2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -7°C | 2°C Még több cikk.

Profi gyilkosok: pár óra alatt ölik meg a korallokat

A világszerte tapasztalható korallpusztulás nem csupán az éghajlatváltozás számlájára írható.
Egy német kutatás szerint a tápanyagban dús üledékekben lakó mikroorganizmusok is tetemes szerepet játszanak a folyamatban.

A brémai Max Planck Tengeri Mikrobiológiai Intézet által folytatott kísérletekben a mikroszkopikus élőlények anyagcsere-folyamatai pár óra alatt elpusztították a korallokat. A kevés szerves anyagot tartalmazó üledékek ezzel szemben nem ártottak a csalánozóknak - írja a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása. Eddig is ismert volt, hogy a folyókból érkező hordalékiszap halálos lehet a korallokra nézve.

Az e mögött rejlő folyamatokra azonban eddig nemigen sikerült fényt deríteni - hangsúlyozták a biológus Miriam Weber és kollégái az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS). A szakemberek laboratóriumban, illetve partközeli és nyílt tengeri korallzátonyokon folytatott kísérletekben mutatták ki, hogy az üledékekben zajló mikrobiológiai folyamatok oxigénhiányhoz és a savtartalom növekedéséhez (alacsonyabb pH-értékhez) vezetnek, ami végzetes következményekkel jár a korallok számára. A csalánozók szövetei ugyanis ilyen körülmények között lebomlanak. Ennek eredményeképp kénhidrogén keletkezik, amely gyorsítja a szomszédos korallok pusztulását. A szerves anyagok koncentrációjának függvényében így ezek az üledékek 15-48 órán belül végezhetnek a korallokkal.

Megtalálták Kína legrégebbi szeszfőzdéjét