2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 2°C | 6°C Még több cikk.

Két újabb űrszonda indul a Mars tanulmányozására

Az indiai és az amerikai tudományos műhold a vörös bolygó légkörével kapcsolatos kutatásokat végez majd.
Az indiai Mars Orbitális Misszió keretében az ázsiai ország először küld bolygóközi küldetésre űrszondát. Az űreszköz november 5-én kel útra a szriharikotai Szatish Dhavan űrközpontból a Mars felé. A műhold úttörő vállalkozása során elrepül a vörös bolygóhoz, ott Mars-körüli pályára áll és onnan küldi a kutatási adatokat a Földre.

India 2008-2009-ben teljesítette első sikeres űrmisszióját, amikor Chandrayaan-1 holdszondája vízmolekulákat talált a Hold talajában.

A Mars Orbitális Missziót szintén fontos céllal indítják útnak: többek között metán nyomait kutatja a marsi légkörben. A Földön ugyanis ez a szénhidrogén-vegyület (CH4) szorosan kötődik az élethez. A nem biológiai úton is előállítható metánt először egy évtizede mutatták ki a Mars légkörében. A NASA Curiosity marsjárójának legutóbbi mérései azonban csak nyomokban jeleztek metánt, ami gondolkodóba ejtette a tudósokat, mivel a gáz lebomlása legalább kétszáz évig tart a Marson.

Az indiai Mars-misszió a bolygó felszínének képződményeit és ásványi összetételét is vizsgálja majd.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szintén novemberben küldi a Marshoz újabb űrszondáját, a MAVEN-t (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), amely ugyancsak a bolygó légkörét tanulmányozza, de nem a metánra koncentrál, hanem azt próbálja megfejteni, hogyan vesztette el a bolygó a légkörét, amely a tudósok szerint egy időben vastagabb volt, mint a Földé.

A marsi atmoszféra története mellett azt is kutatja a szonda, hogyan változott a bolygó klímája, ez milyen felszíni változásokhoz vezetett, és milyen hatással volt a potenciális - legalább mikrobák szintjén létező - marsi élővilágra - számolt be róla hétfőn Bruce Jakosky, a misszió vezető tudósa.

A MAVEN november 18-án száll föl a Cape Canaveral légi bázisról és 2014. szeptember 22-én éri el a Marsot, egy nappal az indiai űrszonda megérkezése után.

A Marsot jelenleg a NASA két marsjárója és két orbitális pályán keringő műholdja, valamint az Európai Űrhivatal szatellitje kutatja, ehhez a flottához csatlakozik a két új űrszonda.

Három új gerinces fajra bukkantak Ausztráliában - fotók