2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 0°C | 13°C Még több cikk.

Tanulmány: önjavításra képes a szív, ha segítik

Brit kutatók sikeresen alakították át a felnőtt egerek szívének külső rétegében található speciális, őssejtszerű sejteket működő szívizomsejtekké, ezzel igazolták, hogy a felnőtt szívnek is vannak aktiválható "javító" sejtjei.

Az eredményről a brit Nature tudományos magazin legfrissebb számában jelent meg közleményük. Bár a kutatást állatkísérletekben végezték, az eredmény arra utal, hogy a jövőben kifejleszthetnek egy olyan szert, amely szívroham esetén a szívizomsejtek azonnal elkezdődő regenerálódását segíti.
Paul Riley kutatásvezető, a University College London munkatársa elmondta: elképzelhetőnek tartja a jövőben, hogy egy szívkockázattal élő páciens tabletta formájában szedje a szert, így vészhelyzetben a szívkárosodás kijavítása megkezdődhet a szerven belül.
Riley csoportja a szív külső rétegében, az úgynevezett epikardiumban lévő sejteket vette célba az állatkísérletekben. Az itt található progenitor sejtek (az EPDC-k) a fejlődő embriókban képesek átalakulni többféle specializálódott sejtté, így szívizomsejtekké is.
A brit kutatók megmutatták, hogy a timozin béta4 elnevezésű molekula hatására a felnőtt egerek szívében a progenitor sejtek képesek voltak bejutni a szerv mélyebb rétegeibe, ahol működő szívizomsejtekké alakultak, és kijavították a sérülést.
Korábbi tanulmányokban már megmutatták, hogy a timozin béta4 serkentette az erek újranövekedését és javította a szív funkcióját a sérült egereknél, ám ez az első alkalom, amikor a kutatók működő szívizomzat regenerálására használták fel a vegyületet.

Almával a karcsú, izmos testért