2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Túlélték a jura korszakot a hosszúnyakú dínók

Jóval túlélték a jura korszakot a hosszúnyakú, ostorfarkú dinoszauruszok, a diplodocoidea sauropodák, ennek első bizonyítékát, megkövesedett maradványokat találtak egy patagóniai feltáráson.
Pablo Gallina, a Buenos Aires-i Maimonides Egyetem kutatója az első határozott bizonyítékként említette csütörtökön a leletet, amely alátámasztja, hogy a diplodocoideák eljutottak Dél-Amerikába. Elmondta: nagy meglepetés volt a kutatóknak, amikor a laboratóriumi vizsgálatok során kiderült, hogy a megkövesedett maradványok ettől a dinoszaurusztól származtak, mivel egy ilyen felfedezés ebben a térségben eddig elképzelhetetlen volt.

Gallina szerint a fosszíliák arra utalnak, hogy a diplodocoideák a korai kréta korban barangoltak Dél-Amerikában, holott korábban a tudósok azt gondolták, erre az időre már régen kihaltak. A lelet nyomán most az is felmerült, hogy a diplodocoideák családja még az előtt fejlődött ki egy másik dinoszauruszból, mielőtt a Föld kontinensei szétváltak volna, tehát korábban, mint gondolták.

"A diplodocoideák kréta kort követő maradványait Afrikán kívül sehol sem találták meg. Az új felfedezés az első dél-amerikai bizonyíték és rétegtanilag világszerte ez a család legfiatalabb lelete" - ismertették a kutatók.

A Neuquen tartomány Picun Leufu városának közelében végzett feltárás során a tudósok által Leinkupal laticaudának elnevezett új faj nyolc csigolyája került elő. A tudósok szerint ez egy kisebb méretű faj volt, a súlya valószínűleg egy elefántéval egyezhetett meg. A kutatás eredményeit a tudósok a PLOS ONE folyóiratban publikálták.

Paul Upchurch, London College Egyetem sauropodákkal foglalkozó szakértője - aki nem vett részt az argentin kutatásban - úgy vélte, hogy az eredmények arra utalnak: nem minden dinoszaurusz halt ki 140 millió évvel ezelőtt, a jura korszak végén. A tanulmány másik megállapítására utalva azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy a diplodocoideák korábban fejlődtek ki a közös őstől, mint azt korábban hitték.

"Itt a bizonyíték, hogy egy vagy két csoport átvészelte. A teljes kihalással szemben nem pusztultak el mindannyian" - hangsúlyozta.

Az argentin kutatást részben a Jurassic Park-filmek producerei által felállított Jurassic Alapítvány finanszírozta. Sebastian Apesteguia, a Maimonides Egyetem paleontológus igazgatója megjegyezte, hogy a Jurassic Park 2. - Az elveszett világ című filmben egy motorkerékpár éppen egy diplodocoidea lábai között hajt át.

Eltűnhet a Jupiter jellegzetes vörös foltja?

A kozmikus diétára fogott foltról a Hubble űrteleszkóp küldött új képeket. Tovább olvasom