskor, hogy honnan lehet észlelni.

    Ez csak a saját véleményem, lehet nincs igazam. Az út kezelője viszont biztos nem vette volna át, ha nem találja szabályszerűnek a dolgokat.”
  • 26. dundi08 2012. július 05. 00:22
    „25. Gőcze_László
    Valóban érdekes a felvetésed. Tudod én személy szerint azért nem ahhoz szóltam hozzá amihez te szeretted volna, mert érdemben ahhoz mit lehet még hozzátenni?? Leírtad a problémát amit én is átlátok, elolvastam a felvetett problémára a javaslatodat amivel lényegében egyet is értek, de változtatni nem tudok ezen a helyzeten. Nem vagyok szakember. Most is paragrafusokat írogatsz be, amiknek utána néztél. Feltételezem jó munkát végeztél. Én nem fogom belevetni magamat a törvények kutatásába, így elhiszem neked a leírtakat. De a tényekhez és törvényekhez mit szóljak hozzá? Amennyiben vállveregetést és elismerő hozzászólást vársz hogy ezt észrevetted és utána jártál, tőlem akkor most megkaptad. De akkor sem tudok mit hozzátenni az általad leírtakhoz.

    "De az úgymond tudósításnak az eddigiek csak mellékszálai. Én a műszaki érzéket hiányoltam a jelzőlámpa és a táblák telepítési módjából. A hiányérzetem a kommentek olvasása után sem szűnt meg, már csak azért sem, mert a lényeggel szinte nem is foglalkozott senki."

    A hiányérzetedet talán be tudják foltozni azok az emberek, akikre ez a dolog tartozik, és ezzel foglalkoznak. Ha valóban érdekel téged ez a probléma és választ szeretnél, talán meg kellene próbálni a megfelelő szervek felé jelezni ezt és nem a Kisalföld oldalra küldeni be. Ha valaki tudja, hogy egy adott problémával milyen irányba, melyik illetékes szervhez kell fordulni akkor válaszokat fog kapni és nem lesz hiányérzete. Ez az oldal nem az az oldal... :)))”
  • 25. Gőcze_László 2012. július 04. 23:09
    „Na, kaptam most hideget, meleget, még jó, hogy ez utóbbinak nem tituláltak.
    Ezzel már el is árultam, hogy én voltam a kedélyek felborzolója, a "rohadtul unatkozó koszos nyugger"-ként, illetve a tenderen vesztes konkurens cég vezetőjeként aposztrofált tudósító. (lásd #16, #10.)
    De sem nem koszos nyugger, sem nem cégvezető nem vagyok, úgy hogy mindkét felvetés anullálva.

    Tényleg nem tudtam és még most sem tudom, hogy mik azok a felszerelt "kütyük", de nem ezért hanyagoltam azokat a közölt írásban, hanem mert semmi közük nincs az észrevételek alapgondolatához. (Az más kérdés, hogy elcsúszik az egész a "kütyük" felé, a lényeg meg szép lassan elsikkad. Mint oly sokszor.)

    A 83/2004. (VI.4.) GKM rendelet foglalkozik a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeivel, a 20/1984. (XII.21.) KM rendelet 11. paragrafusa pedig a kihelyezett jelzések észlelési követelményéről.
    Az előbbi meghatározza az út mellett oszlopra szerelt táblák legkisebb és legnagyobb magassági elhelyezését, illetve az út fölé ismétlő jelleggel elhelyezett jelzőtáblák alsó élének a minimális magasságát, 4.70 métert. Arról nem szól a fáma, hogy a legnagyobb szerelési magasság mekkora lehet, de az nyilvánvaló, hogy a legalább 7 méter magasságban lévő jelzőtábla közelségében, azt szemlélve éppen a védendő környezetről vonja el a figyelmet.
    Ennek megfelelően helytelen volt abban a magasságban a táblát telepíteni, elégséges lett volna az űrszelvény fölötti közeli magasságban felszerelni.
    Nem lehet véletlen az, hogy az egy oszlopra telepített jelzőtáblák közül a legfelsőbb felső élének magassága maximum 4.10 m lehet az útburkolat, illetve talajszint fölött.
    (Arra van hatályos előírás, hogy az út melletti forgalomirányító készülék fölé vagy mellé lehet elhelyezni jelzőtáblát, az út fölötti fényjelző készülék-jelzőtábla együttes elhelyezésre nem találtam telepítési előírást a fent jelzetten kívül.)

