2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Marsi meteoritzápor hullott Afrikára

A vörös bolygóról származó meteoritzápor hullott tavaly júliusban Marokkóra, ez az ötödik alkalom, amikor a tudósok kémiailag bebizonyították az égi vendégek marsi eredetét.
A vörös bolygóról származó meteoritzápor hullott tavaly júliusban Marokkóra, ez az ötödik alkalom, amikor a tudósok kémiailag bebizonyították az égi vendégek marsi eredetét - a vizsgálatok eredményeit kedden hozták nyilvánosságra a szakértők.

A tűzgömböt ugyan észlelték tavaly júliusban, ám csak december végén sikerült felfedezni a kőzetdarabokat.

A tudósokat és a meteoritgyűjtőket lázba hozta az esemény, a kőzetdarabkák ugyanis vagyonokat érnek, hiszen a legritkább leletekhez tartoznak a Földön.

A meteorit-szakértők most 7 kilogrammnyi összegyűjtött kőzet esetében bizonyították a marsi eredetet, a legnagyobb meteorit 1 kilogramm súlyú.

A csillagászok meggyőződése szerint évmilliókkal ezelőtt valamilyen nagy kozmikus objektum csapódott a Marsba kőzetdarabokat kiszakítva a felszínből.

Ezek vándorútra indultak, keresztül-kasul bejárva a Naprendszert, és a hosszú űrutazás után egyikük a Földön landolt.

Amikor az égi vándor a légkörbe ért, kisebb darabokra hasadt fel, ezek egyike számtalan részre töredezett, amikor becsapódott a talajba. A leletek rendkívül fontosak a tudósok számára, akik minél többet szeretnének megtudni az esetleges életről a Marson. Eddig azonban sem a NASA, sem az Orosz Űrkutatási Szervezet szondáinak nem sikerült akárcsak egy parányi marsi kőzetet a Földre hozniuk.

A Marsról származó kőzetminták többsége sok millió évvel ezelőtt érkezett a Földre, de a legfrissebbek is több évtizedesek, vagyis szennyezettek a földi életformákkal és anyagokkal. Az új kőzetminták, amelyek fél éve érkeztek, bár szintén szennyezettek, de mégis tisztábbak, így alkalmasabbak a tanulmányozásra. Legutóbb 1962-ben találtak "friss" marsi meteoritot.

Eddig összesen 110 kilogramm olyan kőzetet gyűjtöttek össze, amelyek a vörös bolygóról származnak. A friss mintákat a gyűjtőktől dílerek vásárolják fel, akik nagy haszonnal értékesítik a kőzeteket unciánként (1 uncia 28,35 gramm) 11-22 ezer dolláros áron. Ez azt jelenti, hogy a marsi kőzetek tízszer drágábbak, mint az arany.

Hibás Mars-szonda pottyan az Atlanti-óceánba