2017. 06. 27. kedd - László 19°C | 30°C Még több cikk.

Szúnyogevő pók lehet az új fegyver a malária ellen

Szúnyogevő pók lehet az új fegyver a malária ellen - állapította meg egy nemzetközi kutatás.
Új-zélandi, szingapúri és maláj tudósok azt fedezték fel, hogy a malajziai ugrópók (Paracyrba wanlessi) az első és eddig egyetlen ragadozó, mely a rovar teljes életciklusának minden fázisában - a lárvától a bábon át a kifejlett vérszívó állapotig - fogyasztja a szúnyogot.

"Azért jelentős a felfedezés, mert a vízben élő lárva és báb nagyon eltér a felnőtt repülő rovartól, amely vér után kutatva gyötri az embereket. Az ugrópóknak nem kell megtanulnia, hogyan állapítsa meg a különböző fázisokról, hogy ugyanarról a rovarról van szó" - írta közleményében Fiona Cross, a Canterbury Egyetem munkatársa, a kutatás egyik résztvevője.

Az ugrópókoknak a lehetséges zsákmányállatok nagy választékát kínálták a kísérletben, és azok mindig a szúnyogot választották, bármilyen stádiumában is találkoztak vele - írta a kutató.

A malajziai ugrópók lehullott bambuszhajtásokban él, ahol a víz kis réseken át behatol a fa belsejébe, így innen könnyen vadászhat mind a vízben élő lárvákra és bábokra, mind a felnőtt szúnyogokra, melyek ide térnek vissza petét rakni.

"Ha olyan állatot találunk, amelynek kedvenc zsákmánya a szúnyog, azzal az egyik legmakacsabb emberi betegség, a malária terjesztőinek természetes ellenségére bukkanunk" - írta Cross.

"A kutatásnak ebben a szakaszában nem mondhatjuk, hogy az ugrópók a szúnyogirtás eszköze lesz, eme egyedülálló ragadozó biológiájának tanulmányozása azonban sokat segíthet" - fűzte hozzá a kutató.

Nemzeti parkot építenének a szecsuáni óriáspandáknak