2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Ultravörös galaxisok ismeretlen fura ˝faját˝ fedezték fel

Az univerzum peremén, majd tizenhárommilliárd fényévnyire a Földtől ultravörös galaxisok ismeretlen fura faját fedezték fel a Spitzer űrteleszkóp segítségével.
Az univerzum peremén, majd tizenhárommilliárd fényévnyire a Földtől ultravörös galaxisok ismeretlen fura "faját" fedezték fel a Spitzer űrteleszkóp segítségével.

A felfedezésről az Astrophysical Journal online kiadásában jelent meg tanulmány.

A távoli csillagvárosok por- és gázfelhőkbe burkolóznak, amelyeken még a Hubble űrteleszkóp "mindent látó szeme" sem volt képes áthatolni. A NASA Spitzer infravörös csillagászati műholdja kapta most lencsevégre a fura galaxisokat, ráadásul egyszerre négyet. S míg az asztronómusok le tudják írni az új csillagvárosok jellemzőit, nem tudnak magyarázatot adni, hogy mért ilyen "pirospozsgásak" - olvasható a PhysOrg (http://www.physorg.com) tudományos hírportálon.

"A galaxisok több okból is vörös színben pompázhatnak: lehetnek nagyon porosak, vagy sok igen öreg, vörös csillagot tartalmazhatnak. Előfordulhat, hogy nagyon távol vannak a Földtől, ebben az esetben az univerzum tágulása miatt az elektromágneses hullámok hullámhossza megnövekszik a kibocsátott hullámhosszhoz viszonyítva. Ezáltal a távoli galaxisok színképe a vörös felé tolódik el, ezt hívják vöröseltolódásnak. Mindhárom tényező alkalmazható az új galaxisok esetében" - magyarázta Jiasheng Huang, a Harvard-Smithsonian asztrofizikai központ (CfA) kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

Mind a négy galaxis egymás közelében helyezkedik el és a jelek szerint fizikailag összeköttetésben állnak egymással.

"A nagy távolság miatt olyanoknak látjuk őket, mint amilyenek egymilliárd évvel az ősrobbanás után voltak, amikor az első csillagvárosok kialakultak" - emelte ki az asztrofizikus.

Giovanni Fazio, a CfA kutatója, a tanulmány társszerzője azt emelte ki, hogy a Hubble űrteleszkóp megmutatta az első protogalaxisokat (előgalaxisokat).

"Ezek a csillagvárosok lehetnek a hiányzó láncszemek a galaxisok evolúciójában" - vélekedett Giovanni Fazio.

Lakható bolygóra bukkant a Naprendszeren kívül a NASA