    A második hivatkozott rendeleti paragrafus 1. bekezdése szerint: "A közúti jelzéseket a KRESZ és a vonatkozó szabványok rendelkezéseinek megfelelően úgy kell elhelyezni, hogy azok a járművezetők és gyalogosok, akikre a jelzés vonatkozik, bármely napszakban, kellő távolságból észlelhessék, és azokból - helyismeret hiányában is - a forgalmi rendet félreérthetetlenül felismerhessék."
    Ennek a követelménynek nem felel meg a túlságosan döntött forgalomirányító jelzőlámpa és a fölötte elhelyezett kiegészítő tábla. A jelzőlámpa azért nem, mert így a lámpa irányított fénysugara nagyobb távolságról nappal nehezen vagy esetleg nem is észlelhető, a kiegészítő jelzőtábla meg azért, mert a kb. 50x50 cm-es tábla jelzésképe csak közvetlen közelről észlelhető tisztán az alkalmazott piktogram miatt.

    De az úgymond tudósításnak az eddigiek csak mellékszálai. Én a műszaki érzéket hiányoltam a jelzőlámpa és a táblák telepítési módjából. A hiányérzetem a kommentek olvasása után sem szűnt meg, már csak azért sem, mert a lényeggel szinte nem is foglalkozott senki.”
  • 24. dundi08 2012. július 04. 21:57
    „21. Mankapunka
    Hát azért ha te is olvasod a hozzászólásokat láthattad már párszor a nevemet. Sajnos nem tudom pontosan meghatározni mióta írok ide és követem a kommentelést, de ahhoz elég ideje hogy tudjam nem csak én figyeltem már fel arra hogy sokkal okosabbnak gondolod magadat, mint amilyen valójában vagy egy egy cikkel kapcsolatban. Már most elnézésedet kérem ha megbántottalak. Nem ez a célom. Csak fura éppen tőled olvasni olyan gondolatokat amiknek te sem teszel eleget elég gyakran.”
  • 23. dundi08 2012. július 04. 21:52
    „18. Mankapunka
    Most figyeltem fel valamire ami eddig kimaradt számomra.
    "Tudod,szomorú,hogy sokan járatják a szájukat,aztán null fogalmuk van. Én se járok a politikai cikkekhez évszámháborút indítani."
    EZT TÉNYLEG PONT TE ÍROD?????? Na ezt feljegyeztem és idézni fogom a jövőbeli hozzászólásaidhoz... :)”
  • 22. Mankapunka 2012. július 04. 21:50
    „Fricc

    Hülyeség,hogy oda raktak,amit említesz. Oda csak egy sima program elég,mindenhonnan ugyanannyi autó jön éjjel.”
  • 21. Mankapunka 2012. július 04. 21:48
    „dundi

    Hány éve figyeled itt a kommenteket?”
  • 20. AntiFricc 2012. július 04. 21:25
    „18 Manka

    A Szabadrév utcai lámpára gondolsz? Az azért nem olyan régi jelzőlámpa (5-6 éves talán). Volt a Bácsain forgalom, de azért még az Új Bácsai út megnyitása előtt sem volt akkora, mint pl. az Ipar úton.

    Meg igazából nem is egészen csak a forgalom nagysága számít, inkább a járművek összetétele. A nehezebb járművek a meleg aszfaltot szétgyúrják, amibe be van vágva a hurok és ezáltal az tönkremegy.

