2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Õssejteket izoláltak emberi tüdőszövetből amerikai kutatók

Õssejteket izoláltak emberi tüdőszövetből amerikai tudósok, akik szerint a felfedezés új távlatokat nyithat a tüdőtágulat és más betegségek gyógyításában.

A kutatásról a New England Journal of Medicine legújabb számában jelent meg tanulmány. Piero Anversa és Joseph Loscalzo, a bostoni Brigham és Női Kórház két orvosa sebészeti beavatkozások során eltávolított tüdőszövetmintákban fedezte fel az őssejteket.

Ugyanilyeneket őssejteket találtak kilenc méhen belül elhalt magzat tüdőszövetében is. Abból a célból, hogy megvizsgálják az őssejtek viselkedését, a kutatók egerek tüdejét sebesítették meg, majd hat alkalommal húszezer-húszezer sejtet tartalmazó "készítményt" fecskendeztek be mindegyik rágcsálónak. A terápia kezdetétől számított 10-14 napon belül a sejtek légjáratokat, tüdőhólyagocskákat (alveolusokat) és véredényeket képeztek.

"Nagyfokú szövetregenerációnak voltunk a tanúi, amelyet mind a 29 egérnél megfigyeltünk" - hangsúlyozta Anversa, hozzátéve, hogy az új szövet "hegmentesen" forrt össze a tüdő többi részével. A kutató megjegyezte, hogy nem tisztázott, normális helyzetben mi a tüdő őssejtek feladata: véleménye szerint pótolják az élet során elvesztett tüdősejteket. Független szakértők a felfedezéssel kapcsolatban arra mutatnak rá, hogy további kutatásokkal kell alátámasztani az őssejtek jelenlétét a tüdőszövetben. "Nagy horderejű felfedezésről van szó, bár a vizsgálatokat meg kell ismételni" - hangsúlyozta Alan Fine, a Bostoni Egyetem professzora.

Brigitte Gomperts, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) kutatója azt emelte ki, hogy hosszú ideje viták tárgyát képezi, miként fejlődhetett egyetlen őssejttípusból a tüdőben megtalálható több mint 40 sejtféleség. "Amennyiben az új eredményeket sikerül alátámasztani, óriási előrelépést tettünk annak megértésében, hogy miként zajlik a tüdőszövet élettani regenerációja, és miként különböző betegségeknél" - vélekedett.

Vak és lábatlan gyík