Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Győr-Moson-Sopron - kisalfold.hu

2014. 12. 23. kedd - Viktória

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Tudomány > Tatuin bolygó: 2 napja van és mínusz 100 fok

Tatuin bolygó: 2 napja van és mínusz 100 fok

Csillagok háborújából ismert "Tatuin bolygó", azaz a Kepler-16B katalógusjelű égitest két napjának eddigi legpontosabb méréseit végezték el.

mti - 2012.06.05. 08:35
Megosztás: Facebook Twitter E-mail
Csillagok háborújából ismert "Tatuin bolygó", azaz a Kepler-16B katalógusjelű égitest két napjának eddigi legpontosabb méréseit végezték el a Pennsylvaniai Állami Egyetem csillagászai, akik az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban tették közzé tanulmányukat.

A "Tatuint" a NASA bolygóvadász űrteleszkópja fedezte fel tavaly, amely 150 ezer csillag fényességét figyeli, a távoli napok körül keringő planéták okozta parányi "pislogásokat" keresve - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

A 200 fényévnyire lévő gáznemű bolygó méretében és tömegében a Szaturnuszra hasonlít, felszíne hideg, hőmérséklete mínusz 100 Celsius-fok körül van. A "Tatuin" 229 naponként kerüli meg két napját, amelyektől körülbelül 105 millió kilométerre kering. Az egymástól 34 millió kilométerre lévő két csillag 41 nap alatt kerüli meg egymást.
A Pennsylvaniai Állami Egyetem csillagászai a texasi McDonald obszervatórium Hobby-Eberly teleszkópjával színképelemzési (spektroszkópiás) vizsgálatokat végeztek, hogy elkülönítsék egymástól a két csillag egybeolvadó jelenségét.

"Szerettük volna elkülöníteni a két csillag fényét, hogy egyedi méréseket végezhessünk" - hangsúlyozta Jason Wright, az egyetem docense.
Mint kifejtette, ahogy a két Kepler-16 csillag 41 napos pályán halad, sebességük rendszeres időközönként, a távolságtól függően relatíve változik a Földhöz képest, és ezt regisztrálni tudták. Nehézséget okozott, hogy a Kepler-16B csillag a rendszer fényének csupán 3 százalékát adta. A mérések szerint az egyik csillag tömege Napunk tömegének 70 százalékát teszi ki, a másiké mindössze 20 százalékát.

"A sebességmérések alapján, valamint a bolygómozgásokra vonatkozó három Kepler-törvényt alkalmazva a Kepler-16A csillag tömegét 2,5 százalékos pontossággal, a Kepler-16B tömegét pedig 1,5 százalékos pontossággal voltunk képesek meghatározni" - hangsúlyozta Suvrath Mahadevan, a Pennsylvaniai Állami Egyetem docense.
Chad Bender, a kutatócsoport vezetője azt emelte ki, hogy ezek a mérések az eddigi legpontosabbak, amelyeket alacsony tömegű csillagok vonatkozásában elvégeztek.

"A csillagok tömegének, rádiuszának és az általuk alkotott rendszerek ismerete révén bepillantást nyerhetünk a bolygóképződés folyamatába" - magyarázta Chad Bender.

A Tatuin a Csillagok háborúja elképzelt világában egy nagyrészt homokkal borított bolygó a Galaxis külső peremén az Arkanis szektorban, a galaxis középpontjától 43 000 fényév távolságra. A bolygónak két napja van, amelyek egymástól nem túl nagy távolságra keringenek egymás körül, így fizikai kettőscsillag-rendszert alkotnak, ezért napközben állandó a forróság, ami éjszaka gyorsan lehűl a vékony felhőréteg miatt. Az elképzelt bolygó a két naptól nagyjából 1,1 CsE távolságban kering, ennek következtében felszínét 1,7-szer annyi napsugárzás éri, mint a Földet. (1 CsE - csillagászati egység, a Nap és a Föld közötti 149,7 millió kilométeres távolság.)
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Moderálásra küldöm 1. Tibi1 2012.06.05. 10:03

Cseszhetik a két napot, ha állandóan kabátban, kesztyűben kell lenni!
Ráadásul elég süppedős lehet a talaj a gázbolygón...:-(