2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

NASA: sótartalmat vizsgál a műhold

Az óceánok felszínének sótartalmát vizsgáló műholdat bocsát föl júniusban az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA, hogy azzal is tanulmányozza az éghajlatváltozás összefüggéseit.

Az Aquarius/SAC-D feljuttatására június 9-én kerül sor, három hónnappal azután, hogy a NASA útnak indította Glory műholdat, amelynek küldetése a Föld megfigyelése volt. A 424 millió dolláros szerkezet azonban nem működött megfelelően, és végül az óceánba zuhant.

Az új műhold a Földtől 657 kilométerre kering majd, egyedüli feladata az óceánok felszínének tanulmányozása lesz. A szerkezet havonta küld becsléseket az óceánok sóháztartásáról.

"Vannak olyan részei a világ tengereinek, ahol még soha, de soha nem mérték a sótartalmat" - hangsúlyozta Eric Lindstrom, az Aquarius-program tudósa, aki szerint a műhold egy hét alatt fel tudja mérni a Föld óceánjait.

Bár már 2009 óta megfigyeléseket végez a világűrben az európai Smos műhold, az amerikai, argentin, brazil, francia, kanadai és olasz összefogásban működtetett Aquarius pontosabb információkkal szolgál majd a tengerek állapotáról. A kutatók abban bíznak, a szerkezet révén bővülnek ismereteik az éghajlatváltozás jelenségeinek előre vetítésére.

Még ismeretlen fajok pusztulhatnak ki