    Az Erkel utcánál egyszer kipróbálom, ha arra járok, amit írtál. De el tudom képzelni, hogy nem veszi észre a kamera, mert nem oda van "irányítva" a korábbi hibás sáv kiosztás miatt.”
  • 19. dundi08 2012. július 04. 20:43
    „15. Mankapunka
    "14 kommentelő sem tudta megmondani,ez a szomorú,és ti veritek magatokat nagy magyarnak. Ezért is tart az ország,ahol."

    Hogy a fenébe jön ide a magyarság kérdése??? Azért mert valaki nem tudta hogy éppen az a szerkezet mire is szolgál??? Ezért tart itt az ország mert valaki ezt nem tudta? Azért a korábbi hozzászólásaidat figyelembe véve te sokkal alapvetőbb dolgokkal nem vagy tisztában. És te vered magadat és tartod magadat magyarnak? Néha inkább úgy érzem a magad fajták miatt tart itt az ország ahol...
    Persze vissza is vonom az előző bekezdésemet. Csupán érzékeltetni akartam hogy mennyire fura amikor valaki mást fikáz mert valamihez éppen nem ért, de az a valaki már régen bebizonyította hogy inkább okoskodás van mögötte is mint tudás... Fogadjuk már el hogy mindenki mindenhez nem érthet. Persze Manka a kivétel!!”
  • 18. Mankapunka 2012. július 04. 20:20
    „Én nem tapasztaltam,hogy gyakran romlanának. Pl. Bácsai útin is régen nagy volt a forgalom,és a mai napig jó.

    Nézd az Erkel Ferenc utcait,annyira kiállnak a szélére,hogy néha azért nem vált át,mert nem érzékeli,már csak akkor,mikor a Rábca áruháznál valaki a kis kereszteződésben megáll.

    Tudod,szomorú,hogy sokan járatják a szájukat,aztán null fogalmuk van. Én se járok a politikai cikkekhez évszámháborút indítani.Most szájal csomó,télen meg nem mer autóba ülni a paprika jancsija,mert nyáron rakta le a jogsit,mert azt hitte,az a könnyű,pedig télen sokkal könnyebb.”
  • 17. AntiFricc 2012. július 04. 18:26
    „15
    Bocs Manka, én tudtam mi az :) Azért is írtam korábban, hogy bárcsak piroson áthajtó autósok figyelésére volna jó...

    Viszont az időjárás nem befolyásoló tényező ennél az érzékelőnél (úgy tudom). Az indukciós hurkok viszont gyakran meghibásodnak. Főleg nagyobb forgalmú helyeken.”
  • 16. ekkenekepen 2012. július 04. 17:58
    „de rohadtul unatkozik valami koszos nyugger itt újabban”
  • 15. Mankapunka 2012. július 04. 17:40
    „Ennyit a vezetési,-közlekedési tudásotokhoz,és ti szoktatok engem leszólni??????

    Azok a "kütyük",ahogy ti hívjátok,azok sima lézeres érzékelők,amik a járműveket érzékelik,hogy a lámpa váltson zöldre.
    Indukciótekercses megoldás sokkal jobb,annak mindegy,milyen az időjárás.
    Látom a többség nem jár az Erkel Ferenc utcában,mert ott is ugyanez van. Csak nem értem,hogy a közlekedők ott miért másznak ki a padkáig,mikor az egy darab sáv,attól,hogy egy IQ harcos 2 nyilat festett oda.

    14 kommentelő sem tudta megmondani,ez a szomorú,és ti veritek magatokat nagy magyarnak. Ezért is tart az ország,ahol.”
  • 14. ATX 2012. július 04. 17:06
    „11-hez: Esetleg: "Tessék hazamenni mindigtévézni!" :-)”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Villámlással érkezett meg Győrbe a zivatar

Végre egy zivatar! - lélegezhetett fel olvasónk is, miután enyhült a hőmérséklet, s megye szerte… Tovább olvasom