Kisalföld logö

2017. 07. 20. csütörtök - Illés 19°C | 34°C Még több cikk.

Óvatosan az energiaitalokkal!

Az energiaitalok önmagukban nem veszélyesek, a koffein túladagolása azonban a fiataloknál, fiatal felnőtteknél és a szívbetegséggel élő felnőtteknél életveszélyes ritmuszavart okozhat.
A veszélyekre egy nemzetközi kardiológuscsoport hívta fel a figyelmet a Canadian Journal of Cardiology című kanadai szaklapban.

Az Élelmiszerbiztonsági Európai Hatóság (EFSA) nemrég hozta nyilvánosságra a koffeinről szóló biztonsági szakvélemény vázlatát, amely szerint "az adagonkénti 200 milligramm és a napi legfeljebb 400 milligramm koffein az európai felnőttek számára egészségügyileg kockázatmentes".

A kutatócsoport a kockázat kérdését az energiaitalok fogyasztása felől közelítette meg. A kutatást Fabian Sanchis-Gomar, a madridi Október 12. Kórház kutatóintézetének munkatársa vezette.

"Az energiaitalok hirtelen szívhalált okozhatnak fiataloknál, látszólag egészséges embereknél. A már szívbetegséggel élők számára a halálos aritmia, vagyis szívritmuszavar kockázata jelentős. Egy esetben például sportolás és egy energiaital elfogyasztása után pitvarfibrillációt regisztráltak egy 13 éves fiúnál. Ez a tünet nem szívbeteg gyerekeknél normális esetben rendkívül ritka" - írják a szakértők.

A kutatók becslése szerint a 12 és 19 év közöttieknek csaknem egyharmada rendszeresen fogyaszt koffeintartalmú italt. "Ezekben az italokban nagy mennyiségben van jelen a koffein, ami jelölve is van rajtuk. Ugyanakkor gyakran álcázott koffeint, például guaranát tartalmazhatnak, amely a kávébabok élénkítő anyagának többszörösét tartalmazhatja.

Az Egyesült Államokban 2007-ben 5500 koffein-túladagolásos esetet regisztráltak, 46 százalékukban 19 év alatti személy szorult segítségre.

A szakértők szerint nagyon fontos az energiaitalok elővigyázatos fogyasztása. Naponta 250 milliliter biztonságos és elviselhető az egészséges szervezetnek, sportteljesítmény fokozására azonban nem szabadna ilyen italt fogyasztani. Alapbetegséggel élőknek ajánlott megkérdezni egy kardiológust az őket érintő kockázatokról. Alkohollal és egyéb drogokkal történő együttes fogyasztása pedig mindenképpen kockázatos és akár halálos kimenetelű is lehet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tájékozódási nehézségek léptek fel a Rosetta űrszondánál

Az űrszonda jeleit 24 órán keresztül annyira gyengén észlelték, hogy a földi irányítók majdnem… Tovább olvasom