2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

Üstökös becsapódása okozhatta a 13 ezer évvel ezelőtti klímaváltozást

Egy aszteroida vagy üstökös becsapódása válthatta ki a 13 ezer éve bekövetkezett hirtelen klímaváltozást a Földön.
Drámai klímaváltozást élt át 13 ezer évvel ezelőtt a Föld, amelynek messzeható hatása volt a növény- és állatvilágra: a klíma hirtelen hűvösebbre és szárazabbra fordult. A feltételezett égitest a mai kanadai tartomány, Québec területén csapódhatott be - olvasható a Proceedings című szaklapban megjelent tanulmányban.

A hirtelen hőmérsékletcsökkenés és szárazság következtében sok nagy szárazföldi állat kihalt, Észak-Amerikában például az óriáslajhár, a masztodon, a teve és a smilodon (amerikai kardfogú tigris). Az addig vadászatból élő észak-amerikai népeknek ekkor vissza kellett térniük a gyűjtögetéshez és a növénytermesztéshez.

Régóta ismert a klímaváltozás ténye, okáról azonban vita folyik. A kutatók véleményüket, miszerint a klímakatasztrófát egy égitest becsapódása váltotta ki, megolvadt kőzetgolyókkal támasztják alá, amelyek üstökös vagy meteorit becsapódásakor jöttek létre. Ezeket a golyókat New Jersey és Pennsylvania államokban, kőzetrétegekben találták, amelyek a korai driász korban keletkeztek. Elemzések szerint a golyócskák kémiai összetétele megegyezik a québeci kőzettel.

A becsapódáskor keletkezett krátert egyelőre nem találták meg - mondta el Mukul Sharma, a New Hampshire-i Dartmouth Egyetem munkatársa, a tanulmány társszerzője.

Az új tézis ellentmond a kutatók körében sokáig uralkodó elméletnek. Eszerint a klímaváltozás kiváltó oka egy észak-amerikai jégtábla széttörése volt. Ezáltal ugyanis annyi mennyiségű édesvíz áramlott az Atlanti-óceánba, hogy leállt egy trópusokról érkező, meleg vízű tengeri áramlat és emiatt alakult ki a hűvösebb és szárazabb klíma.

Olvasóink írták

• 3. zrx_xzr 2013. szeptember 04. 01:35
    „akkor 500 évig is élhetnénk”
  • 2. bert102 2013. szeptember 03. 21:44
    „...elképzeltem...”
  • 1. sx486 2013. szeptember 03. 21:19
    „A föld forgási sebessége is megváltozhatott.(egy ütközés után)
    Vagy lelassult, vagy felgyorsult.
    365 nap egy földi év.
    Képzeljük csak el ha egy év nem 365 napból állna.”

Nem tesz jót bekapcsolt tévé előtt aludni