Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Győr-Moson-Sopron - kisalfold.hu

2014. 09. 02. kedd - Rebeka, Dorina

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Tudomány > Leszállt a Marson a Curiosity - galéria

Leszállt a Marson a Curiosity - galéria

Sikeresen leszállt a Mars felszínére hétfőn a Curiosity (Kíváncsiság) marsjáró - jelentette be az amerikai űrhivatal.

mti - 2012.08.06. 07:22
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

A kaliforniai Pasadenában, a NASA bolygókutató részlegében, megerősítették, hogy a robot greenwichi idő (Greenwich Mean Time) szerint 5 óra 31 perckor - közép-európai idő szerint 7 óra 31 perckor - landolt. A robot leszállóhelye - a Gale-kráter - közvetlen környezetében azt vizsgálja majd, hogy létezhettek-e a Marson mikrobiális életformák kifejlődését lehetővé tévő feltételek.

A Curiosity a tervek szerint két évig kutat majd az élet nyomai után a Marson. Ez a legdrágább és műszakilag a legkifinomultabb vállalkozás, amelyet a Mars kutatására elterveztek.

Leszállt a Marson a Curiosity marsjáró

A NASA szakértői szerint az egész műveletet nagy pontossággal hajtották végre. A Curiosity már elküldte a Földre az első képeket, ezen látható volt a marsjáró árnyéka a vörös bolygón, továbbá kerekei is. Az irányítóközpont munkatársai egymást ölelgették a sikeres landolás után.
A marsjáró 2011. november 26-án startolt a Földről. Ez volt az amerikai űrhivatal által végrehajtott hetedik sikeres landolás a Marson, számos korábbi amerikai próbálkozás, illetve más ország leszállási kísérlete nem volt eredményes.

A NASA-nál igen látványos, és mint kiderült, sikeres eljárást dolgoztak ki a landolásra. A tervezett leszállás előtt hét perccel a fedélzeti számítógépek bekapcsolták a fékezőrakétákat, és az űreszköz sebességét az óránkénti 20 ezer kilométerről óránkénti 3,6 kilométerre csökkentették. Ezt követően a fékezőrakétákkal ellátott platform, illetve egy "égi daru" fokozatosan közelített a felszín felé. A művelet alatt a marsjáró kábeleken lógott, majd ezek is kioldódtak, mihelyt az űreszköz talajt ért. Ezután a platform távolabbra repült, majd becsapódott a talajba. A Curiosity "életre kelt", és elkezdett képeket készíteni a környezetéről.

Barack Obama amerikai elnök a Tweeter közösségi oldalon azt írta: "Gratulálok és köszönet a NASA-nál dolgozó összes férfinak és nőnek, akik ezt a remek teljesítményt nyújtották. Amerika történelmet írt."

Korábban - Ha minden a tervek szerint történik, akkor ma, közép-európai idő szerint reggel 7 óra 31 perckor száll le a Marson az új amerikai marsjáró, a Curiosity (Kíváncsiság).

A rádióizotópos termoelektromos generátorral működő Curiosity, hivatalos nevén Mars Science Laboratory (Marsi Tudományos Laboratórium) 2011. november 26-án startolt. A 2,5 milliárd dolláros összköltségű program egy marsi éven, csaknem két földi éven át tart, ennek során a rover azt vizsgálja, hogy létezhettek-e a Marson mikrobiális életformák kifejlődését lehetővé tévő feltételek. Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA marsjárója vizsgálja a vörös bolygó geológiáját és légkörét is.

Leszállóhelynek a Mars egyenlítője környékén lévő, 155 kilométer átmérőjű Gale-krátert választották ki. A Curiosity a kráter közepén magasodó öt kilométeres, rétegzett szerkezetű hegy környékén landol, ahol a vizes eredetet feltételező agyagásványok és szulfátok fordulnak elő.

Az egytonnás Curiosity a tervek szerint 7 óra 24 perckor éri el a bolygó légkörét, s hét perc alatt ereszkedik az égitest felszínére. A marsjárót a hőpajzsos fékezés után egy 16 méter átmérőjű szuperszonikus ejtőernyő szállítja a landolásra kijelölt hely közelébe, ezt követően fékezőrakétákkal ellátott platform, az "égi daru" ereszti le a talajra. A művelet alatt a rover 6,4 méteres kábeleken lóg, amelyek kioldódnak, mihelyt a Curiosity a felszínre ér. Ezután a platform távolabbra repül és becsapódik a talajba.
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Moderálásra küldöm 7. piroskaésabarkasz 2012.08.06. 22:09

A tudományos kutatások eredményei,mindig a hadi iparból "köszönnek"vissza...

Moderálásra küldöm 6. bugyortudor 2012.08.06. 22:02

Élőben néztem a landolást. Megható volt, ahogy meglett férfiak könnyekkel ünnepelték több éves munkájuk eredményét, amikor végre a felszínre ért a Curiosity.
Congratulation!

Moderálásra küldöm 5. sx486 2012.08.06. 18:44

Az emberiséget mindig a győzni akarás hozta lázba, nem pedig a brutalitás.
A brutalitás soha nem vezetett eredményre.
A történelem bebizonyította, hogy a brutalitás nem járható út az emberiség számára.
A győzni akarás ... igen!

Moderálásra küldöm 4. Agent 2012.08.06. 18:28

Ezeknek a technológiáknak a kiindulópontja éppen a fegyvergyártásból érkezett/érkezik (rakétatechnika, lézer, izotópos energiatermelő egység, fotótechnika, stb..).
Érdekes kérdés, hogy hány év elmaradásban lenne az űripar a mostanihoz képest, ha nincsen pl. Von Braun...aki többek között a V1 és V2 támadórakétákat tervezte.

Moderálásra küldöm 3. sx486 2012.08.06. 17:36

Az ember eddigi legjobb játéka amit kitalált.
Inkább ilyen játékok kellenének, nem mint például a fegyvergyártás.
Félelmetesnek ez is félelmetes méghozzá az a javából.
A fegyvereket a 21. században már múzeumba kellene tenni. De sajnos még nem ott tartunk.

Moderálásra küldöm 2. ktl 2012.08.06. 15:22

A Higgs bozon felfedezése után ez egy újabb társasjáték az Istennel.
"Mert az értelem velük van és az értelem mindig félelmetes!"
(Oriana Fallaci: Ha meghal a Nap)

Moderálásra küldöm 1. ktl 2012.08.06. 15:15

A Higgs bozon megtalálása után ez egy újabb társasjáték az Istennel.
"Mert az értelem velük van és az értelem mindig félelmetes!" (Oriana Fallaci)